KAMI BERSAMA MU

KAMI BERSAMA MU

6/30/10

Menteri Besar Gila Glamour ?



Adalah dikisahkan seorang Menteri Besar di negeri …… , gambarnya selalu terpampang di tiang-tiang elektrik bila ada sesuatu majlis atau sambutan hari tertentu. Baru-baru ini sempena Sambutan Hari Guru yang paling hebat dalam sejarah Malaysia sejak merdeka barangkali, setiap guru telah dihadiahkan dengan hadiah yang sangat istimewa. Cawan yang ada gambar Menteri Besar.

Cuba teka Menteri Besar mana ? Negeri mana ? Mungkin jawapannya ada pada pautan berikut http://cursingmalay.blogspot.com/2010/06/letak-gambar-manusia-dalam.html

Boleh guru-guru seluruh negeri tersebut memandang wajah Menteri Besar ini setiap kali minum kopi, pagi, petang dan malam.

6/29/10

Dilema pelajar kongsi bangunan


Sinar Harian 29 Jun 2010

SELANDAR – Janggal apabila sekolah rendah dan menengah terpaksa berkongsi kemudahan, namun itu yang berlaku kepada Sekolah Rendah Agama Islam Melaka (Jaim) di sini apabila 'menumpangkan' lima daripada kelasnya kepada 160 pelajar.

Lebih mengecewakan kerana perkongsian itu menyebabkan kemudahan kelas untuk belajar menjadi terhad apabila sebahagian ruang perlu digunakan untuk perpustakaan, makmal dan sebagainya.

Akibatnya, ibu bapa melahirkan rasa terkilan kerana mereka terpaksa ‘menempah’ tempat untuk pendaftaran anak masing-masing bagi sesi 2015.

Itulah situasi yang dihadapi ibu bapa yang pertama kali datang ke sekolah rendah berkenaan kerana dua blok bangunan tiga tingkat itu bukan sahaja menjadi tempat murid menuntut ilmu, bahkan pelajar Sekolah Menengah Arab As-Syakirin turut sama ‘bersekolah’ di situ.

Sinar Harian difahamkan, tahun ini jumlah murid yang mendaftar di sekolah rendah hanya 192 orang sahaja.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7881756.asp

Jalan sempit undang sesak


Sinar Harian 29 Jun 2010

SELANDAR – Kemudahan sudah cukup melegakan penduduk sekitar Pekan Selandar, tetapi lain halnya bagi ibu bapa dan pentadbiran Sekolah Rendah Agama (SRA) Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) di sini serta pentadbiran Sekolah Menengah Arab (SMA) As-Syakirin.

Mereka bimbang dengan keadaan jalan masuk utama sekolah agama itu yang didakwa sempit.

Naib Yang Dipertua Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SRA Jaim Selandar, Jaafar Othman, 44, berkata, ia berbeza dengan jalan lebar di hadapan Sekolah Menengah Selandar dan Klinik Komuniti terletak hanya beberapa meter dari situ.

“Setiap pagi dan waktu tengah hari, kesesakan luar biasa pasti berlaku di sini.

“Ibu bapa di sini turut meluahkan rasa bimbang tentang keselamatan anak-anak yang keluar masuk melalui jalan ini setiap pagi. Selain kenderaan penduduk yang mahu ke tempat kerja, lori juga melalui jalan ini,” katanya ketika ditemui.

Sementara itu, bapa pelajar, Jalil Md Nor, 54, berkata, permasalahan tersebut pernah diutarakan pada mesyuarat PIBG dan dipanjangkan kepada pihak berkenaan.

“Kita memang berharap pihak berwajib dapat melebarkan kedua-dua kiri kanan jalan ini untuk kemudahan ibu bapa serta pengguna lain.

“Kita dapati di kiri kanan memang terdapat jalan rizab. Jadi harapan kami agar jalan ini dapat dilebarkan bagi mengelakkan ia berterusan mengundang masalah,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7877898.asp

Lagi isu Mawi nak dipeluk guru di Seremban

Baca sendiri pada Blog berikut :

cikgu peluk mawi di seremban
http://warnailahhidupku.blogspot.com/2010/06/cikgu-peluk-mawi-di-seremban.html

Hari Guru Peringkat N9
http://qistinafilzah.blogspot.com/2010/06/hari-guru-peringkat-n9.html

PERHIMPUNAN HARI GURU PERINGKAT NEGERI SEMBILAN 2010
http://hadfurrayyan.blogspot.com/2010/06/perhimpunan-hari-guru-peringkat-negeri.html

6/28/10

Guru N.Sembilan tak senonoh, memalukan, MB bertanggungjawab


Kononnya Menteri Besar Negeri Sembilan Dato Seri Mohamad Hasan nak beri penghargaan kepada guru di N.Sembilan dengan beri jamuan besar-besaran 15,000 guru pada 26 Jun 2010 di padang MPS semasa berlaki Gerhana Bulan pula tu. Dihidangkan dengan konsert Mawi. Akhirnya diceritakan guru perempuan berebut naik pentas nak peluk Mawi, gila nak bergambar.

Inilah yang dinamakan Guru Kencing Berdiri, Anak Murid Kencing Berlari. Menteri Besar Negeri Sembilan dan Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan harus meletak jawatan dan mengambil tanggungjawab diatas insiden yang amat memalukan profession perguruan ini.

Satu dunia dah tahu ada guru-guru perempuan di Negeri Sembilan ini muka tak tahu malu. Habis semua anak murid tengok dalam internet. Apa nak kata ? Pihak penganjur ialah Kerajaan Negeri Sembilan sendiri. Ini majlis rasmi, Konsert Jom Heboh pun peminat tak serbu macam ni !

Tahun depan nak jemput artis siapa pula ?

Suami-suami cuba tengok ada tak gambar isteri anda berebut berposing dengan Mawi di pautan berikut http://cursingmalay.blogspot.com/2010/06/aura-mawi-membuatkan-ramai-cikgu-cikgu.html . Jangan terperanjat !!!!

Entah apa bala yang akan turun di N.Sembilan lepas ini ?

Mohd Sabu 11 Julai 2010 Johol N.Sembilan


CERAMAH PERDANA
Bersama Tn Hj Mohammad Sabu dan cheGuBard
Tarikh : 11 Julai 2010 / Ahad
Masa : 9 malam
Tempat : Johol , Negeri Sembilan

Pertanyaan 019-4647018

Sumber : http://chegubard.blogspot.com/

Antara masjid uzur daif di Terengganu dan Ebook



Bumbung mula bocor sejak tiga tahun lalu. Penduduk sedih masjid di Dungun ini siling hampir runtuh, keadaan dalam dan luar bangunan juga daif dengan bau busuk tahi kelawar menyucuk hidung dan permaidani lembap dibasahi hujan. Sejumlah 75,000 e-book diberikan secara percuma kepada murid tahun 4, 5 dan 6 di negeri ini membabitkan peruntukan oleh kerajaan negeri berjumlah RM75 juta.

***************************
Masjid uzur
Berita Harian 28 Jun 2010

Penduduk Santung sedih tempat ibadat bocor, dicemari najis kelawar

DUNGUN: Penduduk Kampung Santung di sini sedih dengan keadaan masjid mereka dengan siling dan bumbung berlubang hingga menjadi sarang kelawar dan menyebabkan jemaah terpaksa berdepan bau busuk yang meloyakan. Sehubungan itu, penduduk merayu pihak berkaitan mengambil langkah segera membaiki dan menaikkan taraf masjid uzur berkenaan yang sentiasa diimarahkan dengan pelbagai aktiviti keagamaan dan kemasyarakatan.

Tinjauan Edisi Timur di masjid itu mendapati selain berdepan risiko keselamatan disebabkan siling hampir runtuh, keadaan dalam dan luar bangunan juga daif dan kurang selesa dengan bau busuk tahi kelawar menyucuk hidung dan permaidani lembap dibasahi hujan.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Santong, Shafie Salleh, 53, yang juga Penasihat AJK masjid berkenaan, berkata bumbung mula bocor sejak tiga tahun lalu dan langkah pembaikan kecil-kecilan yang dibuat tidak dapat menampung kerosakan semakin buruk.

Katanya, atap dan siling bocor di merata bahagian bumbung menyebabkan lantai dan permaidani di masjid ini sentiasa basah dan berbau hapak.

“Setiap kali hujan lebat, berbelas besen diatur menadah air hujan daripada terus membasahi permaidani yang memakan masa untuk kering dan berbau hapak walaupun hujan sudah berhenti berhari-hari lamanya.

“Ruang siling masjid dikotori najis kelawar dan burung yang membuat sarang selepas syiling yang berlubang dan terkopak dibiarkan tanpa dibaiki menyebabkan jemaah terpaksa menghidu bau busuk yang semakin kuat bila musim hujan kerana siling dibasahi hujan dan udara lembap,” katanya.

Shafie berkata, Jabatan Kerja Raya (JKR) sudah beberapa kali meninjau masjid itu tetapi pemeriksaan sudah bertahun lalu dan tiada apa pembaikan dibuat hingga kini.

Bilal masjid, Che Ku Ngah Che Ku Mat, 53, berkata dia bimbang dengan keadaan masjid yang sudah terlalu daif, kerana menjejaskan kelancaran kegiatan mengimarahkan masjid terutama apabila ada program yang membabitkan pengunjung luar.

Katanya, pelbagai agensi dan badan swasta termasuk Jabatan Bomba dan Penyelamat, persatuan silat dan pertubuhan bukan kerajaan daerah ini selalu menganjurkan aktiviti bersama penduduk turut hairan dengan keadaan masjid itu yang tidak mendapat pembelaan pihak berkuasa berkaitan.

Seorang jemaah, Nordin Abu Bakar, 47, berkata beliau amat kecewa kerana tiada kerja penambahbaikan dibuat sejak masjid itu dibina pada 1986.

“Kami kesal walaupun sudah bertahun ahli jemaah menunaikan tuntutan agama dengan bau yang kurang menyenangkan dan berisiko ditimpa syiling yang robek, impian kami untuk memiliki masjid yang lebih selamat dan selesa hanya tinggal angan-angan,” katanya hampa.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Timur_Masjiduzur/Article

75,000 murid terima e-book percuma
Utusan Malaysia 27 Jun 2010

KUALA TERENGGANU 26 Jun - Kerajaan negeri mengakui sukar mengenal pasti sesetengah golongan masyarakat yang benar-benar ikhlas apabila setiap kali menerima bantuan daripada kerajaan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Ahmad Razif Abd. Rahman berkata, rakyat perlu mengubah sikap agar sentiasa menghargai pemberian kerajaan tidak kira dalam apa juga bentuk bantuan sekalipun.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir memberitahu, pada masa ini terdapat di kalangan penerima bantuan kerajaan yang seolah-olah tidak menghargai pemberian tersebut dan tidak memanfaatkannya dengan sebaik mungkin.

Justeru, jelasnya, sumbangan percuma seperti buku elektronik, e-book yang kini mula diagihkan kepada murid tahun lima di Terengganu tahun ini perlu dimanfaatkan sepenuhnya dan tidak disalah gunakan.

"Sebelum ini, ada bantuan yang dihulurkan oleh kerajaan kepada rakyat telah disalahgunakan. Jadi, kita harap sumbangan kerajaan seperti e-book yang diagihkan kepada murid sekolah rendah perlu dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu ketika berucap pada majlis penyerahan e-book kepada Murid Tahun 5 Sekolah-sekolah Rendah DUN Seberang Takir di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kompleks Seberang Takir di sini kelmarin.

