KAMI BERSAMA MU

KAMI BERSAMA MU

8/31/10

Kem PLKN Anak Emas, Kem Tentera di Anak Tiri ?

Kolam renang memang elok. Kalau ada duit lebih apa salahnya. Adakah Kementerian Pertahanan mempunyai banyak lebihan duit ? Tapi adakah ianya lebih utama. Apakah semua kem tentera di Malaysia ada kolam renang ? Macamana nak senggara kolam renang bersaiz olimpik dalam hutan ? Pasti kosnya lebih tinggi daripada nak senggara kolam renang yang terdapat di bandar. Siapa pula yang akan dapat kontrak senggera semua kolam renang ini, yang mungkin lebih tinggi dari kos membina kolam renang.

*************************
Kolam renang di kem PLKN
Utusan Malaysia 31 Ogos 2010

PULAU PINANG 30 Ogos - Semua 78 kem Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) di negara ini bakal mempunyai sebuah kolam renang bersaiz olimpik sekiranya cadangan pembinaannya dipersetujui Kementerian Pertahanan kelak.

Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), Datuk Abdul Hadi Awang Kechil berkata, cadangan itu bertujuan menambah keyakinan pelatih apabila menjalankan aktiviti dalam air.

Menurutnya, langkah membina kolam renang yang dianggarkan bernilai RM500,000 setiap satu juga merupakan satu pelan jangka panjang bagi memastikan setiap program yang melibatkan penggunaannya dapat dilaksanakan dengan jayanya.

"Sekarang ini di semua kem PLKN kita ada kolam latihan untuk melakukan aktiviti seperti berkayak dan ia masih tetap akan digunakan walaupun kita ada cadangan hendak bina kolam renang.

"Pembinaan kolam renang itu juga antara lain bagi mengelakkan sebarang ancaman pencemaran seperti leptospirosis ketika mereka (pelatih) membuat latihan," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas merasmikan Program Ambang Merdeka sempena sambutan Hari Kemerdekaan Ke-53 di Dewan PLKN Seri Mutiara di Balik Pulau, dekat sini, hari ini.

Pada majlis tersebut, sebanyak tujuh kumpulan yang mewakili dua buah kem iaitu masing-masing Kem PLKN Seri Mutiara dan Kem PLKN White Resort di sini membuat persembahan bertemakan Warisan Negara.

Mengulas lanjut, tambahnya, pembinaan kolam renang berkenaan dicadangkan oleh beberapa pengusaha kem dan buat masa ini kem PLKN di Junaco Park, Sibu, Sarawak telah memulakan inisiatif tersebut.

"Perkara ini masih di peringkat awal dan kita akan meminta nasihat daripada Kementerian Pertahanan sama ada langkah membina kolam renang di kem PLKN sesuai atau tidak.

"Sehubungan itu, JLKN akan membentangkan cadangan yang baik ini kepada pihak kementerian pada mesyuarat yang bakal diadakan sebelum hujung bulan ini," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0831&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_17.htm

Dakwaan fasiliti nuklear di PD tidak benar - MB

SEREMBAN 30 Ogos - Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan hari ini menyangkal khabar angin kononnya beliau mahu fasiliti nuklear yang pertama di negara ini dibina di bandar peranginan, Port Dickson.

Beliau yang terkejut sebaik sahaja diminta memberikan respons berhubung dakwaan tersebut berkata, bandar peranginan itu tidak sesuai untuk dibina apa juga projek berkaitan nuklear.

''Berita ini sesuatu yang baru dan mengejutkan. Kenapa pula saya mahu melobi supaya fasiliti nuklear ini dibina di Port Dickson.

''Kita bersusah payah mahu menjadikan Port Dickson sebagai destinasi pelancongan terbaik di negara ini, tiada sebab mengapa saya mahu melobi untuk mendapatkan fasiliti nuklear di situ," katanya ketika ditemui pemberita di Wisma Negeri di sini petang ini.

Beberapa laman web sebelum ini membuat pelbagai spekulasi kononnya fasiliti nuklear pertama, selain lojinya amat sesuai dibina di Port Dickson.

Malah salah satu laman web tersebut mendakwa Mohamad sedang melobi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak agar fasiliti berkenaan dapat dibina di bandar peranginan berkenaan.

''Kita harus bertanya diri sendiri adakah Port Dickson mempunyai kemudahan merawat sisa nuklear. Ia adalah amat tidak bertanggungjawab menyatakan saya melobi untuk dibina fasiliti berkenaan di Port Dickson. Itu tidak benar sama sekali.

''Saya sendiri pun tidak tahu mengenai perkara ini. Port Dickson adalah kawasan pelancongan dan saya tidak nampak di manakah kawasan yang paling sesuai untuk dibina fasiliti nuklear ini," tegasnya.

Mohamad sebelum ini berkata, kerajaan negeri akan terus meningkatkan usaha mempromosi pelancongan di Port Dickson, malahan dalam draf pembangunannya juga dinyatakan bahawa dari kawasan Batu 1 hingga Batu 18, ia akan digunakan bagi tujuan pembangunan pelancongan.

Dari Batu 18 pula ia akan diperuntukkan bagi penempatan penduduk manakala kawasan perindustrian pula dikhaskan di sekitar Lukut, Chuah iaitu dekat Port Dickson dan sempadan Sepang di Selangor.

Beliau juga sebelum ini menegaskan, kerajaan negeri tidak akan menjadikan kawasan hutan simpan di Port Dickson untuk apa juga pembangunan sebagai langkah untuk tidak mencemarkan keindahan alam sekitar termasuk kawasan hutan bakau berhampiran.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0831&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_15.htm

Johor : Masalah meloyakan

Berita Harian 31 Ogos 2010

Penduduk Rumah Pangsa Taman Kota Murni dakwa sisa buangan kilang berdekatan cemari kawasan sekitar

BATU PAHAT: Kira-kira 200 penduduk Rumah Pangsa Taman Kota Murni di Jalan Kota Murni 1, di sini hidup terhimpit dan tertekan apabila terpaksa bergelumang dengan pencemaran udara dan menghidu busuk dari kawasan industri sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Kewujudan kawasan industri berkenaan yang mempunyai 49 lot kilang mengusahakan pelbagai produk termasuk makanan, kotak serta tekstil itu, sebelum ini tidak menimbulkan masalah kepada penduduk kerana ia dibangunkan serentak dengan rumah pangsa yang menjadi kediaman mereka. Bagaimanapun, selepas beberapa tahun hidup berjiran, tiba-tiba kebelakangan ini penduduk makin resah apabila kualiti hidup mereka terjejas akibat pencemaran udara.

Tinjauan Edisi Johor ke kawasan rumah pangsa kilang terbabit mendapati segelintir kilang di situ melepaskan pelbagai air dan cecair hasil industri termasuk air basuhan, pemprosesan serta kotoran yang disalurkan ke longkang di situ yang melalui sungai di tepi rumah pangsa berkenaan yang kemudian mengalir ke Sungai Batu Pahat, hingga menjadikan udara di kawasan sekitarnya busuk.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana kilang terbabit boleh menyalurkan air pemprosesan industri terus ke longkang dan sungai tanpa dirawat sehingga hidupan di sungai di sini hampir pupus disebabkan air sungai yang bertoksik.

Keadaan itu menyebabkan kerajaan negeri terpaksa mengeluarkan perbelanjaan jutaan ringgit bagi merawat semula kualiti air di sungai berkenaan berikutan kelemahan pemantauan pihak berkuasa.
Suri rumah di kawasan itu, Norhayati Samsudi, 40, yang tinggal di rumah pangsa berkenaan berkata, menghidu bau kurang menyenangkan di situ sudah menjadi rutin penduduk di situ terutama yang mempunyai lot rumah berhadapan kawasan kilang terbabit.

"Pencemaran bau ini semakin serius tahun lalu apabila sungai yang mengalir di tepi rumah pangsa kami mula mengeluarkan bau kurang menyenangkan sehingga kadang-kala meloyakan terutama apabila angin bertiup ke arah rumah kami.

"Bayangkan, lapan tahun lalu sungai di sini airnya sangat jernih dan menjadi tempat mandi kanak-kanak. Malah, saya dan penduduk di sini selalu menjala di sungai yang kaya dengan hasil hidupan udang dan ikan sungai, tetapi sejak tahun lalu bukan saja semua hidupan berkenaan sudah tiada lagi disebabkan pencemaran tetapi kami juga terpaksa menghidu bau busuk," katanya ketika ditemui di kawasan sungai berkenaan yang terletak hanya 40 meter dari kawasan rumah pangsa berkenaan.

Zaid Ali, 37, seorang juruteknik yang juga tinggal di rumah pangsa berkenaan berkata, kakaknya pernah menegur beberapa pengusaha kilang di situ dan menasihatkan mereka supaya lebih menghormati penduduk di situ serta tidak sewenang-wenangnya membuang segala kekotoran di longkang berkenaan kerana akan menimbulkan pencemaran udara dan bau.

"Namun, nampaknya pengusaha berkenaan tidak mengambil tindakan sewajarnya dan tetap juga meneruskan tabiat mereka sehingga penduduk yang terpaksa menerima akibatnya," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Masalahmeloyakan/Article

8/30/10

Guru KAFA dapat duit raya RM250

PULAU PINANG, 30 Ogos: Guru-guru Kelas Agama dan Fadhu Ain (Kafa) seluruh Pulau Pinang tentunya tersenyum simpul kerana buat pertama kalinya kerajaan negeri memberikan RM250 wang raya kepada mereka.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkata, memandangkan peranan guru Kafa tiada tolok bandingnya memberikan pendidikan kepada anak-anak Islam, maka kerajaan negeri sedia mengeluarkan peruntukan untuk menghiburkan hati golongan tersebut menjelang Aidilfitri tidak lama lagi.

http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=28421:kita-bertindak-dulu-najib-pun-ikut&catid=1:utama&Itemid=50

Iran rasmi kilang peluru meriam teknologi canggih


Iran memperhebatkan teknologi persenjataan di bulan Ramadhan ini. Kali ini Iran telah merasmikan kilang membuat peluru meriam jarak jauh bersaiz 130 mm yang boleh menjangkau jarak 42 km dengan menggunakan bahanapi pepejal yang bertindak seperti peluru berpandu balistik.

Sebelum ini Iran telah melancarkan beberapa persenjataan lain di bulan Ramadhan 1431 H seperti terdapat pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2010/08/melayu-setakat-main-mercun-je-iran-buat.html

Universiti di Iran adalah hebat dalam bidang kejuruteraan dimana ia menduduki tempat ke 112 dan ke 145 terbaik di dunia. Universiti dari negara umat Islam lain yang terbaik ialah di Indonesia menduduki tempat ke 80, Turki ke 108. Universiti Malaya menduduki tempat ke 201, UTM ke 236 dan USM ke 246.

Hanya 11 Universiti dari negara umat Islam yang menduduki 300 universiti terbaik dunia dalam bidang kejuruteraan.

Maka tidak hairanlah ada pihak yang ingin mengeruhkan suasana antara Malaysia dan Indonesia, antara Sunni dan Syiah. Di Nusantara sentimen Sunni dan Syiah sukar untuk dimainkan, jadi sentiman Malaysia – Indonesia yang dimainkan.

Ketika negara Iran di kenakan pelbagai sekatan, mereka dapat menghasilkan pelbagai inovasi yang kreatif, apatah lagi kalau tidak ada sekatan.

Agak-agaknya lahkan lumba haram, mat rempit, penagihan dadah, buang bayi, zina, rogol, pecah rumah, buang ibu bapa dan 1001 gejala sosial di Malaysia terutama di kalangan orang Melayu adakah terdapat sama hebatnya di Iran ?

*****************************
Monday, August 30, 2010
Iranian long-range artillery ammo (130 mm HERA)

Iranian Defense Minister Brigadier General Ahmad Vahidi has inaugurated the production line of Iran's longest-range artillery ammunitions.

Speaking at the inaugural ceremony of the mass production of Base bleed projectiles in the capital Tehran, General Vahidi said the new 130 mm base bleed rocket assisted (HERA) artillery shells will provide the longest range of such for the Islamic Republic's army, Iran's Defense Ministry said on its website.

“These munitions use solid propellants that behave like ballistic missiles,” the Iranian defense minister noted.

He also lauded Iranian experts at the arms production division of the country's defense industries for their efforts to modify the base bleed system in order to further enhance the range of the ammunitions from 27 to 42 kilometers.

The defense minister also said such achievements demonstrate that sanctions against Iran have been ineffective.

Base bleed is a system used on some artillery shells to increase their range, typically by about 30%.

Reshaping some artillery shells can significantly reduce the drag on the shells' nose when soaring at supersonic speeds.

