CUTI JUMAAT

CUTI JUMAAT

8/24/11

Orang Melayu dah boleh buat kapal selam dan jet pejuang



Hebat kita orang Melayu ni, dah boleh buat jet pejuang generasi kelima, buat kapal selam dan macam-macam lagi. He, he, tapi rumpun Melayu di Indonesia. Rumpun Melayu di Malaysia masih lagi sibuk bermain mercun dan meriam buluh, bermegah dengan Pendekar PT91M, Scorpene, Sukhoi dan mungkin lepas ini Typhoon. Dok sebut Typhoon tak henti-henti ribut luar biasa, kilat dan petir di Malaysia sekarang ini.

INDUSTRI PERTAHANAN, ADAKAH INDONESIA MENINGGALKAN KITA?

Adakah negara jiran tetangga kita Indonesia telah jauh meninggalkan kita dalam industri pertahanan?

Dibawah ini beberapa senjata dan produk industri pertahanan di Indonesia :

Indonesia buat jet pejuang di http://amkns.blogspot.com/2010/06/indonesia-akan-buat-jet-pejuang-sendiri.html

Indonesia buat helikopter di http://amkns.blogspot.com/2010/01/malaysia-beli-30-helikopter-dari.html

Indonesia buat kapal selam tahun 2012 di http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kapal-selam-tahun-2012.html

Indonesia buat kereta perisai di http://amkns.blogspot.com/2010/06/malaysia-beli-kereta-perisai-indonesia.html

Indonesia buat senapang boleh tembus kereta kebal di http://amkns.blogspot.com/2011/08/aduh-indonesia-buat-senapang-boleh.html

Indonesia buat kenderaan tempur 4X4 pula di http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kenderaan-tempur-4x4.html

Indonesia, cipta Bot boleh Menyelam di http://amkns.blogspot.com/2011/03/hebatnya-indonesia-cipta-bot-boleh.html

Indonesia buat hoverkraf di http://amkns.blogspot.com/2010/11/indonesia-mampu-bina-landing-hovercraft.html

Indonesia buat kapal selam di http://amkns.blogspot.com/2010/09/indonesia-buat-kapal-selam-sendiri.html

61 comments:

ijoks2009 said...

Indonesia yang kita pandang rendah suatu ketika dulu,yang rakyatnya selalu kena buli di negara kita dah bangkit jadi negara pencipta,

kita yang masih jadi negara pengguna dan masih dengan ego sendiri walaupun dah berapakali tertipu beli alat perang bundle dari Amarika dan britain dengan harga mahal.

Anonymous said...

org melayu mcm tuan sibok politik hentam orang mana nak ada jet pejuang

abuamir said...

Indonesia semakin maju sebab rasuah semakin kurang dan perbelanjaan pertahanan ada check & balance oleh parlimen. Bukan macam mesia rasuah satu kemestian dan segala perbelanjaan tentera adalah rahsia. Sesiapa yg mempersoalkannya dianggap pengkhianat negara.

Tiada ketelusan dalam semua urusan, mesia semakin ketinggalan terutama singapura. Siapa yg menentang umno/bn sama dgn kominis dan pengkhianat negara........

Anonymous said...

pembangkang asyik nk berpolitik je so kerajaan asyik kne selesaikan masalah politik je la.. cara nak menangani.. bila ada masa nak buat kapalnya...

saya penyelidik bahagian nuklear... kami berhempas pulas buat penyelidikan mmbangunkan teknologi nuklear... kenapa orang ramai masih tak mahu terima walaupun ia dah diketahui selamat dan berguna keada rakyat?

jika kerajaan bertukar adakah kami ni penyelidik akan mendapat geran dari kerajaan baru?? kalau habiskan duit semata-mata utk ringankan 'beban' rakyat yg tak seberapa beban pon mcm minyak tol cukai dll...

kita mampu melakukan apa yang indonesia lakukan... teknologi kita lebih hebat... tapi kerana org melayu malaysia ni asyik nak berpolitik, asyik nk pentingkan diri sendiri, bila RAKYAT nak maju... bila TAMADUN melayu malaysia nk maju..

Anonymous said...

INDONESIA SIBUK BUAT JET,MALAYSIA SIBUK JUAL ENJIN JET

Anonymous said...

Makanya lon, jadi OKB jangan sombong, waktu indonesia berjaya indonesia sering membantu malingsia, saat indonesia jatuh kalian malah sombong dan menghina indonesia, kini indonesia sudah semakin bangkit jauh meninggalkan kalian, dan kalian masih sombong dan terjebak di masa lalu

duanz2008@gmail.com said...

sibuk, kerja nak buat lari duit je.

Anonymous said...