Beliau seterusnya berkata, langkah kerajaan negeri di bawah pucuk pimpinan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said akan membantu membangunkan bidang pendidikan di Terengganu sejajar menjadikannya sebuah negeri 'anjung ilmu'.

Menurutnya, sejak diperkenalkan tahun lalu hingga tahun ini, sejumlah 75,000 e-book diberikan secara percuma kepada murid tahun 4, 5 dan 6 di negeri ini membabitkan peruntukan oleh kerajaan negeri berjumlah RM75 juta.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0627&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_03.htm

Bantu rakyat susah dengan niat supaya sokong Umno


Menteri Besar N.Sembilan kata pemimpin Umno dalam JKKK dan PBT perlu lebih lantang menyuarakan isu-isu disuarakan rakyat kepada pentadbiran kerajaan kerana ini akan meningkatkan sokongan dan kepercayaan rakyat terhadap Umno (Adakah selama ini Umno bantu rakyat dengan niat agar rakyat menyokong Umno atau kerana rakyat tadi memang memerlukan bantuan? )

Mungkin Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya atau Ustaz Rasul Dahri boleh mengajar Bab Niat di Masjid Negeri , Seremban ? Mungkin Jabatan Hal Ehwal Agama Islam N.Sembilan boleh beri tauliah kepada Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya dan Ustaz Rasul Dahri ?

Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khottob radiallahuanhu, dia berkata: Saya mendengar Rasulullah saw bersabda : Sesungguhnya setiap perbuatan tergantung niatnya. Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas)berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena dunia yang dikehendakinya atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.
(Riwayat dua imam hadits, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhori dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naishaburi dan kedua kitab Shahihnya yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang).

*************************
Ahad Jun 27, 2010
UMNO Perlu Menguar-Uarkan Semua Kelemahan Parti Pembangkang

REMBAU: Pemimpin dan anggota Umno perlu menguar-uarkan semua kelemahan parti pembangkang agar rakyat tahu tembelang mereka, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sembilan Datuk Mohamad Hasan.

Di samping itu, katanya pemimpin Umno yang menganggotai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta dilantik Anggota Majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) perlu lebih lantang menyuarakan isu-isu disuarakan rakyat kepada pentadbiran kerajaan.
"Langkah berkenaan akan meningkatkan sokongan dan kepercayaan rakyat terhadap Umno selaku parti yang menjaga kesejahteraan mereka," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian serentak Mesyuarat Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri Umno Bahagian Rembau 2010 di Dewan Serbaguna Institut Latihan Perindustrian Pedas dekat sini, hari ini.

Mohamad yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan berkata pembangkang cuba mengaburi mata rakyat dengan menyebarkan fitnah untuk melemahkan parti.

Katanya tindakan itu merupakan strategi mereka untuk menutup segala kelemahan di negeri-negeri di bawah pentadbiran pembangkang.

Sementara itu, beliau yang juga Ketua Umno Bahagian Rembau meminta semua pemimpin dan anggota Umno di Bahagian Rembau supaya bersama-sama memainkan peranan dalam menjayakan misi parti 'menyerang' pembangkang.

"Selama ini, pembangkang kelihatan seperti bermaharajalela melemparkan pelbagai fitnah dan tohmahan tidak berasas terhadap pemimpin kerajaan termasuk Umno.

"Kini, sudah tiba masanya pemimpin dan anggota Umno terutamanya di Bahagian Rembau bangkit dan menunjukkan taring mereka kepada pihak lawan. Dalam bola sepak, serangan adalah bentuk pertahanan yang terbaik.

"Jangan biarkan sahaja pembangkang menyerang kita. Umno akan lemah sekiranya kita tidak membalas balik omong-omong kosong pihak lawan," katanya.

Majlis itu turut dihadiri Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang juga Anggota Parlimen Rembau, Ketua Wanita Umno Bahagian Rembau Senah Peral, Ketua Puteri Umno Bahagian Rembau Zuliana Mohd Ridzuan dan barisan kepimpinan Umno Bahagian tersebut. – BERNAMA

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2010/6/27/mstar_berita/20100627180614&sec=mstar_berita

6/26/10

Ulama Muda UMNO Haram ceramah di N.Sembilan ?


Anak bekas Mufti Perlis, Fathul Bari Mat Jahya sertai UMNO pada 25 Jun 2010. Tapi pada bulan Mac 2010 Fathul Bari Mat Jahya telah ditangkap oleh sepasukan pegawai penguatkuasa Jabatan Hah Ehwal Agama Islam N.Sembilan dan polis kerana mengajar di N.Sembilan tanpa tauliah. Apa reaksi Menteri Besar N.Sembilan, Mufti N.Sembilan, Syeikh Muhammad Fuad bin Kamaluddin Al-Maliki Al-Rembawi dalam isu ini. Apakah ulama muda UMNO ini akan diberikan tauliah dan bebas mengajar mana-mana surau dan masjid di N.Sembilan ? Adakah tiada tauliah dikira haram ?


*******************************
40 ULAMA MUDA SERAH BORANG KEANGGOTAAN UMNO KEPADA NAJIB

KUALA LUMPUR, 25 Jun 2010 (Bernama) -- Seramai 40 orang terdiri daripada ulama muda hari ini menyerahkan borang bagi menganggotai Umno kepada Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Seorang lagi ulama Fathul Bari Mat Jahya, 29, berkata langkah mereka menganggotai Umno itu berikutan janji Umno untuk memastikan pihak ilmuan dapat meneruskan kerja-kerja dakwah mereka.

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsindex.php?id=508814

*******************************
PENDAKWAH PERLU ADA TAULIAH - JHEAINS

SEREMBAN 2 Mac 2010 (Utusan Malaysia) - Pengarah JHEAINS, Johani Hassan berkata, pendakwah yang hendak mengajar atau berceramah di negeri ini perlu terlebih dahulu mendapatkan pengesahan dan tauliah daripada jabatan itu.

Katanya, JHEAINS tidak pernah berkompromi dalam soal itu, malahan bertegas terhadap perkara berkaitan tauliah demi kepentingan umat keseluruhannya.

Mengenai penahanan anak bekas Mufti Perlis, Fathul Bari Mat Jahya, 30, sewaktu berceramah di Maahad Ittiba Sunnah, Kuala Pilah pada 28 Februari lalu, Johani berkata, surat pemakluman telah pun diberikan kepada pihak penganjur.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0303&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_19.htm

6/25/10

Kursus Matrikulasi Merugikan Orang Melayu


MATRIKULASI sebenarnya merugikan orang Melayu lantaran ramai yang menempuh tempoh pengajian selama satu hingga dua tahun yang dianggap sia-sia kerana akhirnya tidak berjaya mendapat tempat dalam kursus yang dikehendaki. Majikan ketika ini lebih gemar memilih pekerja yang mempunyai kemahiran khusus serta lebih fokus

*******************************
Bazir masa dua tahun jika gagal ikuti kursus diminati

Berita Harian 25 Jun 2010

MATRIKULASI sebenarnya merugikan orang Melayu lantaran ramai yang menempuh tempoh pengajian selama satu hingga dua tahun yang dianggap sia-sia kerana akhirnya tidak berjaya mendapat tempat dalam kursus yang dikehendaki, sedangkan mereka adalah kumpulan pelajar berpotensi dan cemerlang pada peringkat SPM.

Itu antara pandangan yang dilontarkan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim, ketika diminta mengulas mengenai senario kedudukan pelajar matrikulasi terutama membabitkan pelajar Bumiputera.

Kata beliau, majikan ketika ini lebih gemar memilih pekerja yang mempunyai kemahiran khusus serta lebih fokus. “Secara perhitungan kasar, pelajar yang gagal peringkat matrikulasi sudah membazirkan masa selama hampir dua tahun, sedangkan jika mereka mengikuti program diploma, dalam masa lima tahun, mereka sudah boleh menyelesaikan pengajian sehingga ke peringkat ijazah. Malah, ada yang boleh mendapat ijazah dalam masa empat tahun.

“Berbeza dengan pelajar matrikulasi, kebanyakan mereka terpaksa melalui tempoh pengajian hampir enam tahun untuk memiliki ijazah, sedangkan mereka pelajar cemerlang,” katanya.

Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Pahang, Mohd Aedlan Nur Ahmad, berkata beliau sendiri adalah produk matrikulasi yang dikecewakan kerana tidak mendapat kursus dikehendaki meskipun kelulusannya layak untuk memasuki bidang berkenaan.

“Ketika matrikulasi saya memilih bidang biologi tetapi ditawarkan untuk kursus dalam bidang kejuruteraan. Ia menyebabkan saya terpaksa belajar semula bidang fizik. Ia membuktikan dakwaan ramai orang yang matrikulasi sebagai tiket untuk masuk ke IPT tanpa mengambil kira kursus yang diingini.

“Bagi saya, pelajar diploma lebih baik sebabnya sejak awal lagi sudah didedahkan dengan bidang kursus tertentu dan alam pengajian di IPT. Berbeza dengan pengalaman di matrikulasi, setahun di sana bagai tiada apa-apa. Saya sebenarnya cemburu melihat rakan dari program diploma.

“Mereka (pelajar diploma) nampak seakan-akan sudah menguasai banyak bidang berbanding kami yang lahir daripada program matrikulasi. Mereka juga menguasai banyak ilmu luar kelas termasuk kepemimpinan. Pendek kata, mereka lebih matang,” katanya.

Bagi Mohd Aedlan, paling mengecewakan ialah sepanjang pengamatannya, hampir lebih separuh daripada pelajar di matrikulasi tidak mendapat tempat dalam jurusan yang diingini.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/2010062420434320100624204343/Article

Amat banyak kes syariah tertangguh di N.Sembilan


Sebanyak 1,260 kes syariah di negeri ini tertunggak berikutan pelbagai masalah yang dihadapi termasuklah kekurangan tempat untuk menjalankan perbicaraan selain bilangan kakitangan. Kebanyakan kes yang tertangguh melibatkan isu kekeluargaan seperti penjagaan anak dan pembahagian harta sepencarian.

( Dengar cerita kos sambutan Hari Guru secara besar-besaran peringkat Negeri Sembilan di Padang MPS pada 26 Jun 2010 sekitar RM 1 Juta , betul ke ? Juga ada kedengaran keluhan guru dipaksa hadir , yang suami isteri guru jam 8 malam hingga 11 malam kalau anak kecil nak letak mana , Taska tak buka malam ??? Eloklah tu , bertambah menyampah para guru . Kalau 15,000 guru hadir , purata kos sekepala RM 70 dapatlah RM 1 Juta . Kasi bongkar dalam sidang DUN nanti !!! )

***********************
Utusan Malaysia 25 Jun 2010

1,260 kes syariah tertangguh di N.Sembilan

SEREMBAN 24 Jun – Sebanyak 1,260 kes syariah di negeri ini tertunggak berikutan pelbagai masalah yang dihadapi termasuklah kekurangan tempat untuk menjalankan perbicaraan selain bilangan kakitangan.

Ketua Hakim Syarie, Datuk Hussin Harun berkata, kebanyakan kes yang tertangguh melibatkan isu kekeluargaan seperti penjagaan anak dan pembahagian harta sepencarian.