Engineers have come up with certain aerodynamic re-patterning of suitable artillery shells to give them proper ballistics through boosting thrust and diminishing airflow pressure.

http://uskowioniran.blogspot.com/2010/08/iranian-long-range-artillery-ammo-130.html

THE - QS World University Rankings 2009 - Engineering/Technology

No 80 BANDUNG Institute of Technology (ITB) Indonesia
No 108 ISTANBUL Technical University Turkey
No 112 University of TEHRAN Iran
No 129 BILKENT University Turkey
No 145 SHARIF University of Technology Iran
No 193 CAIRO University Egypt.
No 201 University of MALAYA (UM) Malaysia
No 233 GADJAH MADA University Indonesia
No 236 University of Technology, Malaysia (UTM)
No 246 University of Science, Malaysia (USM)
No 248 SABANCI University Turkey

http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2009/subject-rankings/technology

JKKK kecewa gangguan air di N9, hutang RM2 Billion

Jabatan Bekalan Air Negeri Sembilan SAINS sudah di korporat/perbadan/swasta menjadi Syarikat Air Negeri Sembilan SAINS. Hutang kerajaan Negeri Sembilan pada tahun 2008 ialah RM 2.14 Billion, dimana RM 1.6 Billion ialah untuk Rancangan Bekalan Air. Dah swasta, dah hutang RM 1.6 Billion masih teruk bekalan air di beberapa tempat di N.Sembilan.

Hutang RM 2.14 Billion ini, kira dah bankrap ke belum ? Kakitangan kerajaan Negeri Sembilan dapat tak duit raya ? Kakitangan SAINS dapat tak duit raya ?

Mana pergi RM 1.6 Billion untuk Rancangan Bekalan Air tu ?

************************
Gangguan air beban penduduk
Sinar Harian 30 Ogos 2010

PARIT TINGGI – Masalah gangguan bekalan air di Kuala Pilah bukan isu baru sehingga menimbulkan keresahan dan kekecewaan penduduk khususnya di Kampung Parit Tinggi, Juasseh.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselama-tan Kampung (JKKK) Parit Tinggi, Abdul Mutalip Mohd Nor berkata, 2010 adalah tahun yang kerap berlaku gangguan air dan boleh menjejaskan amal ibadah terutama dalam bulan Ramadan.

Menurutnya, paling ketara masalah itu berlaku pada awal Ogos ketika umat Islam sedang menyambut Ramadan.

“Saya kecewa apabila hendak mandi air kolah tiada. Di surau juga sama, ketika hendak mengambil wuduk untuk solat tarawih, air tiada. Bagaimana kita hendak melakukan ibadah jika air tiada dan mengundang rasa tidak selesa penduduk, dekat sini.

“Saya sudah menghubungi pihak berkenaan, namun alasan sama diberikan, tekanan air rendah. Di kampung ini sudah dua hari tiada air. Bekalan air sering terputus,” katanya

Mutalip berkata, timbul rasa kasihan kepada keluarga yang mempunyai anak kecil.

“Mereka mengadu kepada saya tentang kesulitan dihadapi apabila bekalan air tiada. Menguruskan anak kecil memerlukan air yang banyak dan membebankan keluarga mereka.

“Saya hanya boleh membantu menghubungi pihak berkenaan, namun tiada kuasa untuk memperbetulkan keadaan. Berikutan itu, saya berharap pihak berkaitan perlu mengambil serius perkara ini terutama menjelang hari raya.

“Penggunaan air akan bertambah jika musim perayaan. Bagi mengelakkan berlaku gangguan air, pihak terbabit perlu bersedia lebih awal untuk mengatasi masalah berkenaan supaya kami dapat hidup aman dan selesa dengan kemudahan air dalam musim perayaan,” katanya.

Menurutnya, pihak pe-ngurusan terbabit tidak memaklumkan sebarang notis berhubung gangguan air di kampung itu sehingga menyebabkan 400 penduduk terpaksa menghubungi pihak terbabit untuk menghantar bekalan air.

“Mereka sepatutnya menghantar notis pemberitahuan sekiranya berlaku gangguan air supaya penduduk boleh bersedia lebih awal dengan menyediakan bekalan air. Dengan ketiadaan notis itu, membebankan penduduk jika air di rumah sudah kehabisan.

“Oleh itu, pihak berkai-tan dapat maklum lebih awal supaya persediaan dapat dilakukan jika berlaku masalah air selama beberapa hari,” katanya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Juasseh, Datuk Mohammad Razi Kail, sudah dimaklumkan perkara itu akan mengambil tindakan sewajarnya memanjangkan perkara berkenaan kepada pihak berkaitan.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story8120193.asp


LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA
PENYATA KEWANGAN UNTUK NEGERI SEMBILAN TAHUN 2008

Berikut beberapa petikan dari laman web http://www.audit.gov.my/

HUTANG KERAJAAN NEGERI

Pada akhir tahun 2008, baki hutang Kerajaan Negeri telah meningkat sejumlah RM289.79 juta atau 15.7% kepada RM2.14 bilion berbanding RM1.85 bilion pada tahun 2007.

Baki berjumlah RM2.14 bilion tersebut adalah merupakan baki pinjaman pokok yang belum dijelaskan oleh Kerajaan Negeri bagi tujuan Projek Rancangan Bekalan Air, Perumahan Awam Kos Rendah, Projek Perbadanan Kemajuan Negeri, Projek Ladang Hutan dan Projek Pelbagai.

Peningkatan baki pinjaman adalah disebabkan oleh pinjaman yang diterima oleh Kerajaan Negeri berjumlah RM291.98 juta pada tahun 2008.

Kedudukan hutang Kerajaan Negeri pada akhir tahun 2008 berbanding tahun 2007 adalah seperti di Jadual 4.39.

Analisis perbandingan antara jumlah baki hutang awam berbanding baki tunggakan bayaran balik pinjaman pada tahun 2008 adalah tidak memuaskan.

Ini disebabkan baki hutang awam dan tunggakan bayaran balik masing-masing telah meningkat sejumlah RM289.79 juta dan RM96.27 juta pada tahun semasa.

http://pasns.blogspot.com/2009/10/hutang-kerajaan-nsembilan-rm214-billion.html

Sekeluarga tahan lapar setiap hari di Melaka kerna miskin


Eloklah akhbar Sinar Harian siar berita keluarga yang melarat macam ni, semoga ada pihak yang dapat membantu. Cumanya kalau boleh dapat disertkan nombor telefon mereka yang boleh dipercayai untuk menyalurkan sumbangan. Ramai yang di luar sana yang ingin menyumbang , tetapi tidak tahu untuk disalurkan kepada mereka yang dipercayai. Benda macam ni kena sama-sama tolong, jangan harap wakil rakyat, Pengerusi JKKK semata-mata.

Kalau nak tolong , tolong, Tak nak tolong jangan bising-bising. Jangan nak cari kesalahan orang lain. Wakil rakyat tak turun padanglah, Pengerusi JKKK tak turun padanglah dan sebagainya. Larat ke wakil rakyat nak ziarah 5000 keluarga setahun, 200 masjid dan surau setahun dalam kawasan mereka ?

Wakil rakyat pun janganlah marah kalau siar dalam media dan akhbar berita macam ni, sebab di akhirat nanti bukan wakil rakyat saja kena tanya, jiran tetangga akan di tanya, saudara mara pun akan ditanya.

Ubahlah sikit minda politik orang Melayu ni.

******************************
Sinar Harian 30 Ogos 2010. PENGKALAN BALAK - Kesempitan hidup yang dialami empat beranak di sini menyebabkan mereka terpaksa mengikat perut setiap hari untuk meneruskan hidup.

Mereka yang menyewa di sebuah pondok kecil itu terpaksa melalui hidup yang getir selepas ditinggalkan suami dan hanya terpaksa bergantung kepada pendapatan anak sulung dengan mengambil upah membasuh pinggan di sebuah kedai makan berhampiran.

Bagi Anazukmawati Hashim, 32, nasib ditinggalkan suami tanpa sebarang khabar berita sejak anak bongsu dilahirkan sememangnya mengubah hidupnya.

Namun, anak-anaknya, Imran Mohamed Sabibullah, 15, Mohd Syed Iskandar, 12, dan Putri Nur Pairah, 8 bulan, perlu menghadapi dugaan itu biarpun agak pedih.

“Suami saya mula menghilangkan diri sebaik sahaja saya melahirkan Putri tanpa memberikan sebarang khabar berita, mahupun pesanan," katanya.

Akibat nasib malangnya itu, dia terpaksa 'menebalkan muka' menumpang di rumah ibunya buat sementara, namun disebabkan adik beradiknya yang ramai tinggal bersama ibunya, akhirnya dia tiada pilihan lain kecuali terpaksa mencari rumah sewa.

Bagaimanapun, keadaannya keluarga itu semakin meruncing selepas berpindah di pondok berkenaan dua bulan lalu apabila terpaksa membayar sewa sebanyak RM150 sebulan.

Anazukmawati yang berasal dari Kampung Padang Kemunting, dekat sini hidup serba kekurangan dan hanya mengharapkan ihsan masyarakat setempat prihatin.

“Hidup kami sekeluarga susah. Nak makan pun kena tengok-tengok dulu apa yang boleh dijadikan lauk. Kadang-kadang anak pergi memancing dapatlah ikan untuk dimasak. Anak saya yang bongsu ni terpaksa diberikan susu cair kerana tak mampu beli susu tepung,” katanya.

Menurutnya, anak-anaknya seperti memahami apa yang dihadapi olehnya sehingga memaksa anak sulungnya itu mengambil upah membasuh pinggan di kedai makan berdekatan pada sebelah malam selepas bersekolah di siang hari.

Manakala, anak keduanya pula tidak lagi bersekolah sejak tahun empat lagi kerana masalah kewangan selain masalah kehilangan sijil kelahiran.

“Hidup kami anak-beranak semakin tertekan sekarang, nasib baiklah anak lelaki saya sanggup bekerja dengan pendapatan RM15 satu malam. Sedikit sebanyak dapat membantu membeli barang keperluan," katanya kepada Sinar Harian di sini.

Dia bagaimanapun mengakui kasihan melihat anak-anak yang terpaksa menahan lapar setiap hari.

"Nak buat macam mana, kami tak mampu mendapatkan wang belanja lebih. Hendak meminta-minta, saya juga segan pada penduduk yang dah membantu.

“Tengok saja anak saya yang kecil ini demam panasnya pun sudah berhari-hari. Nak bawa ke klinik saya tak mampu sebab duit upah yang anak saya dapat setiap malam digunakan untuk membeli keperluan seharian, itupun masih tidak mencukupi juga," katanya.

Mengenai persiapan Aidilfitri, dia yang kesedihan memberitahu baju anak-anaknya sememangnya tidak berganti dan mengharapkan ihsan penduduk setempat yang ikhlas menghulurkan pakaian baru.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story8119714.asp

Pusat Judi Internet di Matahari Height Senawang ?


Pemerhatian pada jam 10 pagi Sabtu 28 Ogos 2010 di kedai 8 dan 9 di Taman Matahari Height, Senawang agak mencurigakan. Kedai seolah ditutup, tetapi banyak motosikal di luar. Sekejap-kejap datang pemuda Melayu ada yang bermotosikal, ada yang berkereta masuk kedai. Pada waktu lain kedai ni macam separuh buka, bercermin gelap tertulis internet. Adakah ini pusat perjudian internet ?

Penduduk setempat dan pihak berkuasa tempatan harus lebih peka apa yang berlaku sekeliling mereka. Kalau pusat siber sepatutnya mereka mematuhi peraturan pihak berkuasa tempatan seperti di bawah ini. Penduduk setempat juga harus peka, jangan pekak dan buta, kerana ianya berlaku di lokaliti mereka, mungkin suami dan anak-anak mereka akan terlibat sama , jika benar ini pusat perjudian internet.

Rugi teramat rugi kalau orang Islam bukan sahaja mensia-siakan Ramadan tetapi menambah dosa.

Kalau ianya Pusat Siber , pastikan mereka ikut garis panduan seperti di bawah.

Ingat penduduk setempat harus peka. Polis dan Penguatkuasa Majlis Perbandaran Seremban dan Jabatan Agama tidak mempunyai cukup anggota dan kelengkapan. Bantulah mereka mencegah maksiat dan jenayah.

GARISPANDUAN PUSAT SIBER DAN KAFE SIBER
MAJLIS PERBANDARAN SUBANG JAYA

1. Pengusaha Pusat Siber dan Kafe Siber adalah bertanggungjawab untuk memastikan tiada sebarang aktiviti kurang sihat berlaku di Pusat Siber dan Kafe Siber.

2. Pusat Siber dan Kafe Siber hanya dibenarkan beroperasi di dalam premis dengan sistem pencahayaan yang terang dan penggunaan cermin gelap adalah dilarang.

