KAMI BERSAMA MU

KAMI BERSAMA MU

4/14/11

Tak lakulah kereta terpakai, tambah lagi beban rakyat


Berita Gembira, Berita Baik untuk Rakyat Didahulukan. Kenderaan Terpakai Perlu Diperiksa PUSPAKOM Sebelum Dijual Mulai Jun 2011. Berita Baik untuk pakcik-pakcik di Felda-Felda dan kampung pedalaman, lepas ni kalau ada kereta atau motosikal lama tak perlu jual, pakai saja sampai jahanam, takkan nak pergi Puspakom beratus kilometer untuk diperiksan.


Itu belum lagi insuran kenderaan pula semakin tinggi dan tinggi dan tinggi, khabarnya juga tak lama lagi seperti dilaporkan pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/03/insuran-kenderaan-tinggi-sokong-lagi.html


TERIMA KASIH BN, UMNO DAN BN. WA CAYA LU !


SPRM TAK NAK SIASAT PUSPAKOM PULA KE?


KENDERAAN TERPAKAI PERLU DIPERIKSA PUSPAKOM SEBELUM DIJUAL MULAI JUN


Bernama 14 April 2011 PUTRAJAYA - Bermula Jun ini, semua kenderaan bermotor terpakai, dibaikpulih dan diubahsuai termasuk MOTOR, wajib menjalani pemeriksaan menyeluruh di Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM) bagi memastikan status atau keadaan semasa sesebuah kenderaan tersebut sebelum dijual. "(Di bawah pindaan ini), setiap kenderaan terpakai akan melalui beberapa fasa pemeriksaan di pusat pemeriksaan kenderaan di Puspakom sebelum diperakui dan diluluskan selamat untuk digunakan atas jalan raya," katanya pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara kementerian itu dengan Puspakom bagi pelaksanaan pemeriksaan tersebut di sini.


Teks ucapan dibacakan oleh Ketua Setiausaha kementerian Datuk Mohd Zain Mohd Dom. http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=578850

12 comments:

Nukilus said...

bagus jugak tuh..atleast lepas ni pasaran kereta terpakai lebih selamat.Pembeli kereta terpakai yang juga dari golongan kurang berkemampuan tidak lagi perlu bimbang terkena dengan sindiket kereta potong,kereta total lost kasi ketuk..atleast semua kereta terpakai melepasi piawaian keselataman jalanraya..
bagi pendapat aku lah..

Anonymous said...

setuju jgk,lps ni org2 felda yg kurang bkmpuan xperlulah rsau bila nak beli kereta terpakai,lps ni bila nak beli kereta terpakai,mintak kat penjual kereta sijil pengesahan keselamatn dari Puspakom..sebelum ni main beli je,ikut percaya bulat2 kat penjual kereta terpakai..hutang kereta blm habis ,kreta dah rosak2..

Anonymous said...

setuju jugak tuh, pasni atuk aku umur 82 thn boleh la jual keternye mitsubishi wagon, tp sblm tu kne g puspakom la ............ ksian atuk aku ...........

Anonymous said...

Bodohlah korang ni. Bukan masalahnya kalau memiliki kereta potong atau tidak. Kalau kemalangan hancur juga. Masalahnya..... Pemilik Puspakom tu akan bertambah kaya raya dengan dasar baru ini... sekarang ini pun rasuah dah berleluasa di dalam sana... apa lagi di masa akan datang. Jangan seronok jadi bodoh, seronoklah jika jadi pandai.

Anonymous said...

ha ha ha rupanya marah PUSPAKOM jadi makin kaya, bukannya ikhlas kerana simpati kat rakyat. Berbelanja dengan bijak, jgn ikut nafsu. Belajar dengan jiran di Singapura, Indon dan thailand. Kalau pengalaman hidup cetek, memang kita akan jadi tak reti bersyukur. Dlm peraturan berniaga Islam, menjual barang mesti telus. Tapi ramai yg tertipu dengan penjual.

Anonymous said...

Yang jual kenderaan dengan menipu termasuk la orang islam sendiri. dengn mudah.com tu berapa ramai melayu tipu melayu. x masuk lagi kedai cina. tapi kalau rasa puspakom menipu, buat la repot kat sprm. Pernah tak buat repot, mesti x pernah kan? Asyik nyalak kat kedai kopi sambil tambah perisa sesedap mulut.

Anonymous said...

syok la sokong PAS nih, kene saman pon leh dapat liputan media.. Kalau macam ni la, ramai lagi pakcik2 yang nak dapatkan liputan media camni.. cayok la PAS.. macam macam hal..

Anonymous said...

tapi jgn dah beli nnti sama je keta potong pun lepas, rasuah punya pasal sbb skrg ne pun byk gak lori2 yang x lepas tp duit punya pasal lepas je...

Anonymous said...

Assalamualaikum......
Bukannya tak setuju tetapi, jika puspakom periksa betul2 & harga pemeriksaan yg berpatutan tak mengapa, ini sebaliknya....ini ada kes dah periksa puspakom, tp pembeli masih tertipu krn kereta potong. dimana keadilannya .....

MOHD YUSRI said...

Syarikat Pengangkutan terbesar di MAlaysia TIONG NAM Berhad..x pernah buat pemeriksaan PUSPAKOM lori2 pengangkutan..ELOK JE..DAPAT ROADTAX..DAPAT PERMIT..

Anonymous said...

blog sampah

Anonymous said...

betul...sampah sangat!!!