“Kita melihat ia sesuatu yang perlu ditangani dengan sebaik mungkin dan pada masa yang sama kita juga secara berperingkat telah mengambil langkah perlu untuk mengatasinya.

“Antaranya menambah pegawai dan kakitangan selain hakim untuk mempercepatkan lagi proses perbicaraan dan sebagainya,” katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0625&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_01.htm

FIFA 2010 ialah Fight Israel Free Al Aqsa




Tak tahu siapa punya idea buat poster dan t-shirt yang bertulis Fight Israel Free Al-Aqsa FIFA 2010. Ada sesiapa tahu mana boleh beli poster dan t-shirt ini. Boleh kita gunakan masa Perhimpunan Gerakan Mansuh Judi pada 3 Julai 2010 nanti di Kuala Lumpur. Ini yang dinamakan Killing Two Birds With One Stone.

Contoh versi poster di http://badarsdar.wordpress.com/2010/06/24/fight-israel-free-al-aqsa-fifa-2010/

Contoh versi t-shirt di http://www.xabcx.co.cc/2010/06/fight-israel-free-al-aqsa-fifa.html

6/24/10

YB Ir Nizar Jamaludin di Seremban 29 Jun 2010

CERAMAH MOBILISASI MEMBANTAH JUDI
Tarikh : 29 Jun 2010 / Selasa
Masa : 9 malam
Tempat : Dataran Muhibbah , Kg Ismail , Ampangan , Seremban

Penceramah :
YB Ir Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin
Chegubard
Suhaizan Kayat , EXCO Pemuda PAS Pusat
Aiman Athirah Al Jundi , EXCO Muslimat PAS Pusat

Semua dijemput hadir

Penduduk Johor Tak larat hidu najis



Berita Harian 24 Jun 2010

Rumah penduduk Kampung Parit Lintang 2 dimasuki air kumbahan setiap kali banjir

BATU PAHAT: Kira-kira 260 penduduk Kampung Parit Lintang 2, Separap di sini tidak boleh bersabar lagi apabila dihantui masalah pencemaran bau luar biasa sejak 12 tahun lalu kerana parit di kampung berkenaan menjadi laluan utama air kumbahan dari kawasan penempatan berhampiran iaitu Taman Industri Sri Sulong.

Tinjauan Edisi Johor baru-baru ini mendapati lima saluran longkang dari taman berkenaan menyalurkan air kumbahan ke parit di kampung berkenaan untuk disalurkan ke Sungai Simpang Kiri, di sini, menyebabkan kawasan sekitar begitu busuk. Penduduk di situ terpaksa menjalani kehidupan harian dalam keadaan tidak selesa dan sering menghadapi penyakit termasuk gatal dan batuk, malah lebih buruk lagi sebahagian rumah penduduk di situ sudah beberapa kali ditenggelami air najis dari parit berkenaan terutama selepas hujan lebat.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana pemaju kawasan perumahan dan perindustrian berkenaan dibenarkan menyalur dan melepaskan air kumbahan yang belum diproses ke parit di kampung berkenaan dan terus ke Sungai Simpang Kiri.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung berkenaan, Mohd Mokhtar Daud berkata, penduduk kampung berkenaan berdepan masalah pencemaran berkenaan selepas taman perumahan dan perindustrian itu dihuni sejak 12 tahun lalu.

"Bayangkan penderitaan kami apabila terpaksa menghidu bau parit di hadapan rumah yang dipenuhi dengan bahan buangan daripada air kumbahan, sisa makanan dan sisa industri daripada taman berhampiran.
"Kualiti udara di sini juga teruk hingga penduduk sering sakit dan kami bercadang untuk menutup lima saluran longkang dari kawasan perumahan itu bagi memastikan air najis dan sampah sarap tidak memasuki parit di kampung itu, jika tiada tindakan diambil pihak berkenaan dalam masa terdekat.

"Biar penduduk dan kilang di taman itu pula rasa apa yang kami di sini rasa apabila air najis memasuki rumah sehingga mencecah paras betis jika banjir kilat berlaku di sini," katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Separap, Mohd Zainuddin Abdul Samad, ketika ditemui berkata, penduduk kampung berkenaan sering mengadu kepadanya mengenai masalah pencemaran bau yang terpaksa mereka tanggung sejak sekian lamanya.

"Penduduk sering menyuarakan kekesalan mereka setiap kali diadakan mesyuarat mahupun perjumpaan dan meminta masalah ini diselesaikan segera atau mereka akan bertindak menutup lima saluran longkang dari taman berkenaan.

"Saya berharap pihak berkuasa tempatan (PBT) dapat memantau perkara ini dan mencari jalan penyelesaian terbaik bagi mengakhiri penderitaan yang ditanggung penduduk kampung," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor__Taklarathidunajis_/Article

Keretapi bawa Gula ke Singapura tergelincir


Rupanya gula Malaysia dijual ke Singapura. Adakah ini punca gula tiada di Malaysia ? Harga gula di Semenanjung Malaysia ialah RM1.65 sekilo manakala di Singapura ialah RM3.05, lagi untung jual di Singapura. Enam gerabak keretapi kargo dari 30 gerabak yang membawa gula dari Prai , Pulau Pinang ke Singapura telah tergelincir pada 23 Jun 2010 di Kluang.

Kerajaan perlu dedahkan berapa banyak gula diekspot ke luar negara berbanding dijual di pasaran domestik !

KLUANG:Keretapi Tanah Melayu Bhd’s intercity service for the southern sector was interrupted yesterday when six cargo coaches, of a 30-car freight train, derailed in Chamek, near here.

KTMB said in a statement that the train, which was carrying sugar from Prai, Penang, to Singapore, derailed at 2.43am.

http://www.nst.com.my/nst/articles/Freighttrainderails_servicedisrupted/Article

PUTRAJAYA: Sugar will cost 20 sen more per kg from today, with the new price being RM1.65 in the peninsula and RM1.75 in Sabah and Sarawak, it was announced yesterday.

He said the new sugar price, after the 20-sen increase, was relatively low compared with prices in other Asean countries such as Thailand (RM2.50 per kg), Singapore (RM3.05), Indonesia (RM3.40) and the Philippines (RM3.62).

He said the increase in the sugar price was necessitated by the rise in the price of raw sugar in the world market, and that the government still subsidised the price at 80 sen per kg or RM1.008 billion for the year.

http://www.theborneopost.com/?p=2220

23 Jun, 2010 16:31 PM

JOHOR BAHARU, 23 Jun (Bernama) -- Enam gerabak kargo bersama muatan gula tergelincir di KM653.5-KM654.5 antara Paloh ke Chamek, dekat Kluang, awal pagi Rabu.

Pemangku Pengurus Kanan Komunikasi Korporat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Mohd Fazil Ismail berkata kejadian itu berlaku pada pukul 2.43 pagi ketika kereta api 30 gerabak itu sedang dalam perjalanan dari Prai, Pulau Pinang ke Singapura.

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=508132

6/23/10

MB Negeri Sembilan, Keluarlah Dari Kepompong


Seruan ini bukan dibuat oleh Pemuda PAS ataupun Pemuda PKR mahupun Pemuda DAP. Tetapi ianya dibuat oleh Pemuda UMNO Cawangan Taman Bukit Kepayang, Bahagian Rasah, Seremban, Negeri Sembilan. Kenapa ye ?

Seruan Pemuda UMNO Cawangan Taman Bukit Kepayang pada pautan berikut http://pemudatbk.blogspot.com/2010/06/mb-negeri-sembilan-keluarlah-dari.html

Bandingkan dengan artikel berikut : Mohamad Hasan aset besar Pakatan Rakyat

Sekiranya Datuk Seri Mohamad Hasan bertanding dalam Pilihanraya Umum ke 13 nanti sebagai calon DUN atau Parlimen, ianya akan menjadi aset besar kepada Pakatan Rakyat di peringkat Negeri Sembilan mahu pun di peringkat pusat.

Artikel penuh di http://amkns.blogspot.com/2010/05/mohamad-hasan-aset-besar-pakatan-rakyat.html

5 tahun peneroka Felda guna air hujan


Penduduk Felda Palong 2 di sini pula terpaksa mengharapkan air hujan sejak lima tahun lalu. Pelbagai aduan telah dibuat namun sehingga kini masih tiada sebarang tindakan. Sebanyak 44 buah keluarga yang juga merupakan peneroka menetap di kawasan tersebut merayu pihak terbabit melakukan sesuatu.

Himpunan kisah derita rakyat di negeri pentadbiran BN akibat masakah bekalan air di http://pasns.blogspot.com/2010/02/bn-gagal-tangani-masalah-air-di.html

***********************

Felda Palong 2 tiada air

Utusan Malaysia 23 Jun 2010


seorang penduduk, Sarah Kompot terpaksa menadah air hujan untuk kegunaan harian di Blok B, Felda Palong 2, Jempol, Negeri Sembilan, baru-baru ini.
--------------------------------------------------------------------------------

JEMPOL 22 Jun - Pada ketika penduduk lain tenang menjalani kehidupan dengan pelbagai kemudahan asas termasuk bekalan air yang mencukupi bagi kegunaan harian, penduduk Blok B, Felda Palong 2 di sini pula terpaksa mengharapkan air hujan sejak lima tahun lalu.

Mungkin juga pada ketika orang lain lena diulit mimpi, penduduk terbabit perlu berjaga malam demi mendapatkan bekalan air dari tangki termasuk menadahnya jika hujan.

Entah di mana silapnya, penduduk mendakwa bukan sehari dua mereka terpaksa berhadapan dengan masalah bekalan air tetapi sejak lima tahun lalu.

Sebanyak 44 buah keluarga yang juga merupakan peneroka menetap di kawasan tersebut merayu pihak terbabit melakukan sesuatu.

Menurut salah seorang penduduk, Ja'afar Lonak, 70, pelbagai aduan telah dibuat namun sehingga kini masih tiada sebarang tindakan.

"Air merupakan keperluan asas dalam kehidupan seharian. Apabila bekalan air tidak sempurna, ia turut menjejaskan kehidupan kami. Air cuma datang pada pukul tiga sehingga lima pagi.

"Keadaan ini menjadi lebih sukar kerana saya sudah kehilangan sebelah kaki dalam kemalangan. Oleh kerana bekalan yang sering tidak mencukupi, saya terpaksa menadah air hujan menggantikan air paip," katanya.

Seorang lain penduduk, Fon Kon Sang, 68, berkata, masalah bertambah teruk apabila hujung minggu apabila semua ahli berkumpul.

"Walaupun bekalan air yang diterima agak kotor, namun penduduk di sini masih dapat menerimanya. Cuma kami berharap agar dapat mendapat air bersih seperti orang lain.

"Saya amat berharap, agar pihak yang berwajib segera mengambil langkah untuk mengatasi masalah bekalan air kami ini," katanya.

Seorang lagi peneroka, Abdul Talib Saat, 62, melahirkan rasa kecewa apabila terpaksa berdepan masalah tersebut selama lima tahun.

"Apabila tiba musim perayaan dan perkahwinan pastinya kami lebih memerlukan bekalan air. Walaupun pihak berkenaan tetap menghantar bekalan air ke rumah, namun ia masih tidak mencukupi. Begitu juga apabila ada kematian dan ketika itu air amat diperlukan," katanya.

Sementara itu, Pengurus Komunikasi dan Hal Ehwal Korporat Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains), Azlan Abdul Aziz berkata, kawasan terbabit merupakan kawasan yang bermasalah.