3. Kedudukan komputer bagi melayari internet hendaklah berasingan daripada aktiviti sampingan yang lain dan hendaklah diletakkan dalam ruang terbuka iaitu tidak berbilik dan tidak berpintu.

4. Masa operasi bagi Pusat Siber dan Kafe Siber adalah sehingga jam 1.00 pagi bagi hari biasa dan pada hari cuti umum/ awam.

5. Bagi pengunjung yang berumur di bawah 18 tahun adalah dibenarkan mengunjungi Pusat Siber dan Kafe Siber sehingga jam 6.00 petang sahaja.

6. Pelajar yang berpakaian seragam sekolah adalah dilarang memasuki Pusat Siber dan Kafe Siber.

7. Permohonan Pusat Siber dan Kafe Siber hanya dibenarkan beroperasi di bawah dan aras satu sahaja jika bangunan yang digunakan melebihi satu tingkat.

8. Pekerja rakyat asing adalah tidak dibenarkan bekerja di Pusat Siber dan Kafe Siber.

9. Pusat Siber dan Kafe Siber tidak dibenarkan beroperasi berhampiran kawasan sensitif seperti masjid dan lain-lain kawasan yang dirasakan tidak wajar oleh Pihak Berkuasa Melesen (PBM).

10. Aktiviti utama ataupun core business Pusat Siber dan Kafe Siber adalah dihadkan kepada penyebaran maklumat internet sahaja. Kegiatan-kegiatan lain adalah tidak dibenarkan sama sekali, khususnya hiburan, seperti berikut :
a. Permainan video;
b. Perjudian;
c. Gambar lucah;
d. Muzik (pipe music);
e. Jualan bahan-bahan cetak khususnya yang berunsur negatif; dan
f. Lain-lain aktiviti yang berbentuk hiburan.

11. Pengusaha Pusat Siber dan Kafe Siber hendaklah menyediakan buku rekod kemasukan pelanggan untuk tujuan semakan oleh Pihak Berkuasa pada bila-bila masa. Butiran maklumat yang diperlukan adalah seperti berikut :
a. Nama pengguna;
b. Nombor kad pengenalan;
c. Umur; dan
d. Masa penggunaan ( mula dan tamat).

Sumber : http://ocps.mpsj.gov.my/cms/documentstorage/com.tms.cms.document.Document_bfa1eaec-a020f414-449afc00-ec3b8c45/GARISPANDUAN%20PUSAT%20SIBER%20DAN%20KAFE%20SIBER.pdf

Drama Loji Nuklear Port Dickson ?

Dari Blog http://singalautmetro.blogspot.com/2010/08/drama-sebabak-loji-nuklear-negara.html

DRAMA SEBABAK LOJI NUKLEAR NEGARA

Maka terdengarlah cerita lagi fasal loji nuklear nak dibuat di Tasik Bukit Kepong. Dari mulut kakitangan pejabat Daerah Port Dicson ketika berhenti di koridor pejabat berbual sesama kawannya.

"Kau ingat tak siapa yang janji kata nak wujudkan 5,000 peluang pekerjaan di Port Dickson?" tanya si A yang mengepit fail setebal kulit buaya.

"Aku dengar gak. Masa pilihanraya Bagan Pinang dulu kan?" kawannya si B, bertanya balik.

Balas si A pula. "Itulah tu. Kat sini kalau nak buka peluang kerja sebanyak itu, jadi nelayan ajelah. Mana nak cekau peluang banyak macam tu kalau tak ada industri besar!"

Si B punyalah gatal mulut, menyampuk terus. "Aku dah lama tau dah. Kan dia orang nak buat loji nuklear kat tasik sana tu kan..betullah kalau ada orang tulis dalam blog baru-baru ni. Blog tu pun lambat pick-up,"

Saya tinggalkan terus perbualan itu sebab nak 'window shopping' ke pejabat JPS! Nak belilah mana-mana meja yang dibiarkan kosong tak bertuan. Yalah...masing-masing sibuk cerita fasal duit raya yang Perdana Menteri umumkan. Tentu fikir saya, banyak meja akan kosong, sebab orang akan bersembang fasal raya dan elaun raya yang RM500 itu. Betul juga tekaan saya. Ada dua tiga meja kosong dan saya buat keputusan, tak payah berurusan. Tak ada gunanya nak bertanya pada meja yang tak bertuan!

Tapi Tuhan memang selalu mahu menunjukkan sesuatu kepada hambaNya. Dalam perjalanan ke tempat letak kereta, dua kakitangan JPS sama seperti di pejabat daerah sebelumnya. Mereka berbual di tepi kereta, di sebelah kereta Mercedez mahal yang dihadiahkan oleh abang saya itu.

Satu Malaya nak tahu apa bual mereka? Fasal loji nuklear tasik Bukit Kepong juga! Kata si baju biru lebih kurang begini. "Bos, pening tu! Lunyai dia nak jawab fasal roboh kunci air Bukit Tembok!"

Si baju putih pula sedikit sengal, mungkin kurang faham. "Apsal lak?"

Terus si baju biru jelaskan. "Orang dah bising. Pejabat MB pun dah bising. Bos kena cari jawapan paling baik jelaskan fasal kunci air tu!"

Barulah si sengal kawannya itu reti. "Ohhh..yang kata nak buat nuklear tu!...jawab ajelah. Memang nak buat. Nak sorok apa lagi!"


Si baju biru, rupanya lebih berhati-hati. Dia memperlahankan suara. Mungkin takut saya mendengarnya walaupun dia tak tahu sayalah sebenarnya yang menulis isu itu dalam blog berkenaan!

"Bos kata mana jadi lagi. baru peringkat nak tengok-tengok aje." ujar si baju biru.

Si baju putih pun menoktahkan perbualan dengan berkata. "Ala...jawab ajelah. Memang niat dah ada!" dan mereka pun masuk ke dalam kereta. Saya terpaku, menggosok muka. Dalam hati bertanya. Aku mimpikah?

Kemudian saya semak-semak sikit. Terjumpa pula laporan mengetakan kerajaan pusat ada menyediakan RM25 juta peruntukan bagi kerja mengenalpasti tapak, kajian teknikal asas dan lawatan sambil belajar termasuk kepada pemimpin politik ke negara-negara luar yang telah ada loji nuklear!

Akhirnya malam ini, saya pun tertanya-tanya lagi. Apalah lambat sangat JPS nak jawab pertanyaan banyak orang tentang isu konon Tasik Bukit Kepong antara lokasi dicadangkan untuk tapak loji nukelar negara! Kalau tidak katakan tidak, tidak hamba ternanti-nanti.

Kempen Bantah Saman Ekor kini mudah Melalui Internet

Dewan Pemuda PAS Pusat sedang menjalankan suatu kempen mendapatkan tandatangan orang ramai bagi membantah saman ekor yang dijalankan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM). Mereka yang ingin meyokong Kempen Membantah Saman Ekor ini sila layari pautan berikut http://www.petitiononline.com/saman/

Kami merasakan saman ekor yang dilaksanakan sekarang ini bakal membebankan rakyat. Meskipun kerajaan telah mengumumkan untuk menangguhkannya sehingga bulan Februari 2011, ia tidak bererti saman ekor telah dihapuskan terus.

Kemungkinan besar saman ekor akan diteruskan kembali selepas Februari 2011.

Kami mengharapkan agar saman ekor ini akan terus dihapuskan selepas dari tarikh tersebut.

Justeru bagi menyatakan bantahan terhadap pelaksanaan saman ekor, kami berusaha untuk mendapatkan tandatangan seramai mungkin daripada saudara / saudari.

Dengan tandatangan saudara / saudari kita mengharapkan kerajaan akan sedar bahawa rakyat membantah pelaksanaan saman ekor dan seterusnya bakal mengubah keputusan kerajaan untuk meneruskan saman ekor.

Segala maklumat dan butiran saudara amat penting sebagai bukti kempen tandatangan ini dijalankan.

Kerjasama dan perhatian saudara / saudari terhadap usaha kami ini amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan terima kasih.

Yang menjalankan amanah,

KHAIRUL FAIZI AHMAD KAMIL
Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat

Ratu England, Ratu Norway, Paderi Besar masuk Masjid


Sila baca berita-berita di bawah ini lawatan orang kenamaan seperti Ratu England, Ratu Norway dan Paderi Besar Kristian Pope ke masjid-masjid sekitar Eropah dan Timur Tengah. Pope dengan pakaian rasminya melawat masjid. Ratu England mengenakan tudung kepala, Ratu Norway menanggalkan Mahkotanya dan mengenakan tudung. Sudah sampai masanya JAKIM mengeluarkan panduan untuk orang Islam beramah mesra dengan umat Islam dalam masjid dengan semangat 1Malaysia , 1Bapa iaitu Nabi Adam as.

Agak-agaknya apa doa yang dibaca oleh imam atau khatib apabila orang kenamaan bukan Islam ini datang melawat masjid, melaknat mereka, mengutuk mereka atau mendoakan agar mereka dapat memerintah dengan adil ?

****************

Queen Elizabeth in Mosque, Veiled

IslamOnline.net & Newspapers

"...it would be nice if leaders respected each other’s religions like this more often," said one Turkish woman.(Reuters)

CAIRO — A visit by Queen Elizabeth II to one of Turkey’s most important mosques, where she took off her shoes, donned a head-cover and listened to verses from the Noble Qur'an made headlines in the British press on Thursday, May 15.
"Queen wears headscarf at Turkish mosque," read the headline of Britain's The Telegraph.

"Her Majesty, who had been wearing a wide-brimmed hat and white shoes, adhered to the Islamic dress code, which requires women to cover their heads and all visitors to remove their footwear, during the visit to the 15th century Green Mosque in the eastern city of Bursa."

The Times ran a story with the similar headline, "Queen dons a headscarf for Mosque visit."

"The Queen made a rare visit to a mosque yesterday, donning a headscarf alongside the wife of Turkey’s President."

It noted that the monarch was helped to remove shoes by an assistant at the mosque entrance.

She toured the 15th-century Green Mosque, built while Bursa was still capital of the Ottoman Empire, in the company of Turkish First Lady Hayrünnisa Gül.

They listened as Imam Ayhan Polat recited verses from the Muslim holy book and explored the mosque minarets.

Queen Elizabeth also visited the tomb of Sultan Mohmed, the fifth of 39 sultans who ruled Turkey during the 624-year Ottoman Empire, inside the mosque.

The monarch and her husband Prince Philip, the Duke of Edinburgh, are on a four-day visit to Turkey, her first visit in nearly 37 years.

Message

Queen Elizabeth's visit to the Green Mosque, one of a tiny number she visited during her 55-year reign, was appreciated by many Turks.

"This sends an important message to the world," Nurten Ilgrin, a veiled housewife who travelled to the northwestern city for the visit, told The Times.

"It makes me happy and proud, and it would be nice if leaders respected each other’s religions like this more often."

Ironically, women in Turkey have been barred from wearing hijab, a mandatory code of dress in Islam, in public buildings, universities, schools and government buildings since shortly after a 1980 military coup.

Hawkish secularists, including army generals, judges and university rectors, view any emblem of Islam as a threat to secularism.

Gulay Ozdemir, a secretary passing by the Green Mosque with her young daughters, lamented people were not able to interact with the monarch.

"We have not seen the Queen much, which is a shame," she told The Times.

"She is welcome to come around to my house for a coffee any time."

Soon after, the Queen emerged from the mosque and departed for Istanbul, to the sounds of a beautiful call to prayer.

"Turkey is uniquely positioned as a bridge between east and west at a crucial time for the European Union and the world in general," the monarch said a day earlier.

"For us, Turkey is as important now as it has ever been."

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=Article_C&cid=1209357625265&pagename=Zone-English-News/NWELayout

Pope visits Jordan's biggest mosque
By David Willey in Amman


Posted Sat May 9, 2009 8:01pm AEST

Jordan's Queen Rania welcomes Pope Benedict upon his arrival at the royal palace in Amman. ( AFP: Alberto Pizzoli )
On the second day of his trip to the Middle East, Pope Benedict is visiting Jordan's largest mosque.

The move is part of his continuing efforts to mend relations with the Muslim world.

After an early morning visit to Mount Nebo, a pilgrimage site where one of the earliest churches in the Middle East was built commemorating the prophet Moses, the Pope has now turned his attention to mending relations with the Islamic world.

He has has laid the foundation stone of a new Catholic-run university which will be open to both Muslims and Christians.

He is also visiting the gleaming new King Hussein Mosque in the grounds of the royal palace, which was completed only three years ago and is the largest Mosque in the kingdom.

Meanwhile, Jordan's Queen Rania has posted on online social network Twitter about Pope Benedict XVI's first ever visit to an Arab country, as the pontiff kicked off his Holy Land tour.