Aku kdg2 pelik tngk org Indon ni mcm anon Okt-06-2011.apa yg kita curi yg di panggil ny malingsia.krg ajr lu.rkyt kmu yg br juta dtg ke ngara kami mncari mkn,kmi yg kamu pnggil maling.ada kh rkyt malaysia yg msuk ke ngara kmu scara haram dn mncari mkn di sana.kmu sndri yg mnghina bangsa kmu jgn nk slah kn kami pulak

Anonymous said...

Saya mohon maaf kepada Saudara2ku di Msia atas komen yang cukup kasar dari Saudaraku di Indonesia.
Berita yang dishare cukup baik tapi Saudara saya di Indonesia memberikan komen yang kasar, saya sungguh malu.
Semoga saudaraku di Msia sudi memberikan maafnya.
Terima kasih & Salam Persaudaraan

Anonymous said...

PENDATANG HARAM MALON CUMA BIKIN MASALAH DI INDONESIA, LIAT AJA NURDIN M TOP. DR ASUHARI. DLL... ITU PAHLAWAN MILIK KALIAN SATU2NYA YANG SUDAH KENA AZAB KUBUR SEKARANG, MATINYA AJA SU'UL KHOTIMAH

Anonymous said...

TKI indonesia mungkin ada yang jadi pendatang haram dan mencari pekerjaan di malGAYsial, tetapi itu lebih baik daripada cewek2 malon pengangguran yang jadi pendatang haram di indonesia demi menyelundupkan dadah di puki mereka-FAKTA-

Anonymous said...

ijoks2009,kita tertipu oleh mereka yg diamanah untuk membeli,bukan oleh pejual barangkali...

Anonymous said...

salam persahabatan dari indonesia. semoga kerja keras kami di bidang teknologi juga bisa menjadi kebanggaan bersama indonesia-malaysia. lupakan segala permusuhan, bangun kejayaan bersama.

mukminin said...

orang indonesia ataupun malaysia yg saling menghina adalah orang2 dgn tingkat intelektual rendah..

both indonesia n malaysia are big muslim country.come on stick togather n help each other..rememver..ukhuwah islamiyah

Anonymous said...

Assalamualaikum wr.wb
masalah politik malaysia persis seperti sebelum era reformasi 12 tahun yg lalu diindonesia, partai berkuasa membungkam suara rakyat, tidak adanya transparansi pengelolaan keuangan negara...kami doakan semoga saudara serumpun kami dimalaysia bisa bangkit, bila Indo dan msia bersatu maka kita masing2 bisa menjadi negara muslim yang kuat...jangan mau dipecah belah oleh singapura yg merupakan sekutu zionis...
salam hangat dari jakarta...
wassalam

Anonymous said...

... orang yang menghina sesama(entah dari Malaysia atau Indonesia) sesungguhnya sedang menghina martabatnya sendiri ... dengan saling menghargai, kita bisa saling belajar dan kemudian bekerjasama untuk menghadapi permasalahan yang semakin banyak dan semakin komplek ini ... seperti dampak perubahan iklim, makin hancurnya lingkungan hidup dll ... semua itu perlu dihadapi secara bersama-sama, tidak mungkin dihadapi sendiri ..

anavel gato the nightmare of solomon said...

kebanyakan yg ko bg list tu ,malaysia dah ade kemampuan utk hasilkan tapi sumenya under black project.utk keselamatan bayangkan kalu indonesia dan singapore tau.pasti terjadi arm race.malah blh aku katekan malaysia dah mampu hasilkan peluru balastik sendiri tapi sumenya under black project sejak zaman mahathir lg.kalu malaysia tk blh buat,kenapa malaysia diberikan kepercayaan oleh syarikat boeing utk hasilkan komponen kapal terbang diorang.dan juga kalu malaysia tk ade kemampuan,kenapa malaysia jual helmet,baju perisai dan cat penyamaran kpd amerika utk kegunaan tentera diorang.apasal tk beli je dgn singapore dan indonesia.kita sbg rakyat malaysia perlu menyokong aspirasi kerajaan psl petahanan tdk kira samaada kita pembangkang atau pro kerajaan.aku sendiri penyokong pembangkang tapi dlm isu pertahanan tk ade kompromi

Anonymous said...

Orang Malaysia hanya pandai mentertawa dan mempersendakan bangsanya sendiri bila dengarvusaha buat kapal terbang dan helikopter...orang politik cepat2 nak ambik kredit tanpa segan silu ..walaupun projek sedang berjalan , pelbagainrintangan di adakan agar ianya gagal dan tetap meneruskan pembelian yang membazir...

anavel gato the nightmare of solomon said...