"Namun Sains telah menyediakan tujuh buah tangki di kawasan tinggi. Penghantaran air ke tangki juga sentiasa dibuat bagi mengelak bekalan air tangki berkurangan.

"Masalah ini akan diatasi dengan segera. Buat masa kini, kami sedang memperbetulkan masalah tersebut. Kerja-kerja pembaikan dijangka siap pada Ogos nanti," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0623&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_05.htm

143 terseksa sejak tujuh tahun

Utusan Malaysia 23 Jun 2010


Kilang papan yang didakwa penduduk menyebabkan habuk dan bunyi bising di Kampung Parit Lintang Satu Separap, Parit Sulong, Batu Pahat.

--------------------------------------------------------------------------------

BATU PAHAT 22 Jun - Bunyi bising serta udara tercemar dari sebuah kilang kayu di Taman Perindustrian Sri Sulong 'mengganggu' kehidupan 143 penduduk di Kampung Lintang Satu Separap, Parit Sulong dekat sini sejak tujuh tahun lalu.

Seorang penduduk yang rumahnya hampir dengan kilang berkenaan, Hamdan Surani, 47, mendakwa, bunyi bising dan habuk yang berterbangan dari kilang berkenaan amat 'menyeksa' keluarganya.

Menurutnya, kedudukan kilang yang hanya kira-kira 150 meter dari rumahnya benar-benar memberi tekanan kepada mereka terutamanya semasa hendak melelapkan mata setiap malam.

"Habuk dari kilang berkenaan akan berterbangan dibawa angin dan rumah saya sering dipenuhi habuk," katanya semasa ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Lebih menyeksakan, bunyi bising daripada kilang yang beroperasi 24 jam sehari itu amat mengganggu tidur mereka dan anak-anak tidak dapat belajar dengan tenang.

Katanya, ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) telah membuat aduan kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS) dan Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP) dan agensi berkenaan.

"Mereka turut mengakui yang kilang terbabit melanggar had pencemaran terutamanya bunyi yang ditetapkan apatah lagi kilang itu terlalu hampir dengan kawasan penempatan penduduk. Tapi peliknya, bagaimana kilang kayu itu boleh dibenarkan beroperasi di kawasan berdekatan penempatan penduduk," katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung, Mohd. Zainuddin Abdul Samad mengakui penduduk sering mengadu kepadanya mengenai kilang terbabit yang beroperasi sehingga hampir 24 jam dan mengeluarkan bunyi terlalu bising sepanjang masa.

Beliau berkata, penduduk kini amat tertekan dan bosan kerana pencemaran yang berlaku terutama bunyi bising mengganggu kehidupan harian mereka.

Katanya, JAS telah sedia maklum dengan masalah ini dan wakil kilang terbabit turut menemui penduduk kampung bagi mendengar keluhan mereka tetapi sehingga kini masalah itu tiada jalan penyelesaian.

"Kami semua berharap agar kilang terbabit dapat dipindahkan ke kawasan lain kerana ia kilang industri berat dan tidak sesuai didirikan di kawasan terlalu hampir dengan penempatan penduduk," katanya.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati bukan sahaja kedudukan kilang berkenaan terlalu hampir dengan penempatan penduduk Kampung Parit Lintang Satu tetapi juga berhampiran beberapa kampung serta taman perumahan.

Difahamkan kilang berkenaan telah diminta memasang jaring menahan habuk atas arahan JAS tetapi ia hanya dibuat pada separuh kawasan kilang berkenaan dan habuk masih lagi mencemari udara di kawasan sekitarnya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0623&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_05.htm

6/22/10

Umno akan jatuh kerana Saman Ekor


Nampaknya makin ramai Blogger yang naik angin isu saman ekor dan blacklist JPJ ni. Eloklah tu , yang terlibat dalam isu saman ekor ni bukan orang PKR, DAP dan PAS je. Orang UMNO pun terlibat, Mat Rempit, Puteri UMNO , peneroka dan lain-lain. Jangan marahkan polis dan JPJ, mereka cuma ikut arahan Menteri dan Kerajaan. Biarlah isu saman ekor dan blacklist JPJ ini tidak diselesaikan hingga Pilihanraya Umum nanti, biar lagi ramai yang teraniaya, biar cepat jatuh UMNO BN.

Di bawah beberapa Blog dan Laman Web yang angin dengan Saman Ekor dan Blacklist JPJ :

Jangan sekat sekarang untuk orang yang mempunyai saman ekor tertunggak dari membayar cukai jalan atau lesen memandu.
http://ruangbicarafaisal.blogspot.com/2010/06/senarai-hitam-saman-ekor-kerajaan-perlu.html

Sepatutnya sebagai sebuah negara yang mengamalkan sistem pemerintahan berasaskan ketelusan, perbuatan saman ekor boleh dijalankan.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0612&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_05.htm

Aku terkejut besar dalam senarai saman ekor tu ada juga saman ekor tak pakai tali pinggang keledar RM100
http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=5907

Salah satu ialah mengenai tindakan pihak polis dan Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ) yang tiba-tiba jadi iseng menguatkuasakan tindakan menyenaraihitamkan kenderaan yang disaman sehinggakan sukar untuk empunya memperbahari cukai jalan adalah satu tindakan menganiayakan rakyat.
http://penyapusial.blogspot.com/2010/06/saman-ekorsumber-pendapatan-haram.html

Check punya check.. di dapati saman ekor terkumpul kekal kepada 7 dengan jumlah pembayaran tertunggak ialah RM2,000.00. liau!
http://cik-zura.blogspot.com/2010/06/mari-kita-check-saman-trafik.html

Seingat aku saman yang bersignature sahaja yang kena blacklist. Jumlah terkumpul yang diperolehi aku adalah 7 saman
http://www.azamrashid.com/?p=1035

APA APA YANG LUAR BIASA JADI KAT MALAYSIA
http://cdposter.blogspot.com/2010/06/saman-ekor-bontot-boleh-kena-blacklist.html

Pakatan Rakyat akan menang sebab BN tak ikut SPR


Nampaknya pimpinan BN terutamanya UMNO iaitu Dr Rais Yatim dah mula bimbang kerana masih ramai orang Melayu yang belum mendaftar sebagai pengundi. Tulah SPR dah nak buat daftar pengundi secara otomatik , tapi UMNO tak nak dengar cakap SPR. Sekarang yang ramai daftar pengundi baru ialah DAP, PKR dan PAS. Oleh itu Pakatan Rakyat jangan desak lagi SPR buat daftar pengundi secara otomatik, kerana ianya akan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat.

Jadi jentera Pakatan Rakyat perlu perhebatkan lagi kempen daftar pengundi baru di kalangan para penyokong.

***************************
Sikap Melayu membimbangkan

Utusan Malaysia 22 Jun 2010

PUTRAJAYA 21 Jun – Seorang menteri kanan hari ini membangkitkan kebimbangan berhubung sikap sebilangan besar orang Melayu yang tidak ambil peduli tentang kepentingan mendaftar sebagai pengundi apabila mencapai usia 21 tahun atau lebih.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO turut menarik perhatian bahawa sekitar 500,000 ahli parti itu sendiri belum dipastikan sebagai pengundi berdaftar pada masa ini.

Baru-baru ini, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, kira-kira 28 peratus atau 4.39 juta penduduk negara ini yang berusia lebih 21 tahun dan layak bergelar pengundi masih belum mendaftar sebagai pemilih sehingga akhir tahun lalu, dengan 65 peratus daripada mereka adalah bumiputera.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0622&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_10.htm


SPR dah cadang warga negara berusia 21 tahun ke atas menjadi pengundi berdaftar secara automatik. Tapi kerajaan tak nak dengar.

******************
10 Feb - Syor Usia 21 Tahun Jadi Pengundi

PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bercadang mewajibkan warga negara berusia 21 tahun ke atas menjadi pengundi berdaftar secara automatik dan dikenakan tindakan jika tidak mengundi pada pilihan raya.
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=5759:10-feb-&catid=383:2010-02&Itemid=27

**********************
DAP dominasi pendaftaran pengundi muda

KUALA LUMPUR, Dis 22 — Walaupun lebih dua dozen parti politik berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), DAP dilihat dominant dalam menggerakkan pendaftaran pengundi-pengundi baru khususnya generasi muda sejak selepas pilihan raya umum Mac 2008.
Parti yang popular di pantai barat Semenanjung ini mengambil kesempatan perubahan landskap politik untuk menawan hati pengundi golongan muda.
Perkara ini diakui oleh Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar kepada The Malaysian Insider.

http://www.themalaysianinsider.com/index.php/bahasa/47272-dap-dominasi-pendaftaran-pengundi-muda
http://dapsy.dappg.org/?p=406

****************************
Tiada Pendaftaran Automatik Pengundi – Nazri - UMNO Online - 18 Mac 2010 ...
Tiada Pendaftaran Automatik Pengundi – Nazri ... Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, berkata kerajaan akan meneruskan dasar-dasar yang ...

http://umno-online.com/?p=6899

*****************************
13,000 daftar sebagai pemilih

KOTA BAHARU 10 Mei – Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Kelantan mendaftarkan jumlah pemilih paling ramai dalam suku pertama tahun ini berbanding sebelum ini, kata Pengarah SPR negeri Ab. Rahim Md. Salleh.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0511&pub=utusan_malaysia&sec=Timur&pg=wt_02.htm&arc=hive

Sampah berulat depan pintu di Johor



Berita Harian 22 Jun 2010

Penduduk Jalan Sungai Abong tak larat hidu busuk setiap hari

MUAR: Kerja mengutip sampah yang tidak mengikut jadual terutama membabitkan kawasan perumahan sekitar Jalan Sungai Abong, di sini didakwa menyebabkan penghuni terpaksa mengambil jalan mudah dengan membuang sampah-sarap dan sisa pepejal di kawasan terbuka, termasuk di bahu jalan dan di persimpangan jalan utama di jalan berkenaan.

Beberapa penghuni mendakwa mereka terpaksa berbuat demikian kerana sampah-sarap dan sisa pepejal yang dimuatkan di dalam tong, di depan kediaman masing-masing sudah penuh. Penghuni, Yunus Ahmad, 50, berkata selain diselongkar haiwan sama ada kucing dan anjing, sampah yang lewat diangkat di dalam tong di depan pintu rumahnya akan berulat dan busuk serta melimpah ke bahu jalan. Justeru, katanya, beliau dan penghuni lain tidak mempunyai kaedah lain untuk mengatasi masalah itu, selain membuang sampah-sarap dan sisa pepejal di tempat terbuka yang jauh dari kawasan rumah.

“Kami perlu berbuat demikian kerana tidak tahan dengan bau meloyakan yang meresap ke dalam rumah, setiap kali membuka pintu sehingga menjejaskan kesihatan dan selera makan.

“Walaupun isu sampah sarap yang lambat diangkat dalam kawasan perumahan sering dilaporkan dalam media, masalah itu tidak diatasi dan berlarutan hingga kini,” katanya.

Yunus mendakwa sebelum ini, lori pengangkut sampah masuk ke dalam kawasan perumahan itu setiap dua hari sekali, tetapi sejak kebelakangan ini, kerja mengutip sampah dilakukan sehingga enam hari sekali dan kadang-kadang melebihi seminggu.
Beliau berkata, penduduk juga mengalami pencemaran bau yang teruk sebaik sampah yang berulat dan busuk di dalam tong sampah diangkat oleh lori pengangkut sampah.