"Just choppered to airport to receive the Pope. Husband piloting, he got acrobatic to quiet butterflies in stomach... told u he was action man!" the young queen said of her husband, King Abdullah II.

Her office said in a statement that the queen decided to register on Twitter at the address http://twitter.com/QueenRania to mark Pope Benedict's first Middle East pilgrimage.

The King and Queen gave the German pontiff a red carpet welcome at Queen Alia Airport as he began his eight-day pilgrimage, which will on Monday take him to Israel and the Palestinian territories.

http://www.abc.net.au/news/stories/2009/05/09/2565548.htm

Royal mosque visit sparks criticism


Queen Sonja donned a head scarf, opened an exhibit at the Islamic Cultural Center (ICC) and visited its newly opened mosque in Oslo this week. The ICC is ideologically tied to a fundamentalist Islamic organization, and now some politicians and human rights activists are questioning the royal visit.

Queen Sonja traded her crown for a head scarf this week and visited a mosque. PHOTO: Det Kongelige Hoffet

Newspaper Aftenposten reported Thursday that the ICC confirmed that it gets its ideological inspiration from the fundamentalist group Jamaat-e-Islami. The group advocates an Islamic state in Pakistan, among other things, and is widely viewed as an extremist organization.

Laila Bokhari, a researcher at the Norwegian foreign policy institute NUPI, described Japaat-e-Islami as a fundamentalist and conservative movement. The ICC itself has advocated a man's right to have four wives, says Hege Storhaug of Human Rights Service.

"Queen Sonja can hardly have been aware over which ideological platform ICC stands on when she spoke to the gender-divided gathering on Monday," Storhaug told Aftenposten.

Per Sandberg of the Progress Party, which normally defends the royal family, said the queen can of course visit anyone she wants. "But having said that, I would have wished that the queen hadn't legitimized a mosque with radical views," Sandberg told Aftenposten. "She could just as well have visited a mosque with more moderate views." Header
See photos of Queen Sonja at the mosque Palace spokesman Sven Gjeruldsen said the queen visited the ICC and its mosque after having received an invitation to open an exhibit there. "In general, I can say that the royal court doesn't comment on the background or reasons for a royal presence," he said.

Queen Sonja's visit marked the first time a member of the royal family had visited a mosque in Norway. She met with Imam Mehboob ur-Rehman at the ICC and several muslim women, was shown around the mosque and officially opened an exhibit featuring Islamic art and culture.

She also held a brief speech, saying that the exhibit "undoubtedly offers insight into Islamic history, art and culture, and I hope it can help build understanding, tolerance and mutual respect."

The ICC itself claims it works towards "understanding and cooperation among various religions and cultures through dialogue and knowledge."

(Story written May 28, 2009)

http://www.newsinenglish.no/News/mosquevisit.html


8/29/10

Kereta Artis dicuri, jenayah menggila di Malaysia

Artis ni bukan saja kunci kereta, bukan saja guna kunci pendua, malah kunci ketiga, penggera keselamatan, pengawal keselamatan, masih juga kereta kena curi. Jenayah semakin menjadi jadi, penjenayah semakin bermaharaja lela di Malaysia. Malaysia tidak selamat untuk rakyatnya, takut rumah kena pecah masuk, kereta kena curi, ragut, rogol dan macam-macam bala jenayah lagi.

**************
Ilya hilang kereta

Harian Metro 29 Ogos 2010

KUALA LUMPUR: “Sebaik sampai di kawasan meletak kenderaan, saya melihat kereta saya tiada. Selepas puas mencari, saya mengesyaki ia dilarikan atau dicuri penjenayah,” kata pelakon drama Kekasihku Seru dan 3 Janda, Raja Ilya Raja Mohamad.

Dia turut kehilangan peralatan penggambaran dan pelbagai jenis persalinan berkualiti tinggi yang disimpan di dalam kereta.

Menurut Ilya, kejadian berlaku ketika dia tidak berada di rumah kerana mengikuti produksi filem yang mengadakan penggambaran di Teluk Intan, Perak.

“Kereta saya dicuri pada 26 Ogos lalu ketika saya tidak berada di rumah kerana mengikuti produksi penggambaran ke Teluk Intan.

“Saya meletakkan kereta itu di petak yang dikhaskan kepada saya. Saya juga memastikan kereta itu dikunci rapi, malah turut menggunakan kunci ketiga untuk mengelak ia dicuri.

“Bagaimanapun, apabila ingin menggunakannya keesokan hari selepas pulang daripada penggambaran untuk ke bazar Ramadan, ia sudah tiada,” katanya sambil menunjukkan laporan polis yang dibuat berikutan kecurian itu.

Difahamkan, kawasan tempat kediamannya ‘terkenal’ dengan pelbagai jenis jenayah, terutama yang membabitkan kecurian harta benda.

Pelakon dan pengacara itu berkata, dia terkilan apabila mendapati pengawal keselamatan yang bertugas tidak memantau kawasan kediaman itu dan dengan sewenang-wenangnya membenarkan orang tidak dikenali memasukinya.

“Setiap penghuni diberi pas kediaman dan jika saya mahu keluar atau memasuki bangunan itu, saya perlu menggunakan pas berkenaan. Yang peliknya, bagaimana orang luar boleh memasuki kediaman itu sesuka hati tanpa mendapat kebenaran pengawal?

“Malah, sistem keselamatan seperti kamera litar tertutup yang melengkapi bangunan itu langsung tidak berfungsi. Rasanya, ia hanya sebagai syarat,” katanya kesal.

http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Ilyahilangkereta/myMA/myArticle

8/28/10

Kerajaan gagal tangani jenayah semakin berleluasa

Pihak berkuasa gagal tangani jenayah semakin berleluasa
Berita Harian 28 Ogos 2010 - PADA pagi Jumaat 11 Jun 2010, buat kali kedua rumah saya di sebuah taman perumahan di Tasek Gelugor dipecah masuk setelah kami sekeluarga pulang bercuti ke Kelantan.

Kali ini kumpulan pecah rumah yang sama yang memecah masuk rumah saya pada 20 Oktober 2007 bukan saja melarikan telefon bimbit, kamera digital dan peralatan rumah tetapi mereka semakin berani memecah dan ingin melarikan kereta MyVi serta melarikan kunci pendua kereta Toyota Innova saya.

Saya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana mereka gagal melarikan kereta MyVi saya. Pada 19 Jun 2010 pula mereka memecah masuk sebuah rumah di pekan Tasek Gelugor. Sebelum itu mereka telah memecah masuk satu-satunya pasar raya yang ada di pekan Tasek Gelugor. Sekali lagi saya terkejut apabila mendapat tahu dua minggu lalu, satu-satunya sekolah menengah di pekan Tasek Gelugor juga dipecah masuk buat kesekian kalinya dan beberapa komputer dilarikan.

Walaupun laporan demi laporan dibuat tetapi polis Tasek Gelugor dan Bertam, Kepala Batas nampaknya masih dengan jawapan standard “kami masih menyiasat dan ingin terus menyiasat”.

Walaupun suspek dikenal pasti, jawapan yang diberikan polis Bertam, Kepala Batas yang suspek tidak berada di rumah ketika mereka pergi menyiasat adalah jawapan yang terlalu dangkal, remeh dan menimbulkan pelbagai persoalan.

Bahkan dalam kes pecah masuk rumah saya, walaupun polis Bertam berjaya mendapatkan kesan cap jari suspek yang memecah masuk rumah, yang amat mengecewakan saya, setelah dua bulan berlalu maklumat daripada bahagian forensik masih belum diperoleh. Di mana perginya moto PDRM “Sedia Berkhidmat, Cepat dan Betul atau Tegas, Adil dan Berhemah?”

Tidak hairanlah jika akhbar baru-baru ini melaporkan PDRM adalah satu-satunya agensi kerajaan yang paling banyak mendapat aduan daripada rakyat.

Kalau beginilah cara polis Tasek Gelugor dan Bertam bekerja, sia-sialah saranan yang sering diperkatakan Perdana Menteri kita, Datuk Seri Najib Razak “Rakyat Didahulukan Pencapaian diUtamakan”.

ARIEF CASTELO,
Tasik Gelugor.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pihakberkuasagagaltanganijenayahsemakinberleluasa/Article

8/27/10

Mengapa Beraninya Hanya pada Malaysia, pada Singapura Tidak?

Hubungan Indonesia dan Malaysia saat ini sedang memanas. Banyak pihak yang menginginkan Indonesia memutuskan hubungan dengan Malaysia. Di tengah situasi yang panas itu, saya menemukan sebuah tulisan yang memandang persoalan ini dari sudut pandang berbeda. Sepertinya ada agenda dari pihak-pihak tertentu yang tidak menginginkan Indonesia dan Malaysia rukun. Berikut tulisan tersebut saya kutip seutuhnya.

Mengapa Kita Beraninya Hanya pada Malaysia? http://rinaldimunir.wordpress.com/2010/08/27/artikel-mengapa-beraninya-hanya-pada-malaysia-pada-singapura-tidak/

Oleh: Afriadi Sanusi
Sumber tulisan: www.hidayatullah.com

SEORANG Profesor Singapura menulis dalam sebuah artikelnya; Kebanyakan rumah mewah yang ada di Singapura, Kebanyakan uang yang beredar di Singapura adalah punya orang Indonesia. Kebanyakan pembangunan yang ada di Singapura, dibangun dari uang yang datangnya dari Indonesia. Dan di saat Singapura mengadakan Grand Sale setiap tahunnya, lebih 2 juta orang Indonesia datang belanja ke sana..”

Seorang sahabat di Singapura pernah mengatakan, “dari jalan ini sampai ke ujung sana dulunya adalah lautan, dan sekarang menjadi daratan cantik yang ditimbun dengan pasir yang didatangkan dari pulau-pulau kecil di Riau”.

Apa yang sebenarnya kita dapatkan dari Singapura?

Pertama, TKI laki-laki dari Indonesia diharamkan bekerja dan mencari nafkah di Singapura seperti di bidang pembangunan, kuli kasar, buruh dan sebagainya. Singapura lebih memilih warga negara lain daripada WNI, dengan berbagai alasan yang tidak masuk akal.
Kedua, banyak orang mengatakan dan dari sumber lainnya, “Satu per satu pulau-pulau kecil di Riau hilang karena pasirnya diangkut ke Singapura.

Ketiga, identitas orang Melayu yang identik dengan Islam seperti istana, rumah, perkampungan orang Melayu, dihilangkan. Adat dan budaya melayu dimuseumkan. Azan diharamkan menggunakan pengeras suara di semua masjid dan surau di Singapura.

Keempat, pemerintah Singapura melayani dan melindungi koruptor RI yang telah membuat rakyat RI sengsara selama ini (karena hak-hak rakyat untuk mendapatkan pendidikan, rumah sakit, infrastruktur, makan dan tempat tinggal yang baik terjajah dan terzalimi), dengan tidak mau menandatangani perjanjian ekstradisi.

Kelima, banyak rakyat, nelayan dan petugas kita diacungi senjata berat dan diusir dengan pengeras suara karena disangka telah melintasi garis batasan laut kepunyaan Singapura.

Malaysia Lebih Baik dari Singapura

“Sejahat” apapun Malaysia, saat ini ada 2 juta orang lebih WNI yang sedang mencari rezeki di Malaysia untuk nafkah keluarga mereka di RI. Triliyunan uang TKI dikirim ke Indonesia setiap tahunnya. Dapat dibayangkan, bagaimana dampak sosial, ekonomi dan budaya yang akan berlaku di Indonesia kalau TKI pulang sekaligus.

Faktanya, TKI-lah sebenarnya “pahlawan” yang harus dilindungi, karena mereka penyumbang devisa negara. Di saat lain, ada banyak institusi yang keberadaannya hanya menghambur-hamburkan uang negara. Kegunaan mereka sangat perlu dipertanyakan di saat keberadaan mereka tidak memberikan manfaat yang berarti kepada rakyat. Ibarat pepatah Arab, ”wujuduhu ka adamihi.” (adanya seperti tidak adanya). Dengan kata lain, ada atau tidak adanya mereka, sama saja. Tak memberi manfaat.

Ribuan orang Indonesia sedang belajar S2 & S3 di Malaysia saat ini. Kebanyakannya mendapat bantuan atau keringanan biaya dari pemerintah Malaysia dan banyak juga yang sambil bekerja. Uang kuliah di perguruan tinggi negeri Malaysia lebih murah dari Indonesia. Kualitas, infrastruktur dan kemudahan lainnya jauh lebih baik dari di Indonesia tentunya.

Sebagai warga asli Indonesia, penulis tidak merasa sakit hati kalau ditilang oleh polisi Malaysia. Karena kami yakin, uang itu pasti akan masuk ke dalam kas negara untuk pemerintah Malaysia memperbaiki jalan, jembatan, lampu jalan yang aku gunakan setiap hari di negara ini.

Sebalinya, saya sering sakit hati jika ditilang oleh polisi Indonesia. Karena kami yakin, uang itu belum tentu masuk kas negara. Bahkan ada yang masuk pribadi polisi, keluarga dan golongannya tanpa dikembalikan kepada ke negara untuk membangun infrastruktur.

Lalu yang sangat mengherankan, isu-isu yang sebenarnya bisa diselesaikan di tingkat diplomat, tetapi menjadi barang dagangan pasar yang dikonsumsi oleh rakyat umum. Boleh jadi isu ini sepertinya dimanfaatkan oleh segelintir orang yang memang memiliki agenda, bagaimana supaya Islam, Melayu dan Nusantara yang kaya dengan SDM & SDA ini, tidak menjadi sebuah kekuatan. Mengapa rakyat di negaraku begitu mudah emosi?

Pengalihan Isu

Isu-isu penangkapan Abubakar Ba‘asyir, isu VCD porno artis, isu teroris, dan sebagainya, faktanya tidak berhasil mengalihkan perhatian rakyat terhadap berbagai skandal perampokan uang rakyat melalui kasus BLBI, Century, Rekening Gendut Polisi, kenaikan BBM dan harga bahan pokok, penangkapan Susno Duadji, buruknya birokrasi dan pelayanan publik, maraknya korupsi, pelemahan KPK, gagalnya sebuah kepemimpinan, meningkatnya jumlah kemiskinan, pengangguran, perbuatan kriminal, buta huruf dan gagalnya hampir setiap departemen dan institusi pemerintahan, dalam memberikan manfaat keberadaan mereka yang berarti kepada rakyat.

Isu “memanasnya” hubungan Indonesia-Malaysia tidak akan membuat rakyat lupa terhadap semua penipuan, pembodohan dan “perampokan” uang rakyat yang telah, sedang dan akan berlaku.

Damaikanlah Saudaramu

Pakar Melayu Prof. Dr. Dato’ Nik Anuar Nik Mahmud dari Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam sebuah wawancara khusus dengan hidayatullah.com [“Ada Kuasa Besar Halangi Terbentuknya Melayu Raya], mengatakan, dalam buku-buku sejarah Melayu yang ditulis sebelum perang dunia ke-2, seperti “Sejarah Melayu” yang ditulis oleh Abdul Hadi dan Munir Adil, wilayah Semenanjung dan Indonesia dianggap sebagai alam “Melayu Raya”. Mereka menamakan tanah Melayu; Sumatera, Jawa, Sulawesi, Kalimantan, Sumatera, Johor, Kelantan, Pattani, dan lainnya sebagai “alam Melayu”, atau di Indonesia dikenal istilah Nusantara. Yaitu wilayah Semenanjung tanah Melayu dan gugusan tanah Melayu.

Sejarah ini diajarkan kepada pelajar-pelajar Melayu sebelum Perang Dunia ke-2. Saat itu, ada semangat untuk memulai kembali bersatunya Melayu. Intinya, ada hasrat untuk bersatu.

Kalau mau jujur, semua suku di Indonesia ada di Malaysia: Jawa, Bugis, Aceh, Minang. Kini banyak orang Jawa di Johor, juga di Selangor. Termasuk banyak warga Aceh di Malaysia. Negeri sembilan sebagian penduduknya dari Minangkabau. Bahkan Sultan Selangor itu berasal dari Bugis.

Jadi seharusnya, semangat kita (Indonesia dan Malaysia) adalah semangat “satu rumpun” untuk bekerjasama untuk bangunkan alam Melayu ini. Hanya saja, jika berpecah, mustahil, bangsa Melayu tumbuh menjadi bangsa yang besar.

Aksi ingin mengajak perang dengan Malaysia, pelemparan kotoran ke Kedutaan Malaysia, sweeping warga Malaysia pasti akan menyakitkan hati dan membuat hubungan bukan makin mendekat, tapi malah menjauh.

Walaupun gerakan LSM Bendera tidak mewakili gerakan orang-orang cerdas di Indonesia, seperti Senat Mahasiswa, Muhammadiyah, ICMI, HMI, dll., namun warga Indonesia harus lebih peka dan mencari tahu, siapakah LSM ini? Ada apa di balik agenda mereka?

Apakah mereka bergerak untuk kepentingan partai politik tertentu, ataukah untuk menaikkan partai dan pemimpin tertentu, ataukah mereka dibiayai oleh pihak asing untuk menghancurkan rumpun Melayu?

Di sisi lain, biasanya, isu-isu yang akan memungkinan pecahnya hubungan Malaysia-Indonesia jarang ditanggapi dan dibesar-besarkan media Malaysia. Namun akhir-akhir ini, khususnya pemberitaan ‘ketegangan’ hubungan Indonesia-Malaysia, ditanggapi berbagai pihak. Termasuk pakar politik di berbagai media massa, seperti oleh Samy Vellu, Bernama dll.

Ada dua kemungkinan mengapa mereka menanggapinya. Pertama, untuk membangkitkan rasa nasionalisme rakyat menjelang hari kemerdekaan Malaysia yang jatuh pada setiap tanggal 31 Agustus. Kedua, mungkin juga dimanfaatkan oleh keturunan China dan India Malaysia yang memang kurang suka dengan hubungan baik Indonesia-Malaysia. Karena ini akan menguatkan kepentingan mereka dari segi politik, ekonomi, sosial, budaya dan pembangunan di Malaysia.

Apakah kita akhirnya memutuskan “berperang” dengan Malaysia? Apakah kita tetap ngotot mengajak perang dengan Negara yang di dalamnya banyak keturunan Melayu Riau, Palembang, Aceh, Bugis, Minang, Mandailing, Rao, Jambi, Kerinci, Jawa, karena kita seagama Islam dan satu rumpun melayu?

Di saat yang sama, sudah ratusan kali pasir kita dicuri, minyak kita diselundupkan, tapi kenapa kita selama ini tidak membenci Singapura yang menguras minyak kita dengan Caltexnya? yang menguras gas kita dengan Harunnya dan sebagainya, tanpa memberikan dampak yang berarti terhadap pembangunan, ekonomi dan sosial rakyat?

Apakah kita takut pada Singapura karena mereka memiliki peralatan perang yang sangat canggih dan jauh meninggalkan Indonesia? Ataukah kita sengaja dibuat takut, karena para pejabat kita banyak yang memiliki hubungan mesra dengan Singapura yang menyimpan uang mereka dalam bentuk saham dan investasi?.

Malaysia secara tidak resmi telah melarang rakyatnya datang ke Indonesia. Kalau ini berlanjut, pasti semua ini akan memberikan pengaruh terhadap perusahaan penerbangan, hotel, pariwisata, tempat berbelanja, investor di Indonesia.

Kalau sengketa ini berlanjut di tingkat pemerintah, maka akan sama-sama kita dengar, tiga, lima bulan lagi. Malaysia akan membeli peralatan perang yang baru, Amerika pula akan menawarkan “jasanya” pada TNI untuk memberikan pinjaman utang, untuk membeli peralatan perangnya yang katanya, harga sebuah kapal perang bekas saja, sama dengan harga sebuah pulau besar di Indonesia.

Namun sebelum itu terjadi, ada sebuah pesan dari al-Quran.

“Sesungguhnya orang beriman itu adalah bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah semoga kamu mendapat rahmat.” (QS: al-Hujurat ayat 10)

*)Penulis yang berasal dari Sumatera, PhD. Candidate Islamic Political Science, University of Malaya, Kuala Lumpur

http://rinaldimunir.wordpress.com/2010/08/27/artikel-mengapa-beraninya-hanya-pada-malaysia-pada-singapura-tidak/

Rakyat Malaysia semakin gila, pengawal bunuh 2 rakan

Begitu banyak bom jangka di kalangan rakyat Malaysia. Hanya sebabkan pertengkatan seorang pengawal keselamatan telah menembak mati 2 rakan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang. Malaysia menuju kehancuran. Pembangunan fizikal lebih penting dari pembangunan rohani dan jiwa. Hari ini 17 Ramadhan.

*********************
Dua pengawal keselamatan mati ditembak rakan sekerja
Berita Harian 27 Ogos 2010

SHAH ALAM: Dua pengawal keselamatan mati ditembak rakan sekerja sendiri selepas terbabit dalam satu pertengkaran di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, dekat sini, pagi tadi.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Duapengawalkeselamatanmatiditembakrakansekerja/Article

Mufti bantah pendidikan seks tapi Muhyiddin nak kaji

Mufti Perak Tan Sri Datuk Seri Harussani Zakaria menyatakan nikah gantung hanya diamalkan oleh orang Islam terutama orang Melayu di negara ini. Beliau menegaskan yang penting untuk menangani gejala sosial ialah iman yang kukuh. Pendidikan seks tidak diperlukan apabila ada iman yang kukuh. Tapi sebaliknya Tan Sri Muhyiddin Yassin akan mengkaji Pendidikan Seks yang diberi nama Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial untuk dijadikan mata pelajaran teras di sekolah.

Apa Tan Sri Muhyiddin Yassin tak nak dengar cakap mufti ke untuk memperkukuhkan iman di kalangan para pelajar di sekolah, bukannya untuk mengkaji pendidikan seks di sekolah ?

Nampaknya Dato Seri Najib masih tidak bersuara lantang dalam isu Nikah Gantung, Pendidikan Seks, Buang Bayi dan cara untuk menangani gejala sosial dan untuk menyelamatkan bangsa Melayu.

****************************
Perak mufti Tan Sri Datuk Seri Harussani Zakaria said suspended marriages are only practiced by Muslims, mainly Malays, in the country.

"The need for parents to educate their young ones from a religious perspective on what's right is vital as without iman (faith), no matter how educated they are, they are drawn into doing what's haram (forbidden). The point is not getting involved with illicit behaviour. Sex education is not needed when you have faith."

http://www.mmail.com.my/content/47641-muftis-slams-pas-nikah-gantung-move

PUTRAJAYA, 4 Ogos 2010 (Bernama) -- Kementerian Pelajaran sedia mengkaji cadangan memasukkan Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PKRS) dalam kurikulum sekolah atau sebagai mata pelajaran teras, Kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata sebuah jawatankuasa teknikal terdiri daripada pegawai Kementerian Pelajaran, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat serta pakar-pakar berkaitan masalah sosial, akan meneliti cadangan itu sebelum keputusan mengenainya dibuat.

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=518803

Dapat elaun JKM RM150 tapi kos pengangkutan ke bank RM200

Utusan Malaysia. MIRI 26 Ogos 2010 - Gara-gara ketiadaan mesin pengeluar wang automatik (ATM) terdekat, kira-kira 200 penerima elaun daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat kawasan Baram, Mulu dan Bario mengadu mengalami kesukaran untuk mendapatkan bantuan bulanan itu.

Sebahagian besar penerima bantuan ini yang majoritinya terdiri daripada golongan orang kurang upaya (OKU), warga emas dan miskin tidak mengambil bantuan itu kerana tidak mampu membiayai kos pengangkutan.

Lokasi bank yang paling dekat adalah di Miri dan Marudi, namun hanya dapat dihubungkan menggunakan pesawat, bot atau jalan balak yang memakan masa sehari suntuk.

Setiap bulan, mereka mendapat bantuan antara RM60 hingga RM450 bergantung kepada keadaan yang dihadapi, sedangkan kos mengambil wang itu mencecah RM200, lebih tinggi daripada jumlah elaun.

Bagi penerima elaun yang tinggal di Mulu, mereka tiada pilihan iaitu menggunakan bot panjang sehari suntuk ke Marudi atau menggunakan pesawat ke Miri semata-mata mengeluarkan wang tersebut.

Situasi yang sama turut dialami penduduk di tanah tinggi Bario yang bergantung dengan pengangkutan udara sama ada ke Miri ataupun Lawas.

Bagi penerima dari Baram, mereka terpaksa menyewa kenderaan pacuan empat roda yang mengambil masa lima hingga enam jam untuk sampai ke Miri, itupun bergantung dengan keadaan jalan balak.

Philip Lakai dari Kampung Ramapuh, Bario berkata, baru-baru ini Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) meluluskan bantuan kepada kira-kira 40 penduduk terdiri daripada OKU, warga emas dan miskin.

''Kami berterima kasih dengan usaha kerajaan, namun ketiadaan ATM menimbulkan satu lagi masalah besar kepada kami. Bagaimana kami mahu mengeluarkan elaun itu?"