“Air sampah daripada dalam lori melimpah di permukaan jalan yang bukan saja mengotorkan jalan raya tetapi turut menyebabkan pakaian yang dijemur di ampaian turut dicemari bau busuk," katanya.

Sementara itu, Jamal Abdul Nasir, 50, berkata lebih menyedihkan lagi apabila sampah-sarap yang lambat diangkat di dalam kawasan perumahan menjejaskan majlis perkahwinan yang diadakan pada musim cuti persekolahan baru-baru ini.

Katanya, beliau terkejut apabila mendapati sampah-sarap dan sisa pepejal yang berlonggok di beberapa persimpangan jalan dalam kawasan perumahan ketika menghadiri majlis perkahwinan di sebuah taman perumahan di Jalan Sungai Abong, minggu lalu.

“Selain mencemarkan pemandangan, longgokan sampah sarap itu juga boleh menimbulkan rasa kurang senang tetamu juga tuan rumah yang menganjurkan majlis berkenaan.

"Berikutan itu, penduduk mahu masalah itu mendapat perhatian pihak berwajib selaras dengan moto pihak berkuasa tempatan (PBT) iaitu Muar Bandar Bersih dan Indah,” katanya.

Tinjauan mendapati antara bahu jalan yang menjadi lokasi pembuangan sampah terbuka ialah di kawasan perumahan KKDTI 2 dan 5, Taman Pertama Indah dan Taman Baru Sungai Abong.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Sampahberulatdepanpintu/Article

6/21/10

Guru tiada masa untuk keluarga

Pada ketika penjawat awam lain sedang kelam-kabut menuju ke tempat mesin perakam waktu, guru-guru kita sudah sampai ke sekolah seawal jam 7 pagi lagi. Jika lewat, alamat sesi pembelajaran turut bermula lewat. Apabila setiap Sabtu pun perlu bekerja, apa pula nasib anak-anak dan suami atau isteri yang tidak sempat bersama untuk menghabiskan masa senggang.

Jangan lupa 26 Jun 2010 ini , 15,000 guru seluruh Negeri Sembilan akan diraikan pada hari SABTU JAM 8 MALAM. Kisahnya di Hari Guru, Rekod Bubur Lambuk MB N.Sembilan http://amkns.blogspot.com/2010/06/hari-guru-rekod-bubur-lambuk-mb.html

*************************
Harian Metro 21 Jun 2010

GOLONGAN guru ibarat dian yang membakar diri. Tanpa guru sudah pasti surat atau e-mel ini pun tidak dapat ditulis oleh saya. Ada pandangan sinis mengatakan guru sudah ada cuti sekolah yang panjang sebagaimana murid mereka setiap tahun sedangkan guru perlu bertugas sepanjang tahun bagi meningkatkan pencapaian sekolah dari semasa ke semasa menurut arahan pengetua atau guru besar.

Peranan guru bukan setakat memikirkan masalah murid yang puluhan orang di sekolah, malah ada yang termimpi-mimpi akan prestasi keputusan peperiksaan utama yang bakal keluar kelak.

Jika prestasi merudum, alamat kelas tambahan akan bertambah-tambah dan masa guru terutama guru wanita dengan anak-anak dan suami akan semakin berkurang pada tahun depan. Pengetua juga perlu memikirkan bagaimana mahu meningkatkan prestasi pelajar pada waktu belajar dari jam 7.40 pagi hingga 2 petang.

Pada ketika penjawat awam lain sedang kelam-kabut menuju ke tempat mesin perakam waktu, guru-guru kita sudah sampai ke sekolah seawal jam 7 pagi lagi. Jika lewat, alamat sesi pembelajaran turut bermula lewat. Apabila setiap Sabtu pun perlu bekerja, apa pula nasib anak-anak dan suami atau isteri yang tidak sempat bersama untuk menghabiskan masa senggang.

Perlu diingat, guru juga seorang ibu dan bapa, juga anak kepada ibu bapanya yang sudah tentu mempunyai tanggungjawab moral dan agama untuk dipenuhi. Namun, jika masa mereka habis di sekolah kelak akan jadi seperti pepatah, ‘yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran.’

Maka perlu ada ruang untuk semua guru mendapat cuti setiap Sabtu dua kali sebulan dan setiap pengetua perlu memperkasakan pengajaran di waktu pejabat supaya kelas tambahan dan aktiviti kokurikulum tidak selalu diadakan setiap Sabtu.

Sewajarnya gelaran sekolah berprestasi tinggi (SBT) tidak menjadi faktor pendesak kepada pengetua dan guru besar untuk memperhebatkan usaha mencapai tahap itu. Ini akan menjadikan guru subjek teras untuk peperiksaan akan lebih tertekan untuk memperbanyakkan kelas dan latih tubi yang akhirnya menjadikan mereka sibuk 24 jam membuat kertas soalan dan modul lebih mesra pelajar. Jika sekolah mencapai tahap terbaik, apa faedahnya kepada guru yang hilang banyak masa dengan keluarga mereka.

Guru juga adalah manusia yang mempunyai had kesihatan tertentu. Jika keringat mereka diperah, takut mereka hilang minat untuk mengajar akibat keletihan fizikal dan minda. Kita sedia maklum ada sekolah aliran lain menetapkan masa bekerja guru mereka dari jam 7 pagi hingga 4 petang.

Jika Sabtu pun mereka terpaksa bekerja, bayangkan bila mereka dapat mendidik anak sendiri dengan lebih berkesan. Takut nanti kera di hutan kenyang disusukan, anak di rumah merintih merayu untuk mendapatkan perhatian.

Justeru, masanya sudah tiba untuk kita lebih empati dengan masalah guru yang bekerja demi kecemerlangan anak-anak murid mereka. Cabaran SBT perlu disahut oleh pengetua dan guru besar dengan lebih rasional. Memang wujud sekolah yang lemah dalam pencapaian, maka perlu sekolah itu dibantu secara menyeluruh oleh setiap Jabatan Pelajaran daerah dan jangan membiarkan rencana setiap pengetua dan guru besar memberi kesan domino negatif kepada guru-guru yang mempunyai keterbatasan minda dan fizikal.

Cuti memang penting sebagai masa guru melapangkan dada dan fikiran daripada memikirkan masalah di sekolah.

Inilah masa ibu bapa mengambil alih sekejap tugas seorang guru dengan mengajar anak-anak mana yang perlu. Jangan jadikan guru sebagai pengajar sepenuh masa hingga masa rehat mereka turut menjadi mangsa kita.

ABDUL RAZAK IDRIS
Banting

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/e-melanda_Gurutiadamasauntukkeluarga/Article

Rakyat seksa tiada pondok bas di Melaka


Ketiadaan pondok menunggu bas di Kampung Tedong menimbulkan kesukaran kepada penduduk. Lebih menyedihkan apabila rata-rata pengguna hanya berteduh di bawah pokok mangga berhampiran tapak pondok lama dengan sebuah kerusi panjang. Sebelum ini, terdapat sebuah pondok menunggu bas di tempat berkenaan tetapi sudah runtuh sewaktu berlaku kemalangan maut di tempat itu kira-kira dua tahun lalu.

*********************************
Sinar Harian 21 Jun 2001

TEDONG – Ketiadaan pondok menunggu bas di persimpangan Jalan Penghulu Ahim, Kampung Tedong menghala ke Bandar Baru Merlimau menimbulkan kesukaran kepada penduduk khususnya pelajar sekolah dan pekerja industri setiap pagi.

Sebelum ini, terdapat sebuah pondok menunggu bas di tempat berkenaan tetapi sudah runtuh sewaktu berlaku kemalangan maut di tempat itu kira-kira dua tahun lalu.

Sejak kejadian itu, tiada lagi pondok menunggu bas sehingga ke hari ini dan keadaan menjadi lebih menyedihkan apabila rata-rata pengguna hanya berteduh di bawah pokok mangga berhampiran tapak pondok lama dengan sebuah kerusi panjang.

Setiausaha Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Tedong, Ramlan Mohd Ali, 48, berkata, ketiadaan pondok bas sememangnya memberi kesan khususnya kepada pelajar yang bersekolah di Bandar Merlimau.

Menurutnya, keadaan itu menyukarkan mereka kerana terpaksa berdiri di bawah pokok dan menjadi bertambah teruk apabila hujan.

“Setiap pagi, bukan sahaja pelajar, malah masih terdapat penduduk ingin ke Bandar Merlimau terpaksa berdiri lama sebelum mendapatkan perkhidmatan bas,” katanya.

Mohd Ramlan berkata, JKKK banyak menerima rungutan daripada penduduk kampung mengenai ketiadaan pondok bas dari Bandaraya Melaka ke Muar, Johor, selain berharap masalah itu dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat ini.

“Bukan mereka tidak boleh menunggu di pondok bas berhampiran tetapi pondok bas yang paling hampir dengan mereka ialah sejauh 60 meter.

“Malah, sejak hampir dua tahun lalu, JKKK sedia maklum mengenai ketiadaan pondok bas dan sudah menghantar permohonan rasmi kepada pihak berwajib selepas kemalangan itu berlaku,” katanya.

Bagaimanapun, katanya, sehingga ke hari ini tiada apa-apa tindakan dilakukan terhadap permohonan mereka.

“Dalam usaha merealisasikan hasrat yang diuar-uarkan Ketua Menteri, sepatutnya pihak berkenaan dapat mengambil tindakan segera kerana ia melibatkan kemudahan asas yang perlu ada untuk semua lapisan masyarakat,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7847493.asp

JOM Demonstrasi Haramkan Saman Ekor ?


Tak ada ke mana-mana pihak, pembela rakyat, parti-parti politik yang kununnya membela rakyat, NGO-NGO yang kununnya membela orang yang kesusahan hendak mengadakan demonstrasi membantah saman ekor ? Takkan judi bola saja yang nak buat demonstrasi ?

**********************

Saman Ekor Bukan Menyusahkan Tetapi Menganiayakan

Dari Blog Mohd Sayuti Omar http://msomelayu.blogspot.com/2010/06/ilham-ahad.html

SEMUA rakyat yang sayangkan negara mengalu-alukan langkah kerajaan berusaha untuk menambahkan pendapatan negara. Dalam keadaan ekonomi meleset manakala pemimpin pula terkial-kial mencari idea macam mana untuk menambah pendapatan, apa juga ikhtiar oleh kerajaan perlu disokong oleh rakyat. Kerjasama dan sokongan rakyat sangat penting. Kalau tanpa sokongan rakyat usaha yang baik kerajaan tidak akan berhasil dan tanpa sokongan rakyat ia tidak membawa berkat.

Bagaimana pun dalam hal ini kerajaan hendaklah memahami masalah rakyat. Janganlah semata-mata kerana kerana hendak tambah wang perbendahraan negara maka rakyat jadi mangsa. Dikikis wang dari saku rakyat. Memang pun rakyat perlu dimangsakan, tetapi jangan melampau sehingga menyusahkan.

Ada beberapa tindakan kerajaan menunjukkan kerajaan begitu terdesak kerana ketiadaan wang dan rakyat dimangsakan sesuka hatinya.

Salah satu ialah mengenai tindakan pihak polis dan Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ) yang tiba-tiba jadi iseng menguatkuasakan tindakan menyenaraihitamkan kenderaan yang disaman sehinggakan sukar untuk empunya memperbahari cukai jalan adalah satu tindakan menganiayakan rakyat.

Pelik, sebelum ini kenderaan yang disaman ekor tidak disenaraihitamkan. Tetapi mulai April lalu ianya telah disenarai hitamkan. Saman yang tertunggal beberapa tahun sebelum yang diberikan pengecualian tiba-tiba dikenakan tindakan tegas. Sikap tiba-tiba menjadi iseng oleh JPJ dan polis ini menunjukkan keterdesakan kerajaan dalam mencari wang!

Tindakan itu bertentangan dengan slogan Najib Razak Rakyat Didahlukan Pencapaian Diutamakan. Memahami dari seruan Najib itu, PM itu mahu memberikan kesenangan dan keselesaan kepada rakyat disamping para pegawai kerajaan dan agensinya pula berusaha sebaik mungkin mempertingkatkan mutu kerja. Apakah bagi polis dengan menguatkuasakan tindakan itu sebahagian kerja baik mereka?

Kalau polis atau JPJ menyahut seruan Najib ini sudah pasti tindakan menguatkuasakan tindakan menyenarai hitam kenderaan ini tidak dilakukan sewenang-wenangnya. Ataupun kalau hendak dikuatkuasakan haruslah dinotiskan dulu dan tidak melaksanakan undang-undang ikut suka hati dan nafsu saja.

Mungkin kalangan rakyat yang terlibat dengan masalah ini dapat merasakan bagaimana kerajaan khasnya pihak polis dan JPJ menganiaya mereka. Bayangkan berapa seseorang kena bayar kalau mereka ada dua atau tiga saman? Bukankah separuh gaji mereka harus diberikan kepada Polis hanya untuk mendapat cukai jalan baru. Ini tidak adil kerana kesalahan yang ditunding kepada mereka belum pasti lagi betul atau tidak.

Saya baru mendapat tahu hal ini dari beberapa orang rakan yang menghadapi kesulitan untuk memperbaharui cukai jalan masing-masing. Rata-rata mereka mengeluh dan menyatakan kerajaan tidak adil, menyusahkan dan menganiayakan.

Sebelum ini kenderaan yang disaman ekor (saman poerangkap laju) tidak dikenakan tindakan kenderaan disenarai hitamkan. Tuan punya masih boleh memperbaharui kenderaan masing-masing. Hanya saman di sekatan jalan yang ditanda tangani langsung oleh pemandu saja yang dikuatkuasakan. Mana-mana saman demikian kalau tidak dilunasi pihak JPJ tidak akan memperaharui cukai jalan melainkan selepas menjelaskan kepada pihak polis.

Rasanya kelonggaran ini ada baiknya dan masih dirasakan tidak begitu menganiayakan rakyat. Manakala saman yang ditandan tangani patutlah kuatkuasakan. Ada alasannya kerana saman yang ditanda tangani itu jelas kenderaan itu melakukan kesalahan. Polis dan pemandu kenderaan itu sendiri dapat mengetahui akan kesalahan mereka.

Berlainan dengan saman ekor, (perangkap laju) di mana polis bersembunyi di dalam semak atau di balik tembok. Di mana tuan punya kenderaan tidak mengetahui apakah dan dimana kesalahan mereka. Selalu terjadi bila mana kenderaan mereka dibawa oleh orang lain. Walaupun pihak polis ada mengeluarkan surat minta penjelasan siapa yang memandu kenderaan tempoh hari, tetapi surat penjelasan itu tidak pratikal.

Adakalanya surat tidak sampai kerana pertukaran alamat. Kalau mengikut prosuder biasa mana-mana saman yang tidak diserahkan sendiri kepada si pesalah ianya tidak boleh dibawa ke mahkamah?

Peraturan atau sistem saman sebegini tidak praktikal sebenarnya. Ia juga lebih kepada menganiaya rakyat. Rata-rata kalau saman ekor ini di bawa ke mahkamah saya rasa mahkamah akan menolaknya. Ada pendapat mengatakan saman ekor ini tidak valid untuk dibicarakan kerana ia tidak menurut peraturan-peratusan mengenai perundangan. Tetapi kerana sikap rakyat kita malas berurusan dengan mahkamah dan ingin mengelekkan berlaku 'kelecean' ke mahkamah menyebabkan mereka terus sahaja membayarnya.

Mungkin baik juga kalau ada sesiapa yang menghadapi kenderaan mereka disenaraihitamkan ekoran tidak melunas saman ini membawanya ke mahkamah. Biar ianya menjadi precedent apakah saman itu valid atau sebaliknya. Persatuan-persatuan penggunan mungkin boleh menguruskan hal ini. Banyak perkara yang berlaku dalam negara ini di mana rakyat diminta bayaran sedangkan ianya tidak sepatutnya.

Berbalik kepada tindakan iseng Polis menyenaraihitamkan kenderaan yang disaman ekor kerana tidak melunasi kompoun itu perlulah dikaji balik. Musim ini musim 'kaat' - musim rakyat sesak janganlah menyusahkan lagi rakyat dengan kesusahan-kesusahan baru. Harapnya Perdana Menteri peka dan prihatin mengenai hal ini ada kemungkinan juga tindakan iseng Polis ini sebahagian dari ciri-ciri mensebotajkan dan menterbalikan seruan Najib itu, rakyat hendaklah disusahkan!

Mana api ? Kerajaan mungkir janji 20 tahun di Sarawak


Adakah kami tidak layak menikmati kemudahan bekalan elektrik, seperti yang dinikmati babi yang diternak tauke besar dekat seberang kampung kami. Kami minta tolong dengan semua pihak, berilah kemudahan elektrik dengan kami. Tengoklah kabel elektrik di tepi jalan di depan rumah kami, tetapi mengapa mereka tidak menyambungnya ke kampung kami. Kami bukannya tinggal di dalam hutan

************************
Berita Harian 21 Jun 2010

Penduduk Balai Ringin tagih janji bekalan elektrik sejak 20 tahun lalu

KUCHING: "Tolong kami, bantu kami... kami sudah puas mendengar janji. Dua puluh tahun dulu kami sudah dengar janji api (bekalan elektrik) sudah mahu masuk rumah kami, kemudian tahun lalu pun janji sama kami dengar lagi".

Itu luahan penduduk di beberapa kampung di Balai Ringin yang mengharapkan bekalan elektrik segera disalurkan ke rumah mereka. Penduduk menaruh harapan agar mereka juga menikmati kemudahan moden seperti orang lain, tambahan pula mereka bukannya tinggal di pedalaman, sebaliknya rumah mereka terletak di tepi jalan utama dari Kuching ke Sri Aman. Bukan satu kampung, tetapi semua kampung masyarakat Iban selepas pekan Balai Ringin hingga ke pekan Lachau dikatakan tidak menerima bekalan elektrik.

Tinjauan di 10 kampung di Balai Ringin iaitu Kampung Ensebang Padang Bilon, Ensebang Kuari, Kampung Sungai Burak, Kampung Ensebang, Kampung Tapang Lebat, Kampung Ensebang Plaie, Kampung Abit, Kampung Telagus, Kampung Jirok dan Kampung Sungai Pinang, mendapati penduduk hanya bergantung kepada jana kuasa untuk mendapatkan bekalan elektrik.

"Adakah kami tidak layak menikmati kemudahan bekalan elektrik, seperti yang dinikmati babi yang diternak tauke besar dekat seberang kampung kami.

"Kami minta tolong dengan semua pihak, berilah kemudahan elektrik dengan kami," kata Tiup anak Atu, 65, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Ensebang. Tiup terkilan kerana beliau belum pernah menikmati bekalan elektrik walaupun rumahnya kian usang dan beliau sendiri semakin uzur.

"Tengoklah kabel elektrik di tepi jalan di depan rumah kami, tetapi mengapa mereka tidak menyambungnya ke kampung kami. Kami bukannya tinggal di dalam hutan)," katanya.

Lala anak Mongko, 55, penduduk Kampung Abit, pula berkata mereka terpaksa membelanjakan RM200 hingga RM300 sebulan semata-mata untuk mendapatkan bahan api bagi menghidupkan jana kuasa.

Jumlah itu terlalu tinggi berbanding bil elektrik yang diterima penduduk yang

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Sabah_Sarawak_Manaapi_/Article

Seksa berpanjangan orang kampung di Johor


Penduduk Kampung Lintang Satu, Parit Sulong, terpaksa berhadapan pencemaran udara dan bunyi yang didakwa dihasilkan kilang kayu yang beroperasi 24 jam sejak tujuh tahun lalu. Apa yang pelik bagaimana kilang kayu ini boleh dibenarkan beroperasi di kawasan padat penempatan penduduk. Kilang terbabit beroperasi 24 jam menyebabkan anak kami sukar mengulang kaji pelajaran, malah kadangkala tidur kami turut terganggu dengan bunyi bising yang boleh didengar sehingga satu kilometer jauhnya

************************
Berita Harian 21 Jun 2010

JAS sah pencemaran udara, bunyi di Kampung Lintang Satu Separap, Parit Sulong melebihi tahap dibenarkan

BATU PAHAT: Lebih 143 penduduk Kampung Lintang Satu, Separap, Parit Sulong, di sini terpaksa berhadapan pencemaran udara dan bunyi yang didakwa dihasilkan kilang kayu yang beroperasi 24 jam sejak tujuh tahun lalu di Taman Perindustrian Sri Sulong.

Kedudukan kilang kayu berkenaan juga tidak sampai 150 meter daripada sebuah rumah penduduk kampung yang terletak di persimpangan masuk kampung berkenaan. Tinjauan Edisi Johor ke kawasan kampung berkenaan mendapati, bukan saja kedudukan kilang berkenaan terlalu hampir dengan kawasan penempatan penduduk iaitu beberapa kampung serta taman perumahan, malah hanya separuh kawasan kilang berkenaan yang dilitupi jaring habuk seperti diarahkan Jabatan Alam Sekitar (JAS).

Malah, pemeriksaan yang dilakukan JAS turut mendapati pencemaran udara dan bunyi yang dihasilkan kilang berkenaan melebihi tahap dibenarkan dan difahamkan agensi berkenaan juga sudah mengambil tindakan termasuk mengkompaun kilang terbabit.

Seorang penduduk yang juga pengusaha kebun kelapa sawit, Hamdan Surani, 47, yang rumahnya tidak sampai 150 meter dari kilang kayu berkenaan, berkata keluarganya paling terseksa dan menderita berikutan kedudukan kilang berkenaan yang terlalu hampir dengan rumah mereka.

"Masalah habuk masih lagi boleh dihadapi keluarga kami tetapi apa yang kami tidak tahan adalah masalah bunyi mesin yang terlalu kuat dan membingitkan, adakalanya sepanjang masa sehingga mengganggu ketenteraman keluarga saya.

"Kilang terbabit beroperasi 24 jam menyebabkan anak kami sukar mengulang kaji pelajaran, terutama pada waktu malam, malah kadangkala tidur kami turut terganggu dengan bunyi bising yang boleh didengar sehingga satu kilometer jauhnya.