''Apa yang kami terima kurang daripada kos yang kami keluarkan untuk mengambil bantuan itu. Bayangkan penerbangan pergi balik ke Miri mencecah RM200 manakala pengangkutan darat antara RM200 hingga 400," katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Sehubungan, Philip mencadangkan agar pihak kerajaan atau agensi berkaitan mencari jalan untuk memudahkan penduduk yang jauh di pedalaman mengambil elaun bantuan itu termasuk menyediakan ATM yang boleh digunakan di luar bandar.

Bapa kepada Paris Khiasan Laji seorang remaja Penan OKU, Laji Lupung dari Batu Bungan, Mulu berkata, mereka tidak mampu turun ke Miri kerana tidak mampu membeli tiket pesawat walaupun ia hanya mengambil masa 45 minit untuk sampai.

''Bank yang paling dekat adalah di Marudi, itupun perjalanan mengambil masa 10 jam (pergi dan balik) menggunakan bot panjang. Namun jika musim kemarau, perjalanan lebih mencabar kerana paras air sungai yang cetek," keluhnya.

Menurut Laji, setiap bulan anaknya menerima kira-kira RM150 elaun bulanan, namun ia tidak berbaloi kerana tambang bot yang mencecah RM200 untuk setiap perjalanan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0827&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_08.htm

Beribu Pegawai Banci Belum Dapat Elaun dijanjikan

KUANTAN, 27 Ogos - Lebih seribu orang Pegawai Banci Penduduk 2010 di negeri ini bakal berputih mata dan kemungkinan besar tidak dapat "duit raya" seperti yang dijanjikan. Ini berikutan elaun banci mereka bermula dari 6 Julai hingga 22 Ogos baru-baru ini masih "tergantung" dan tiada tanda-tanda untuk dibayar sebelum Aidil Fitri ini.

Maklumat ini sungguh mengejutkan sebenarnya. Pegawai banci yang hanya bekerja secara sambil dalam tempoh tertentu itu sepatutnya tidak dilayan sedemikian rupa. Kini ramai yang sangsi untuk menyambung tugas mereka, kerana segala hasil titik peluh mereka seolah-olah tidak dihargai.

Kami cuba memantau perkara ini untuk mencari punca sebenar kenapa ini berlaku. Menurut seorang pembanci, mereka kini umpama "peminta sedekah" untuk menagih simpati agar dibayar elaun gaji tersebut. "Apalah gunanya penat lelah, jika kami diperlakukan sedemikian rupa.

Memang bayarannya tidak tinggi, setiap orang hanya mendapat elaun sekitar RM1,000 lebih sahaja untuk tempoh tersebut. Tetapi kami amat memerlukan wang itu untuk perbelanjaan menjelang perayaan nanti", kata seorang pembanci yang tidak mahu namanya disiarkan.

Menurut beliau, dia sudah penat berkejar ke Pejabat Daerah Dan Tanah Kuantan untuk bertanyakan tentang elaun tersebut. "Di pejabat daerah dan tanah, kami diarahkan ke pejabat SUK Pahang. Di situ kami diberitahu bahawa elaun masih belum diproses dan mereka mahu kamu bertanya terus kepada Setiausaha Kerajaan Negeri", kata seorang pembanci lain.

"Apa maknanya semua ini. Kami bukannya hamba abdi yang perlu dilayan begitu rupa. Tambahan pula di bulan Ramadhan yang mulia ini. Kami mahu menuntut hak kami, itu saja!", katanya. Apa yang berlaku ini amatlah malang sekali. tambahan pula kami difahamkan peruntukan oleh kerajaan pusat berjumlah hampir RM15 juta bagi tujuan tersebut telah diterima oleh kerajaan negeri.

Soalnya. mana pergi kesemua wang tersebut dan kenapa ditahan elaun para pembanci itu?.

Sumber http://pahangdaily.blogspot.com/2010/08/panas-lebih-seribu-pegawai-banci.html

Ceramah Nuzul Quran 27 Ogos 2010 Seremban


CERAMAH NUZUL QURAN
Oleh : Ustaz Kamarudin Sidek
Tarikh : 27 Ogos 2010 , Jumaat
Tempat : Surau AnNaim , Bandar Seremban Selatan, Fasa 3

Aturcara :
Buka puasa
Solat Maghrib
Jamuan makan
Solat Isya, Tarawih
Ceramah

Semua dijemput hadir

8/26/10

Bekas ADUN kena samun di Seremban, rakyat tak selamat

Nampaknya kes jenayah semakin menjadi-jadi di Malaysia, macam dah tak terkawal lagi dah.

26 Ogos, 2010 15:58 PM
Bekas Adun Disamun

SEREMBAN, 26 Ogos (Bernama) -- Sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) dan sejumlah wang tunai milik seorang bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) dilarikan tiga penjenayah dalam kejadian samun berhampiran Taman Dusun Nyiur di sini, pagi Khamis.

Timbalan Ketua Polis Daerah Seremban Supt Mohd Yusoff Awang berkata dalam kejadian kira-kira pukul 7.30 pagi mangsa yang memandu SUV jenis Nissan X-Trail dikatakan disamun selepas menghantar anaknya ke sebuah sekolah menengah di sekitar Ampangan di sini.

"Sebuah kereta jenis Proton Saga dinaiki tiga lelaki dipercayai berumur sekitar 30-an menghalang kenderaan mangsa di lokasi kejadian.

"Dua suspek kemudian meluru keluar ke arah kenderaan mangsa, sebelum bekas ADUN itu dilarikan bersama kenderaannya menuju ke arah Kuala Pilah," kata Mohd Yusoff ketika mengesahkan kejadian itu di sini, hari ini.

Beliau berkata mangsa dicampak keluar dari kenderaan di satu lokasi sekitar Paroi dan semua penjenayah terbabit dipercayai meneruskan perjalanan menghala ke Kuala Pilah.

Selain SUV berkenaan, ketiga-tiga suspek turut melarikan wang tunai dianggarkan RM6,000 dan dokumen pengenalan diri milik mangsa.

Katanya pihak polis telah melancarkan gerakan memburu tiga penjenayah berkenaan.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=524154

Adakah negara asing dalang krisis Malaysia Indonesia ?

Adakah pihak ketiga atau negara asing yang mendalangi tunjuk perasaan di kedutaan Malaysia di Indonesia ? Tidak mustahilkan. Apakah tidak ada berlaku kes penganiayaan pembantu rumah dan pencerobohan nelayan di negara lain selain Malaysia ? Tidak mustahilkan.

Kenapa perlu provokasi, sedangkan ramai Melayu dari Malaysia yang menjadi rakyat Malaysia sebelum merdeka, sejak berkurun lama berasal dari Indonesia. Perdana Menteri sendiri berdarah Bugis rasanya. Ramai Jawa di Selangor, Minang di Gombak dan seterusnya.

Rakyat Malaysia khususnya orang Melayu harus berhati-hati akan setiap provokasi. Akhbar di Malaysia pun ada unsur provokasi, iaitu akhbar berbahasa Inggeris.

Kita di Malaysia dan Indonesia ialah 1UMAT, Umat yang Satu, Umat Islam.

Melayu setakat main mercun je, Iran buat peluru berpandu

Budaya Melayu (bukan budaya Islam) apabila Ramadan kita hebat main mercun, dari yang tadika sampai yang dah berkahwin. Kononnya hebat, gagah, kalau bunyi kuat. Tapi tak ke mana kalau setakat meriam buluh, meriam tanah, mercun bola dan sebagainya. Yang pasti saban tahun ada yang mati, buta, putus jari, pekak, cacat dan macam-macam kecederaan lain.

Sebaliknya di Iran , mereka menghayati semangat perang Badar, di mana pada bulan Ramadan tahun ini Iran begitu banyak memperkenalkan persenjataan canggih yang kebanyakkanya di buat di tanah air mereka sendiri oleh bangsa mereka sendiri.

Antaranya ialah :
Peluru Berpandu Fateh pada 15 Ramadhan
Bot Penyerang Laju Seraj dan Zolfaghar pada 14 Ramadhan
Jet Pengebom Tanpa Pemandu pada 12 Ramadhan
Peluru Berpandu Balistik Qiam pada 10 Ramadhan
Kapal Penggempur Laju pada 1 Ramadhan

Wednesday, August 25, 2010
Improved Fateh ballistic missile test launch
http://uskowioniran.blogspot.com/2010/08/improved-fateh-ballistic-missile-test.html


Tuesday, August 24, 2010
Zolfaghar and Seraj-1 High-Speed Combat Boats
http://uskowioniran.blogspot.com/2010/08/zolfaghar-and-seraj-1-high-speed-combat.html

Sunday, August 22, 2010
Iran unveils the Karrar UCAV
http://uskowioniran.blogspot.com/2010/08/iran-unveils-karrar-ucav.html


Friday, August 20, 2010
Iran test fires new Qiam-1 ballistic missile
http://uskowioniran.blogspot.com/2010/08/iran-test-fires-new-qiam-1-ballistic.html


Wednesday, August 11, 2010
IRGCN launches fast attack craft in Persian Gulf
http://uskowioniran.blogspot.com/2010/08/irgcn-launches-fast-attack-craft-in.html

Nilai N.Sembilan dilanda musibah banjir


Penduduk di Taman Desaria , Nilai , Negeri Sembilan telah dilanda banjir kilat pada 16 Ogos 2010 yang lalu. Menurut laporan blog Desarianilai, banjir kilat ini berpunca dari kelemahan dan kecuaian beberapa pihak. Harap keluhan dan rintihan penduduk di Desaria Nilai ini mendapat perhatian pihak yang berwajib.

*****************************

SUSULAN BANJIR KILAT DI DESARIA
August 25, 2010

Kalau dilihat dari kesan2 lumpur yang ditinggalkan, limpahan air dari Nilai Utama ( kilang) turut masuk ke kolam takungan tersebut. Sepatutnya setiap kawasan pembangunan mempunyai kolam tahanan air sendiri kerana tiada pemaju yang akan menyediakan kolam tahanan air melebihi keperluan kawasan mereka ia melibatkan peng rizaban tanah yang bernilai.

1. Pihak Pemaju Nilai 3 – Gagal menyerahkan kolam tahan air kepada pihak JPS dan gagal menyelenggara kolam tahananan sehingga menyebabkan air hujan melimpah keluar.

2. Pihak pemaju Nilai Utama- Gagal atau tidak menyediakan kolam tahanan air yang sempurna dan gagal menyediakan perangkap lumpur dari kawasan pembinaan mereka. serta secara tidak sah mengalirkan air dari kawasan mereka ke saliran yang tidak sepatutnya.

3. Pihak MPN – gagal memantau dan menjalankan kerja2 pembersihan longkang di sepanjang Jalan Desaria 3 bagi membolehkan air dari sekitar jalan 1,2 dan 3 masuk ke kolam takungan Desaria ( aggravete the situation) serta gagal memantau kerja2 di Nilai Utama samada mereka mematuhi pelan2 yang diluluskan atau tidak.

4. Pihak JPS – kegagalan memastikan Pemaju Nilai 3 menyerahkan kolam tahanan air kepada mereka.

http://desarianilai.wordpress.com/2010/08/25/susulan-banjir-kilat-di-desaria/

BANJIR KILAT DI DESARIA
August 17, 2010

Sebahagian dari Jalan desaria 1 di landa banjir kilat kira2 jam 7.30 malam tadi apabila air dari Kolam takungan melimpah keluar . Lebih 11 buah rumah terlibat dan kebanyakannya mengalami kerosakan perabut dan perkakas elektrik akibat limpahan air secara tiba2 . Air dikatakan naik setinggi 1 1/2 kaki.

Terdapat juga kereta2 yang rosak di tenggelami air tersebut.

Nampaknya pihak MPN dan JPS perlu memberi perhatian serius terhadap kolam tahanan air dari kawasan Nilai 3 tersebut kerana laluan air yang tidak di selia dengann sempurnan akan mengakibatkan kejadian seperti ini berulang lagi.

http://desarianilai.wordpress.com/2010/08/17/banjir-kilat-di-desaria/

Jenayah menjadi gila di Seremban

Penjenayah lolos LEKAS

Berita Harian 26 Ogos 2010

PAROI: Pembukaan Lebuh Raya Kajang-Seremban (LEKAS) mempercepatkan perjalanan antara Kajang dan Seremban, tetapi kepada kira-kira 2,500 penduduk Taman Bukit Margosa di sini, hidup mereka tidak lagi tenang sejak lebuh raya itu dibuka kepada pengguna.

Ini berikutan kejadian jenayah, terutama pecah rumah yang kerap berlaku di taman itu sejak kemudahan LEKAS yang dibina melalui taman itu beroperasi awal bulan ini.

Sebahagian taman perumahan itu terletak di sebelah kiri lebuh raya empat lorong itu, manakala sebahagian lagi di sebelah kanan dengan laluan susur disediakan untuk membolehkan pengguna lebuh raya keluar masuk ke taman itu.

Keadaan ini dipercayai memudahkan penjenayah memasuki taman itu dan selepas melakukan pecah rumah atau mencuri, mereka segera melarikan diri dengan memasuki semula lebuh raya. Kejadian sering berlaku antara tengah malam hingga awal pagi dengan sasaran penjenayah ialah rumah di tepi lebuh raya itu.

Timbalan Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Taman Bukit Margosa, Azizul Rahman Md Yusof, 39, berkata peningkatan kejadian jenayah menyebabkan penduduk bimbang, terutama ketika keluar bekerja kerana ada yang bekerja di Lembah Klang pulang lewat hingga awal pagi.

Beliau mendakwa, sejak awal bulan ini, tidak kurang 12 kes jenayah berlaku dengan kes terbaru kira-kira jam 3 pagi Isnin lalu apabila sebuah kenderaan MPV mewah penduduk nyaris dicuri.

“Mangsa yang berniaga di Kuala Lumpur sedang tidur ketika kejadian dan tidak menyedari pintu pagarnya dipecah masuk sekumpulan tiga lelaki.
“Mujur kejadian itu disedari anggota Skim Rondaan Sukarela (SRS) taman ini yang melakukan rondaan mulai tengah malam hingga awal pagi setiap hari,” katanya.

Azizul Rahman berkata, sebelum ini beberapa kejadian pecah rumah berlaku di taman itu membabitkan kerugian wang tunai dan barang kemas bernilai antara RM500 hingga RM4,000.

Beliau berkata, siasatan pihaknya mendapati kegiatan itu dilakukan orang luar, termasuk kemungkinan didalangi warga asing.

Sebelum ini, katanya, penjenayah merosakkan atau meloloskan diri melalui pagar taman, tetapi kini mereka lebih mudah bertindak dengan menggunakan laluan susur masuk LEKAS.

“Jadi, KRT terpaksa memperhebatkan aktiviti SRS setiap hari, termasuk sepanjang Ramadan bagi memastikan penjenayah terbabit tidak terus bermaharajalela.

“Setiap malam, seramai 10 anggota SRS meronda sekitar taman ini bagi memastikan kegiatan jenayah dapat dibanteras,” katanya.

Sementara itu Setiausaha KRT, Jamuri Abdullah, 39, berkata ramai penduduk taman melahirkan kebimbangan terhadap kejadian jenayah yang berlaku sejak kebelakangan ini.

Katanya, mereka terpaksa lebih berwaspada dengan memastikan ciri keselamatan kediaman masing-masing di tahap terbaik.

“Saya percaya lokasi taman ini yang terletak berhampiran lebuh raya memudahkan penjenayah mengambil kesempatan, tetapi KRT akan terus memainkan peranan demi memastikan keselamatan penduduk terjamin,” katanya.

Bagaimanapun, beliau berharap polis dapat membantu menangani masalah ini dengan mengadakan lebih kerap rondaan di taman ini sebagai langkah mencegah penjenayah, sekali gus mengambil tindakan segera jika mereka memasuki taman ini,” katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Melaka_NegeriSembilan_PenjenayahlolosLEKAS/Article

Jeti nelayan uzur di Terengganu yang kaya hasil minyak

Berita Harian 26 Ogos 2010 - CHUKAI: Seramai 40 nelayan dari Kampung Tengah di sini, merayu kerajaan menggantikan jeti pendaratan ikan di Sungai Limbong yang berusia lebih 20 tahun kerana lantai kayunya sudah reput.

Tinjauan Edisi Timur ke jeti di Sungai Limbong yang terletak di belakang Pasar Chukai itu mendapati bukan saja lantainya reput, malah tiang dan rasuk kayu itu sudah banyak patah sekali gus seperti jerat menunggu mangsa kerana mungkin runtuh bila-bila masa.

Nelayan Mohd Ramli Muhammad, 56, berkata jeti kayu yang dibina pada pertengahan tahun 80-an itu masih digunakan lebih 40 nelayan dari Kampung Tengah, untuk mendaratkan hasil tangkapan, walaupun sedar ia merbahaya, namun mereka tiada pilihan lain. Dia yang lebih mesra dengan panggilan Pak Atan, berkata kalangan nelayan di situ sudah tidak mampu menyumbang dana untuk membeli kayu bagi membaiki kerosakan kerana sudah terlalu banyak yang rosak.

“Kami memang ada menukar lantai reput, tapi oleh kerana kawasan jeti ini luas, kami tidak mampu menggantikan semua yang rosak. Lagipun kayu lantai jeti yang terdedah hujan dan panas, tidak tahan lama,” katanya.

Rakannya, Tengku Mat Tengku Wook, 44, berkata walaupun belum ada kejadian tidak diingini berlaku, dia berharap kerajaan dapat menggantikan jeti itu dengan jeti konkrit yang lebih kukuh dan selamat digunakan oleh nelayan bot kecil.

“Ketika melalui jeti ini untuk sampai ke bot, kami terpaksa berjalan berhati-hati bagi mengelak tersalah langkah yang boleh menyebabkan kaki terjatuh lubang atau terpijak lantai reput,” katanya.
Kahar Sulong, 57, berkata jeti yang sepanjang lebih 50 meter itu bukan saja dijadikan pusat pendaratan ikan oleh nelayan bot kecil, malah dijadikan tempat membuat bubu oleh nelayan yang menggunakan bubu untuk menangkap ikan.

“Keadaan jeti yang terlalu uzur ini dengan lantainya yang reput dan berlubang di sana sini menyukarkan pergerakan kami. Namun apa boleh buat kerana kami tiada pilihan lain lagi. Justeru, saya merayu kepada kerajaan menggantikan jeti kayu ini kepada jeti konkrit,” katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Timur_Jetiuzur/Article

Khairy tinggalkan Umno jika ramai sokong Perkasa

Ketua Pemuda Umno yang juga Ahli Parlimen Rembau menyatakan yang beliau akan meninggalkan Umno jika ramai ahli Umno yang menyokong Perkasa menurut laporan akhbar The New Straits Times di bawah ini. Adakah ini merupakan satu ugutan kepada ahli Umno khususnya Pemuda Umno agar jangan menyokong Perkasa ?

***************************

Khairy: Support Perkasa and I leave
2010/08/25

KUALA LUMPUR: Umno Youth chief Khairy Jamaluddin yesterday said he will walk away from Umno if the majority of party members supported Perkasa.
Refuting the claim by Pas Shah Alam member of parliament Khalid Samad that Umno was "hand in glove" as far as Perkasa activities were concerned, Khairy said not everyone in the party supported the Malay rights group.

"If there is a situation that they (Umno) would pick Perkasa over me, I will walk away," he said during a forum on the 10th Malaysia Plan Overview -- "Bridging the political Divide" at a hotel here.


Also participating in the forum organised by the Leaders magazine was Khalid. It was the second time that the MPs participated in a similar forum.

Khairy has spoken up against issues championed by Perkasa led by Pasir Mas MP Datuk Ibrahim Ali on a number of occasions.

Khalid, who spoke earlier, had claimed that the government transformation programme would be hindered if extreme groups such as Perkasa was being supported by Umno.

Khairy, who is also Rembau member of parliament, criticised the group, adding that it only served to wedge a divide in the country.

Other topics discussed at the forum include the 10th Malaysia Plan and the National Key Economic Areas.

http://www.nst.com.my/nst/articles/06shu/Article

8/25/10

Rakyat Sekitar Tasik Bukit Kepong Mungkin Terdedah Bahaya Nuklear


Oleh Faizal Ezzany - Suara Keadilan

PORT DICKSON 23 Ogos - Demi kepentingan politik Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Utama Mohamad Hassan didakwa sedang melobi Perdana Menteri secara senyap untuk menjadikan

Tasik Bukit Kepong sebagai tapak pembinaan loji nuklear pertama di Malaysia tanpa pengetahuan penduduk setempat.

Pendedahan ini dibuat oleh sebuah blog, singalautmetro, yang mengatakan ini antara sebab mengapa Tasik Bukit Kepong yang terletak berdekatan dengan Kampung Bukit Tembok di Port Dickson sengaja dirosakkan oleh kerajaan negeri.

Menurut blog itu kenyataan Ketua Pengarah Agensi Nuklear Malaysia, Datuk Dr Daud Mohamad bahawa terdapat beberapa negeri termasuk Negeri Sembilan dan Peraksedang melobi untuk menempatkan loji nuklear tersebut menguatkan lagi dakwaan blog tersebut.

Sambil menyifatkan tasik itu bakal menjadi tapak 'bom jangka', singalautmetro berkata Tenaga Nasional Berhad akan dilantik sebagai pihak yang bertanggungjawab melaksanakan projek berkenaan.

Blog itu mendakwa kawasan tasik itu akan terus menjadi panas sepanas loji berkuasa 1,000 MW yang dikatakan berupaya menghasilkan tenaga di antara 14,000 hingga 18,000 MW.

Pembinaan loji nuklear pertama di negara ini adalah bagi menampung sumber tenaga yang sedia ada yang dianggarkan membabitkan kos antara RM6.5 bilion hingga RM9.75 bilion.

Menurut blog itu lagi, bentuk mukabumi Tasik Bukit Kepong adalah istimewa kerana ia berbentuk kawah kira-kira 15 meter di bawah paras tebing, serta mempunyai ciri kawasan pemampan lebih 10 kilometer dan mampu menyediakan tapak sekurang-kurangnya 80 hektar seperti disyaratkan sebagai tapak loji nuklear.

Keluasan tasik itu melebihi 1,000 hektar, menjadikannya cukup sesuai bagi tujuan pembinaan loji nuklear.

Semua ciri-ciri ini dikatakan telah menarik minat, Datuk Seri Najib Razak berbanding lokasi lain.

Kewujudan Stesen Janakuasa Elektrik Tuanku Jaafar di Port Dickson menjadikan Tasik Bukit Kepong sebagai pilihan menarik kerana ia menepati jarak dan keperluan teknikal untuk dijadikan kembar kepada loji yang bakal dibina.

Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas yang ditemui Suara Keadilan ketika meninjau kawasan tersebut berkata buat masa ini pihaknya tidak mahu membuat sebarang spekulasi berhubung dakwaan yang dibuat blog tersebut.

"Apa yang pasti sekarang saya mahu jawapan daripada Jabatan Parit dan Saliran (JPS) berhubung tindakan mereka merobohkan pintu air di kawasan berkenaan. Bagi saya pintu air ini digunakan untuk mengawal kawasan yang berada di sebelah bawah daripada dilanda banjir apabila tiba musim hujan ataupun ketika hujan lebat.

"Kita mahukan jawapan yang jelas dari JPS kenapa mereka mengambil tindakan itu. Dalam keadaan hujan sekarang beberapa kawasan di sebelah bawah seperti ladang sawit sudah mula dibanjiri air apatah lagi bila tibanya musim tengkujuh pada bulan Disember nanti," kata Kamarul.

Tambahnya, persoalan yang dibangkitkan oleh blog itu akan terjawab apabila beliau menerima penjelasan daripada JPS.

Beliau mengambil tindakan melawat kawasan tersebut apabila timbul desas desus mengatakan ia bakal menjadi tapak loji nuklear.

Ini terbukti apabila keadaan tasik tersebut yang semakin kering airnya.

"Sudah tentulah kerajaan negeri mahupun JPS tidak akan meruntuh dan merobohkan sebuah empangan yang sebegitu besar yang dibina sejak merdeka, kalau tiada tujuan besar di sebaliknya," kata Kamarul lagi.

Walaupun keputusan pemilihan lokasi hanya akan diumumkan oleh Najib pada 2012, pembinaan loji yang dijangka bermula 2015 itu pasti mencetuskan isu baru di peringkat nasional.

Sikap dan cara kerajaan negeri membuat keputusan membelakangkan penduduk dijangka menjadi faktor utama ia akan mendapat tentangan besar-besaran rakyat Negeri Sembilan.

http://suara-keadilan.com/news-section?t=3812

Seksa penghuni flet daif di Johor

Berita Harian 25 Ogos 2010. Ibarat ditendang seperti bola, 400 keluarga Rumah Pangsa Daisi Taman Plentong Utama , Johor Bharu meminta campur tangan pihak berkuasa bagi menyelesaikan masalah penyelenggaraan bangunan yang menghantui kehidupan mereka sejak tiga tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Penduduk dalam isu berkenaan, Andri Zulkarnaen Hamdan, 38, berkata penduduk mula mempersoalkan ke mana perginya wang penyelenggaraan bangunan kerana tidak nampak kerja penyelenggaraan dilaksanakan syarikat pengurusan yang dilantik.

Beliau berkata, penduduk dikehendaki membayar RM58 sebulan yuran penyelenggaraan bangunan dan sejak mendiami kediaman, syarikat berkenaan berdolak dalih mengatakan salinan perjanjian kepada penduduk belum siap.