"Aduan sudah dibuat kepada JAS dan agensi berkenaan turut mengakui yang kilang berkenaan melanggar had pencemaran terutama bunyi yang ditetapkan apatah lagi kilang mereka terlalu hampir dengan rumah penduduk, apa yang pelik bagaimana kilang kayu ini boleh dibenarkan beroperasi di kawasan padat penempatan penduduk," dakwanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Separap, Parit Sulong, Mohd Zainuddin Abdul Samad, berkata penduduk kampung sering mengadu kepadanya mengenai kilang berkenaan yang beroperasi sehingga hampir 24 jam dan mengeluarkan bunyi terlalu bising sepanjang masa.

"Mereka sudah bosan kerana pencemaran yang berlaku terutama bunyi terlalu bising dikeluarkan mesin di kilang kayu berkenaan menjadi rutin harian mereka sehingga menjejaskan kualiti kehidupan.

"JAS juga sudah maklum dengan masalah ini dan difahamkan mereka sudah mengambil tindakan malah wakil kilang terbabit turut menemui penduduk kampung bagi mendengar sendiri keluhan tetapi masalah ini masih berlanjutan menghantui mereka.

"Saya berharap kilang berkenaan dapat dipindahkan berikutan industri berat seperti kilang kayu tidak sesuai didirikan di kawasan terlalu hampir dengan penempatan penduduk kampung apatah penduduk kampung lebih dulu menghuni kawasan ini daripada kilang itu, justeru mereka perlu beralah," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Seksaberpanjangan/Article

6/19/10

Agen CIA dan Mossad di dalam Kumpulan Islam


Dari laman web Islam Online


Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat (CIA) dan perisikan Israel – Mossad – mempunyai ahli menyamar dalam kumpulan Islam seperti Hamas di Palestin, Hizbullah di Lubnan dan Jemaah Islamiyah (JI) di Indonesia, menurut pakar perisikan Indonesia.

“Ianya jelas CIA dan Mossad mempunyai agen dalam kumpulan ini dan tindakan mereka adalah lebih dari dijangkakan,” menurut Sayed Abdullah, yang mengendalikan firma perisikan di kepulauan Maluku di Indonesia.

Beliau mendakwa “agen ini berupaya melakukan kerosakan terhadap kumpulan Islam dengan kejadian bunuh dua orang pemimpin Hamas dalam masa sebulan”.

Abdelaziz Rantissi, pemimpin Hamas di Gaza telah dibunuh pada 17 April dalam satu serangan udara.

Kurang dari tempoh sebulah pemimpin Hamas Sheikh Ahmed Yassin dibunuh dengan tiga peluru berpandu yang ditembak dari helicopter.

“Adalah jelas CIA dan Mossad, dengan dibantu Polis Khas Australia (SAP) dan agensi perisikan England MI5, bekerjasama untuk melumpuhkan kumpulan Islam dalam usaha melemahkan umat Islam seluruh dunia,” dakwa Sayed.

Menurut Sayed pembunuhan Rantissi telah dirancang untuk melemahkan gerakan penentangan rakyat Palestin.

Israel tidak akan melakukan tindakan demikian jika mereka tidak pasti apa akibat susulan.

Beberapa pemimpin Hamas telah beberapa kali mendakwa bahawa pihak Israel telah berjaya meletakkan agen menyamar dalam Hamas.

Talam dua muka Israel ini adalah merupakan barah terhadap Hamas.

“Inilah cara agensi perisikan bekerja seluruh dunia. Agen perisikan mereka sentiasa bekerja siang malam untuk melumpuhkan kumpulan Islam seluruh dunia”, kata Sayed.

Menurut Sayed Abdullah lagi kejadian rusuhan antara agama yang berlaku di Maluku yang menyebabkan kematian ribuan orang adalah jelas didalangi oleh pihak berkuasa barat dalam kempen membunuh umat Islam di sana.

“Matlamat mereka di Maluku ialah untuk menyekat Kepulauan Rempah ini dari Indonesia dan membentuk negara bukan Islam di tengah-tengah negara Islam terbesar di dunia”.

Sayed berkata pengeboman Bali pada 2001 adalah merupakan satu operasi yang secara jelas dibiayai oleh CIA dan Mossad dengan memperdayakan orang Islam untuk melakukannya.
CIA telah menggunakan agen bernama Omar Al-Faruq seorang Arab yang tinggal di Amerika Syarikat dan tahun sedikit mengenai Islam telah dihantar ke Indonesia untuk masuk ke dalam kumpulan Islam yang mereka label sebagai kumpulan pengganas.

Sayed mendakwa Australia, Amerika Syarikat dan Taiwan tahu Bali akan dibom tetapi mereka tidak berbuat apa-apa.

Al-Faruq telah ditahan pada 2002 oleh polis Indonesia dan dihantar ke Washington atas permintaan CIA.

Al-Faruq kononnya disoal siasat tetapi tidak pernah dihantar ke kem tahanan Guantanamo, Cuba .

Dari laman web Islam Online

**************************

Flashback: CIA, Mossad Infiltrated Muslim Organizations: Expert

The U.S. Central Intelligence Agency (CIA) and the Israeli intelligence - Mossad - have infiltrated Muslim organizations like Hamas in Palestine, Hizbullah in Lebanon and the Jemaah Islamiyah (JI) in Indonesia, says an Indonesian intelligence expert.

"It is clear that the CIA and the Mossad have infiltrated such organizations and have done much more than that," Sayed Abdullah, who operates an intelligence services firm in the Indonesian island of Maluku’s, told IslamOnline.net.

He asserted that the spy agencies "demonstrated their capacity to control these organizations with the murdering of two Hamas leaders in a month and that is enough to understand what they are up to."

Abdelaziz Rantissi, Hamas new leader in the Gaza Strip, was assassinated late Saturday, April 17, in an Israeli air strike.

This came less than a month after an Israeli strike helicopter fired three missiles at 67-year-old wheelchair-bound Hamas spiritual leader Sheikh Ahmed Yassin after performing the dawn prayers in a mosque near his home, killing him and at least eight others.

"It is obvious the CIA and the Mossad, assisted by the Australian Special Action Police (SAP) and the M15 of England, are all working towards undermining Muslim organizations in an attempt to weaken the Muslims globally," he charged.

Sayed said that the assassination of Rantissi was planned and done with the intent to hurt the Palestinian resistance movement and the Palestinians.

He asserted that the Israelis would not have carried out such an act if they were not certain of the aftermath of this attack.

"They know, for a certain reason, that they have control of the Hamas now and they are now forcing the organization underground which will eventually make it difficult for the Hamas to press on with Intifada.

"The Hamas leaders must come to accept the fact that however sophisticated the weaponry, the enemy needs moles, spies from within the organization to undermine it and they can also rest assured that the enemy knows who the Hamas leader in Gaza is at this moment," he said.

Several Hamas leaders have vehemently repudiated claims that the resistance movement has been successfully penetrated by the Israeli enemy.

They admitted, however, that Israeli moles remain a cancer eating away at the Palestinian body.

"It is difficult to believe but this is how it works for the enemies of the Muslims in Palestine and elsewhere. Their intelligence is working day and night to break down any resistance groups around the world, including those in Palestine and indeed in other Muslim countries too," opined the Indonesian expert.

Same Old Story

Sayed Abdullah said that in the Maluku’s, where hundreds if not thousands were killed, it was clear and obvious that western powers were behind the rioting and murder campaigns against Muslims.

"The aim in the Maluku’s was to cut the Spice Islands away from Indonesia and create a non-Muslim nation right in the middle of the largest Muslim country on earth. This failed because the Mujahideen were right there to stop them."

He added that it was the Mujahideen who blew up a vessel carrying 350 Dutch, Australian and American mercenaries who wanted to disembark on the Maluku’s at the very start of the conflict between Muslims and Christians there.

The expert argued that the Indonesian Armed Forces (TNI) has been infiltrated.

"The TNI was ineffective at the start of the conflict and later on turned against the Muslims who were in fact defending themselves against hordes of Christian warmongers attacking villages, burning down mosques and killing the males while they were raping and kidnapping the Muslim women," he said.

"This is how they infiltrated the alleged Jemaah Islamiyah (JI) in Indonesia," Sayed Abdullah said.

He argued that the Bali bombing in 2002 was "an operation clearly financed and assisted by the CIA and Mossad, made use of Muslims to carry out the final act.

"Those Muslims were not innocent since they took the bait handed over by the CIA and the Mossad to bomb Bali and to avenge against the U.S. war on the Muslims in Afghanistan."

The Indonesian expert argued said that "to achieve this, the CIA used one of its operatives, Omar Al-Faruq, an Arab living in the U.S. who speaks Arabic and knows a little about Islam and who was sent to Indonesia to infiltrate the so called terrorist groups.

He said that Al-Faruq initially infiltrated the Laskar Jihad, a group of Muslim volunteers fighting for the safeguard of the Maluku’s during the conflict of the Island.

When the Laskar was winded down by its leader, Al-Faruq was sent to join the Mujahideen Council of Indonesia (MMI), created and headed by jailed Indonesian Islamic leader Abu Bakar Basyir, added Sayed Abdullah.

"After he failed to be a member of the MMI and failed to get to Basyir, he decided to work on the followers of Basyir. It is then that he came into contact with some of the Bali bombers and this is how the whole Bali operation was conducted," according to the Indonesian intelligence expert.

He claimed that Australia, the U.S. and even Taiwan knew that Bali was to be bombed but they did nothing about it.

Al-Faruq was arrested in 2002 by Indonesian police and sent to Washington upon request by the CIA.

He was said to be undergoing interrogation but was never sent to Guantanamo, Cuba where the U.S. keeps most of its terror suspects.

"This also goes for the murder of the two Hamas leaders. The U.S. and surely Britain knew of the attacks and even helped in it. Hence these nations with their intelligence are doing what they feel is best for their own interests," Sayed Abdullah added.

By Kazi Mahmood, IOL Southeast Asia correspondent
http://www.islamonline.net/English/News/2004-04/21/article06.shtml
http://www.rense.com/general52/CIAmossadinfiltrated.htm
http://sos-at.blogspot.com/2008/12/flashback-cia-mossad-infiltrated-muslim.html

6/18/10

Petugas Harakah dibawah paras kemiskinan ?


Adakah artikel ini benar atau fitnah ? Adakah ianya ditulis oleh ahli , bukan ahli , musuh , agen , talam dua muka , SB , perisik ? Untuk tidak menokok tambah apa yang ditulis oleh penulis sila baca sendiri tulisan penulis ini pada pautan berikut http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=print&sid=11228

Gaji minimum...petugas HARAKAH masih dibawah paras kemiskinan?
Tarikh : Friday, June 13 @ 15:56:21 PDT
Topik : Aduan @ Laporan

Datuk Shahrir Samad dan Flat daif Johor


Penduduk di flet Taman Skudai Kanan berdepan kebimbangan. Penduduk gusar air hujan yang memasuki menerusi bumbung yang bocor akan menyebabkan litar pintas seterusnya kebakaran. Walaupun sudah banyak kali melaporkannya kepada pihak berwajib dan juga wakil kerajaan, tiada tindakan dilakukan. Kami terpaksa menadah air dari bumbung yang bocor dan hanya memasang lilin ketika malam.

******************************************
Berita Harian 18 Jun 2010

PENGHUNI flat Taman Skudai Kanan menunjukkan siling rumah yang bocor akibat dipukul ribut baru-baru ini belum dibaiki.Penduduk Taman Skudai Kanan kesal bumbung rosak dipukul ribut belum dibaiki

JOHOR BAHRU: Sebahagian 600 penduduk di dua blok flet Taman Skudai Kanan dekat Bandar Baru Uda, di sini berdepan kebimbangan berlaku kebakaran akibat litar pintas selepas kediaman mereka dilanda ribut baru-baru ini yang menyebabkan bumbung dan tingkap rumah mereka rosak.