Sejak projek perumahan ini siap pada 2007, kami kesal kerana salinan perjanjian penyelenggaraan bangunan tidak diberi dan penduduk ibarat ditendang seperti bola kerana setiap kali berjumpa dengan wakil syarikat atau badan pengurusan dilantik masing-masing berdolak-dalik.

Kami mahu keadilan kerana tidak nampak kerja menyelenggara dilakukan, malah deposit pengubahsuaian rumah yang dikenakan dari RM100 dinaikkan kepada RM200 sewenang-wenangnya tanpa hitam putih, katanya ketika ditemui di sini.

Suri rumah yang mendiami Blok B, Nashzeliya Ngadimin, 27, mendakwa suaminya terpaksa membetulkan sendiri paip kumbahan yang tersumbat selepas aduan tidak diendahkan.

Saluran kumbahan tersumbat tetapi pihak terbabit tidak mengambil tindakan dan kerana tidak tahan berdepan masalah itu, suami saya membaiki paip kumbahan menggunakan wang sendiri walaupun yuran sudah dibayar setiap bulan, katanya.
Beliau turut mendakwa kerja menyelenggara seperti pemotongan rumput dan semburan asap nyamuk sudah tertangguh selama tiga bulan.

Johnny Parett, 50, berkata sejak mendiami aras lima Blok G, keluarganya dihantui masalah kebocoran bumbung, dan turut mendakwa lebih 75 peratus penghuni aras sama setiap blok mengalami masalah serupa.

Kami terpaksa mengosongkan bilik kerana tidak tahan menerima tempias hujan ketika tidur dan perkara ini sudah diajukan tetapi tidak mendapat layanan sewajarnya, katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Seksapenghunifletdaif/Article

Nuke plant in Port Dickson ?


Tue, 24 Aug 2010 13:23
By FMT Staff

PORT DICKSON: The grapevine has it that the coastal town, once a bustling tourist destination but now in the throes of death, could be “nuked” by the government.

Talk is that Negeri Sembilan Menteri Besar Mohamad Hassan is seriously lobbying Prime Minister Najib Tun Razak to site the country’s first nuclear power plant at the Bukit Kepong Lake here.

Telok Kemang MP Kamarul Baharin Abbas, who visited the lake recently, acknowledged the rumour but declined to comment on it

However, the PKR leader said he wanted to know why the Drainage and Irrigation department (JPS) was demolishing the “passageway” in the 50-year-old water catchment.

“I don’t want to speculate. But I have asked JPS to explain why it is demolishing the passageway which controls the dam and keeps the lake from overflowing and flooding the low lying areas.

“We want JPS to explain their rationale for demolishing the bund when the current rain spell is already causing floods in the low-lying oil palm estates,” he said.

“Once they explain, we will know for a fact what their real agenda is,” he said. adding that it was unlikely JPS was carrying out the demolition work for no reason.

“One thing is for sure, they must have a big agenda if they are demolishing a large dam such a this which has been around since merdeka,” he added.

Ideal location

Rumours of a nuclear plant in PD was first reported by blogger Singalautmetro, who is a veteran journalist.

In a posting, the blogger said Malaysian Nuclear Agency director-general Daud Mohamad’s statement that several locations, including those in Negri Sembilan and Perak, were being considered for the proposed nuclear plant further confirmed speculation about the Bukit Kepong lake.

He claimed that Tenaga Nasional Bhd had been given the responsibility of implementing the project. .

According to him, the lake was unique because it was shaped like a cauldron with a depth of 15 metres from its banks.

Its more than 10 kilometres reserve is capable of preparing at least 80 hectares as required for the nuclear plant. This coupled with the lake’s expansive reach of over 1,000 hectares made it suitable for the plant.

The Tuanku Jaffar power station situated nearby also had the right technical specifications needed to support a nuclear power plant.

Explaining further, the blogger claimed that the lake would eventually be as hot as the 1,000 MW power plant and capable of producing 14,000 to 18,000 MW of energy.

Najib is expected to announce the location of the country’s first nuclear power estimated to cost between RM6.5 billion to RM 9.75 billion in 2012. Construction of the power plant is scheduled to begin in 2015.

http://freemalaysiatoday.com/fmt-english/politics/barisan-nasional/9570-nuke-plant-in-port-dickson

Beban rakyat bertimpa timpa, insuran kereta mahal

Berita Harian 25 Ogos 2010 - Caj insurans kereta tidak masuk akal
SAYA amat terkejut dan tidak berpuas hati apabila baru-baru ini syarikat insurans mengenakan caj nilai kereta paling rendah yang boleh dibeli ialah RM10,000, sedangkan kereta yang saya gunakan iaitu Proton Saga tahun 1999 yang nilainya tidak sampai RM4,000.

Sudahlah kena bayar insurans tinggi, pemilik juga perlu membayar loading kerana usia kereta melebihi 15 tahun.

Perkara yang sama juga berlaku kepada insurans motosikal. Tahun lalu, premiumnya RM69 kini terpaksa membayar RM196.

Apabila ditanya, wakil pos itu memberitahu kadar insurans sudah naik.

Jika tahun lalu diperdebatkan masalah kenaikan insurans ini dan kerajaan kononnya akan melancarkan insurans khas kenderaan untuk membantu golongan berpendapatan rendah yang kini memiliki kereta lama kerana tidak berkemampuan membeli kereta baru.

Kerajaan kini dilihat tidak dapat mengawal syarikat insurans yang sewenang-wenangnya menaikkan kadar insurans.

KOS INSURANS TERLALU MEMBEBANKAN. KALAU KEADAAN INI BERTERUSAN SAYA PERCAYA BANYAK KENDERAAN LAMA DAN MOTOSIKAL TIDAK BERINSURANS DAN BERCUKAI JALAN.

KERAJAAN AMBILLAH TINDAKAN.

RAKYAT TERANIAYA,
Kuala Kangsar, Perak.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Cajinsuranskeretatidakmasukakal/Article

8/24/10

Remaja Melayu yang Simbah Cat di Seremban ?

Laporan terkini akhbar The Star menyatakan 4 orang suspek telah ditangkap berhubung kes simbah cat dan baling botol arak di Surau Taman Pulai Impian, Seremban. 4 orang remaja berumur antara 16 ke 18 tahun sebelum itu telah dimarahi oleh AJK Surau kerana bermain mercun berhampiran surau.

YANG MAIN MERCUN BULAN PUASA NI MELAYU KE CINA ? MELAYU KE INDIA ?

AJARAN SESAT MANA YANG AJAR BULAN PUASA KENA MAIN MERCUN ?

JIKA BENAR BERITA INI , YANG MEROSAKKAN , MENGHINA , MENCEMAR MASJID DAN SURAU IALAH ORANG MELAYU SENDIRI.

KERAJAAN DAN MEDIA HENTIKANLAH ISU PERKAUMAN DAN AGAMA.

CERMIN DIRI SENDIRI, TENGOK BETAPA ROSAKNYA MELAYU SEKARANG !!! BUANG BAYI , BUAT BOM , ZINA , REMPIT , MINUM ARAK , BERJUDI !!!

PAKATAN RAKYAT, JANGAN LAYAN MEDIA KERAJAAN. TUMPUKAN TUGAS MEMULIHKAN MASYRAKAT TERUTAMA ORANG MELAYU YANG MAKIN PARAH.

***********************

Red paint on surau: 4 nabbed appear to have acted on impulse, says CPO (Updated)
By CHITRA NATHAN

Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong: 'This is a serious matter, but as it is believed to be an impulsive act by youngsters, I hope no one takes the opportunity to stir up racial sentiments.'

SEREMBAN: Four people have been detained in connection with the splashing of red paint on a new surau in Taman Pulai Impian, Sikamat, near Seremban.

Negri Sembilan CPO SAC1 Datuk Osman Salleh said Tuesday the four, aged between 16 and 18, were nabbed in the early hours of the morning.

He said that initial investigations revealed that the four had been playing with firecrackers near the surau on Sunday and had been told off.

In retaliation, the four appeared to have decided to splash paint on the surau.

"It appears to have been an act of impulse," he said, adding that they would be remanded for four days to see if there was enough evidence to charge them with defiling a place of worship.

Vandals splashed red paint on the surau and left broken bottles there early Monday.

The surau, which is unfenced, was opened on July 24.

Meanwhile, Deputy Home Minister Datuk Lee Chee Leong, who visited the surau on Tuesday, said that “we are taking this very seriously.”

“An incident like this should not have taken place. We will not hesitate to take stern action against any individual or group that threatens the peace of our country.”

However, he said, the incident was believed to have been “an impulsive act” by youngsters and hoped that no one would take the opportunity to stir up racial sentiments.

“Investigations are ongoing. I hope the issue is not played up,” he said

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/8/24/nation/20100824112037&sec=nation

Johor : ‘Kami tak tahan’

Berita Harian 24 Ogos 2010

BATU PAHAT: Penduduk beberapa kampung di Jalan Tanjong Laboh-Senggarang di sini, sudah tidak boleh bertahan lagi berikutan terpaksa hidup dalam persekitaran udara yang tercemar setiap hari sejak kewujudan sebuah kilang plastik yang mula beroperasi empat bulan lalu, di kawasan berhampiran mereka.

Beberapa penduduk yang ditemui baru-baru ini mendakwa kilang berkenaan juga tidak mempunyai lesen sah di samping menjalankan operasi pelupusan plastik secara haram serta tidak mengikut prosedur ditetapkan, sehingga mereka terpaksa menanggung derita. Malah, tinjauan Edisi Johor ke kawasan berkenaan mendapati wujud sebuah sekolah rendah kira-kira 300 meter daripada kawasan kilang berkenaan yang sudah tentu menjejaskan tumpuan guru dan murid menelaah pelajaran mereka setiap hari. Sejak kilang berkenaan beroperasi, penduduk di situ terpaksa menghirup udara tercemar yang bertoksik serta beracun akibat aktiviti pelupusan plastik di samping menyebabkan mereka mengalami masalah kulit termasuk kegatalan.

Ketua Kampung Tanjung Labuh, Mohamad Mian, berkata beberapa penduduk di situ terutama yang menetap di Kampung Batu Tujuh, di sini datang bertemunya bagi mengadukan masalah yang mereka hadapi dan beliau melakukan pemeriksaan bagi memastikan kesahihan aduan berkenaan.

“Selepas melakukan beberapa pemantauan bersama penduduk, ternyata dakwaan mereka mengenai masalah pencemaran terutama bau busuk serta bunyi bising dihasilkan dari kilang berkenaan adalah benar dan dialami setiap hari.

“Oleh itu, saya menasihatkan penduduk kampung berkenaan supaya mengumpulkan tandatangan setiap penduduk yang terjejas iaitu berjumlah 160 orang dan menyerahkannya kepada Majlis Perbandaran Batu Pahat (MPBP) serta Jabatan Alam Sekitar (JAS) supaya tindakan lanjut dapat diambil" katanya.
Penduduk Kampung Batu Tujuh, Lau Kok Chai, 62, berkata, selain penduduk tertekan dengan pencemaran, kilang terbabit didapati beroperasi 24 jam sehari menyebabkan kualiti hidup penduduk di situ semakin terjejas.

“Sudahlah terpaksa membataskan aktiviti di luar rumah kerana tidak tahan menghirup udara yang tercemar dan beracun itu sedangkan kebanyakan kami adalah petani yang perlu selalu berada di luar rumah, malah kami juga bimbang ia akan menjejaskan tanaman.

“Itu belum dikira lagi bunyi bising yang membuatkan kami tidak tidur lena di sebelah malam berikutan penggunaan mesin pelupusan plastik yang digunakan oleh kilang berkenaan mengeluarkan bunyi yang kuat, " katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Senggarang, Jaffar Hashim turut melakukan tinjauan terhadap aktiviti kilang berkenaan selepas mendapat salinan surat aduan penduduk kawasan berkenaan.

Beliau berkata, penduduk di situ mahu kilang berkenaan ditutup dan dipindahkan operasinya di kawasan lain kerana kedudukannya hampir dengan kawasan penempatan penduduk, selain didakwa tidak mempunyai lesen.

“MPBP serta JAS sebenarnya sudah membuat lawatan ke kilang berkenaan sebanyak tiga kali dan sudah mengarahkan kilang berkenaan mematuhi peraturan yang ditetapkan termasuk mengurangkan secara maksimum pencemaran bunyi dan bau yang dihasilkannya.

“Saya berharap penduduk mampu bersabar kerana MPBP dan JAS sedang melakukan pemantauan rapi terhadap operasi kilang berkenaan supaya ia mematuhi syarat yang ditetapkan untuk kekal beroperasi,” katanya meminta penduduk kampung sekitar bersabar.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor___8216_Kamitaktahan__8217_/Article