Penduduk gusar air hujan yang memasuki menerusi bumbung yang bocor akan menyebabkan litar pintas seterusnya kebakaran. Seorang suri rumah, Siti Asnah Dalimin, 39, yang menetap di blok G, berkata dia dan keluarga tidak berani memasang lampu atau menggunakan alat elektrik ketika hujan.

"Kami tidak mahu mengambil risiko kerana amat berbahaya jika air masuk ke dalam kabel elektrik berkenaan," katanya.

Beliau berkata, dia dan keluarga membeli unit rumah di tingkat empat yang juga paling atas dengan harga RM32,000 daripada pemaju, Uda Holdings Berhad sejak 10 tahun lalu.

Katanya, sebelum diserahkan kepada penduduk, bangunan itu diselenggara dengan baik tetapi sekarang ia agak terbiar.

"Walaupun kami sudah banyak kali melaporkannya kepada pihak berwajib dan juga wakil kerajaan, tiada tindakan dilakukan. Kami terpaksa menadah air dari bumbung yang bocor dan hanya memasang lilin ketika malam," katanya.

Seorang lagi penduduk, Abdul Razak Aini, 27, berkata apabila pulang daripada kerja dia melihat sebahagian atap bangunan itu sudah diterbangkan angin.

Beliau yang menyewa unit berkenaan dengan sewa RM300 sebulan, berkata dia terpaksa mencari rumah lain jika keadaan sama masih berterusan.

"Saya takut tinggal di sini, sebahagian atap bila-bila masa saja boleh jatuh jika angin kuat. Pemegang tangga juga boleh tercabut dan berbahaya kepada kanak-kanak," katanya.

Yusof Daud, 48, berkata dia dan keluarga termasuk dua cucunya sudah menetap di flat terbabit sejak 13 tahun lalu.

Beliau menjelaskan, sebahagian penduduk sudah menyuarakan masalah mereka kepada Ahli Parlimen Johor Bahru, Datuk Shahrir Samad dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Puteri, Adam Sumiru tetapi sehingga kini keadaan masih tidak berubah.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Rumahpangsadaif/Article

10 tahun orang Johor bergelumang bau hanyir


Penduduk Taman Sri Sulong, Batu Pahat sejak 10 tahun lalu terpaksa menghidu bau busuk dipercayai berpunca dari pusat penyembelihan dan memproses ayam berhampiran. Penduduk sering kali mengadu kepada PBT namun hingga kini tiada sebarang tindakan diambil. Air untuk memproses ayam dibuang dan mengalir ke dalam longkang besar di hadapan rumah penduduk

***********************************
Utusan Malaysia 18 Jun 2010
10 tahun terpaksa bergelumang dengan bau sisa ayam dan hanyir

kira-kira 100 penghuni Taman Sri Sulong terpaksa menghidu bau busuk akibat sisa ayam yang diproses dibuang dan mengalir ke dalam longkang besar di hadapan rumah mereka di Batu Pahat, Johor, semalam.
--------------------------------------------------------------------------------

BATU PAHAT 17 Jun - Busuk dan meloyakan!

Itulah yang dialami kira-kira 100 penduduk Taman Sri Sulong dekat sini sejak 10 tahun lalu kerana terpaksa menghidu bau busuk dipercayai berpunca dari pusat penyembelihan dan memproses ayam berhampiran.

Penduduk mendakwa pusat berkenaan terlalu hampir iaitu kira-kira 30 meter sahaja dari kediaman mereka.

Utusan Malaysia dimaklumkan, ahli jawatankuasa penduduk taman berkenaan telah membuat aduan dan merayu supaya pihak berkuasa tempatan (PBT) memindahkan pusat terbabit ke kawasan lain kerana menimbul bau busuk setiap hari.

Seorang penduduk, Norliza Shukor, 32, yang baru dua bulan tinggal di rumah yang baru dibelinya berkata, setiap hari mereka sekeluarga menghidu bau busuk yang datang dari pusat penyembelihan dan memproses ayam yang terletak bertentangan rumahnya.

"Tetapi sejak kilang itu memindahkan tempat menyembelih, bau busuk itu kurang sedikit tetapi orang yang dekat dengan tempat penyembelihan pula menjadi mangsa," katanya

Katanya, bau busuk itu tetap 'datang' kerana air untuk memproses ayam dibuang dan mengalir ke dalam longkang besar di hadapan rumah penduduk di situ.

Seorang peniaga kedai runcit yang hanya mahu dikenali sebagai Heng mengakui masalah itu telah berlarutan terlalu lama dan penduduk sering kali mengadu kepada PBT namun hingga kini tiada sebarang tindakan diambil.

"Kami sudah tidak boleh buat apa-apa, masalah ini tidak selesai hingga kini terpaksalah hidu bau busuk setiap hari," katanya.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati kedudukan pusat itu terlalu hampir dengan kawasan perumahan dan sisa buangan disalurkan terus ke longkang besar.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0618&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_03.htm

Tiga tahun berdepan risiko



Sinar Harian 18 Jun 2010

DUYONG - Penduduk Kampung Bukit Duyung, di sini mengeluh dengan masalah dihadapi mereka lebih tiga tahun lalu.

Mereka mendakwa, kekurangan penyelenggaraan sempurna di kawasan tersebut menyebabkan mereka bimbang dijangkiti pelbagai penyakit, selain berdepan bahaya pada waktu malam.

Difahamkan, dua penduduk di situ dijangkiti demam denggi dan kini terlantar sakit.

Tinjauan Sinar Harian di kampung terbabit mendapati, lalang di kawasan itu mencapai enam meter dan hampir keseluruhan sistem perparitannya menghadapi masalah tersumbat.

Seorang penduduk, Soknah Kurus, 62, berkata, ancaman Aedes di kampung itu berlanjutan selama tiga tahun, tetapi pihak berkenaan didakwa tidak mengambil sebarang usaha membantu membanterasnya.

Menurutnya, bilangan penduduk dijangkiti wabak itu semakin meningkat, termasuk anaknya sendiri yang kini terlantar di hospital kerana denggi berdarah.

“Sudahlah bimbang dengan ancaman Aedes, penduduk juga risau untuk keluar rumah kerana sering terserempak babi hutan yang tiba-tiba keluar daripada semak.

“Bukan seekor tetapi lebih daripada 10 babi hutan, selain haiwan liar yang mengancam tanaman penduduk,” katanya ketika menghubungi Sinar Harian di sini, baru-baru ini.

Selain itu, menurutnya, penduduk dibelenggu masalah jalan berlubang kerana kerap menjadi kawasan alternatif lori mengangkut tanah bagi projek pembinaan di tempat lain.

Dia mendakwa, masalah itu kerap diajukan kepada pihak berkenaan, tetapi ia tetap berlaku.

“Sebelum ini permukaan jalan dilihat sempurna, tetapi apabila sejak dilalui lori besar mengangkut tanah di kampung ini, jalan mula rosak.

“Tidak cukup dengan itu, keadaan rumah sering berhabuk dan penduduk terpaksa membersihkan rumah setiap hari hari untuk mengelak diserang penyakit batuk dan asma,” katanya.

Beliau berkata, apabila penduduk menyuarakan masalah mengenai kerosakan jalan, pihak berkenaan meminta penduduk bersabar kerana kerja membaikinya sedang berjalan.

Sementara itu, Md Anuar Hashim, 25, mendakwa, lampu jalan di kampung itu tidak berfungsi dan membahayakan pengguna.

Menurutnya, kemalangan terutama melibatkan penunggang motosikal kerap berlaku kerana keadaan sekitar terlalu gelap.

“Ada kes terbaru apabila ada pelajar sekolah hampir terjatuh ke dalam longkang akibat terbabas setelah mengelak lubang di laluan di sini.

“Saya hairan sebab tiang lampu sudah lama didirikan, tetapi sehingga hari ini, ia masih belum boleh berfungsi. Ada juga tiang tersebut sudah rosak,” katanya.

Menurutnya, masalah itu bukan sahaja membahayakan keselamatan pengguna, tetapi turut menyumbang kegiatan jenayah pecah rumah di kampung tersebut sejak kebelakangan ini.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7830957.asp

Beriadah di tempat usang, busuk



Sinar Harian 18 Jun 2010

MASJID TANAH – Biarpun menyedari risiko bakal ditanggung, sebahagian penduduk sekitar kawasan ini masih memberanikan diri menggunakan Dewan Masjid Tanah, dekat sini untuk aktiviti riadah.

Dalam keadaan dewan tidak sempurna, selain keadaan lampu siling yang sudah terkulai dan akan jatuh bila-bila masa, keadaan itu sudah semestinya membahayakan pengguna dewan berkenaan.

Ditambah lagi dengan masalah tahi burung, kelawar serta tikus bertaburan sehingga mengundang bau busuk.

Bagaimanapun, mereka tidak ada pilihan lain, selain menggunakan kemudahan dewan itu untuk aktiviti riadah memandangkan tiada lagi tempat sesuai di kawasan sekitar.

Wakil Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Paya Rumput, Ithnin Minhat, 53, berkata dewan berkenaan terbiar sejak kira-kira enam tahun lalu.

Menurutnya, sehingga kini tiada sebarang usaha untuk membaik pulih kemudahan berkenaan.

“Sudah banyak kali aduan disalurkan kepada pihak berkenaan, namun hingga hari ini masih tiada tindakan diambil. Memang ia menjadi tumpuan penduduk bermain badminton di situ tetapi keadaannya tidak selesa,” katanya.

Ithnin berkata, biarpun begitu, bayaran untuk menggunakan dewan terbabit tetap dikenakan sebanyak RM6 sejam .

“Bukan saja kita yang bermain terpaksa keluar duit untuk menggunakan dewan ini, tetapi pernah mengambil inisiatif mengeluarkan perbelanjaan sendiri bagi membaiki kemudahan di sini.” katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Bagi Saiful Bahri Harun, 42, yang merupakan pengunjung tetap dewan itu juga memberi reaksi sama berhubung keadaan dewan berkenaan.

“Lampu siling sudah tercabut dan cuma bergantung kepada wayar mampu mengundang bahaya kepada sesiapa saja yang berada di bawahnya.

“Lampu itu juga sudah terkulai dan akan jatuh bila-bila masa. Ada sesetengah ibu bapa datang membawa anak-anak dan keadaan ini amat bahaya terutama mereka yang tidak sedar keadaan itu,” katanya.

Menurutnya, jika dulu dewan itu menjadi tumpuan masyarakat setempat berbilang kaum untuk pelbagai majlis, namun kini tiada siapa lagi mahu menggunakannya akibat kecewa dengan keadaannya.

Seorang penduduk, Hee Kuang How, 50, turut meluahkan kekesalan atas sikap pihak tidak mengambil berat tentang kemudahan di situ.

“Ini adalah satu-satunya gelanggang badminton yang ada di kawasan ini, tetapi jika tidak diselenggara dengan baik, bagaimana ia boleh berfungsi kepada orang ramai.

“Bagaimanapun, kami tetap datang kerana tiada gelanggang lain untuk dijadikan tempat sukan badminton,” katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7829648.asp