BTL TU BRO March 18, 2012 .kawan2 aku kebanyakanya jarang ambil peduli psl isu pertahanan ni.bila dgr je projek pertahanan mahal,terus marah dan maki hamun kerajaan tanpa sebab walaupun itu harga munasabah yg kita terpaksa bayar.mcm su30mkm malaysia tdk blh dibandingkan dgn su30mki indonesia psl avionik berbeza,system radar berbeza ditambah lg mkm indonesia tdk ade tvc manakala mkm ade tvc.lg la mahal.aku tahu bidang pertahanan penting sebab tu aku start bace majalah pertahanan mcm tempur dan perajurit sejak darjah 5 lg sedangkan generasi muda lain ketika itu sibuk berlumba motor. org muda skrg perlu mengkaji sesuatu isu terlebih dahulu sebelum membantah ape yg kerajaan buat.jgn krn kita pembangkang,bangkang sesuka hati.

Anonymous said...

anavel gato the nightmare of solomon
ga usah banyak ngeles lon, ga bisa bikin aja ngeles black project, seragam tentara lu aja masih beli ke indonesia masih ngimpi bisa jual ke amerika, wong amerika bisa bikin sendiri kok, wakakakakakakakak, kalo bisa bikin senjata sendiri ngapain ciplak m4 ngajak2 indonesia?? kalo cuma bikin boeing lisensi gituan indonesia juga bisa, bahkan pesawat bikinan indonesia laris manis di malGAYsial. kah3 malon ga bisa apa2 selalu ngeles itu black project, lucu sekali malon ini saat berkhayal, wkwkwkwkwkwkwkwkk

anavel gato the nightmare of solomon said...

ANOY March 26, 2012,AKU TAU ko dengki dgn malaysia.sume bende tu amerika pki utk tentera kat iraq dan afganistan.jeles la tu tk beli dgn indonesia.ko memang suka provok je 24 jam.barang asas tentera yg dihasilkan malaysia lebih bermutu drpd korang punya,tambahan pula harga lebih murah berbanding yg dihasilkan amerika punya.dah ko org luar tak tau ape2 duduk diam2.malaysia ni tk agresif mcm korang asyik tunjuk equipment tentera nk takutkan negara jiran lain.sebab tu byk mende korang tk tau.

Anonymous said...

assalamualaikum,good morning my malaysia brother indonesia is not a threat indonesia is a friend and melayu old brother. we just build more weapon to guard indonesia land and sea from sabang until merauke we are not aggressor we love peace and humanity

Anonymous said...

I know this .. taktik yahudi memecah belah umat nya Malay-Indo, akan tetapi Perusahaan yang buat militer hanya satu atau dua saja product nya minim sekali.. tak seperti Indo yang sudah selesai buat kapal Jet KFX & CN.235, kapal Trimaran boat destroy rudal, RoketRX-420 & Satelit B-25palapa nanti siap Nano Satellite .. Jangan berbanagga pada Tenaga Kerja Indo yang kau hina siksa itu hanya 1juta manusia saja, disini 200juta lebih manusia yang rich& smart.. Semoga hubungan kita baik, jangan rusak akibat remeh kan Indo yang kau curi maling ambalat dan tanah land di kalimantan barat itu

anavel gato the nightmare of solomon said...

Anonymous April 08, 2012 .aku tk heran dgn perusahaan tentera diorang.sorri kfx tk blh terbang lg.ade masalah avionik dan engine.korea selatan tk ade kemampuan utk hasilkan komponen utk kfx.terpaksa import barang dari amerika.dah ko ingat negara indon je ke blh hasilkan satelit.hehe.malaysia dah buat sendiri tk bising pon.taukah nanti uav malaysia mampu membawa peluru berpandu.itu hasil r&d anak tempatan sendiri.ade ke org malaysia provok org indonesia.ambalat tk habis dgn isu tu.bawa ke mahkamahlah tk puas hati.ni yg aku tau skrg ni tentera indonesia yg tgh kepon pulau tu buat mcm diorang punya.igat kalu berlaku peperangan antara indonesia dan malaysia,indonesia yg pasti akan memulakan dulu.kenapa indonesia tk berani dgn singapore.krn indonesia sudah jd tali barut singapore.

Karl Heinz Indonesien said...
This comment has been removed by the author.
Karl Heinz Indonesien said...

masalah luncurin satelit dah lama kale era presidennya pak harto, sekali lagi malon selalu tertinggal dibawah indonesia hehehe ...iya aja malaydog udah luncurin satelit tapi baru kemaren dan melenceng makanya tak bising pon sebab malu hehehe
jom tengok satelit cacat malon :
-------------------------
"JAKARTA: Jiran Indonesia, Malaysia sedang gemar berbuat konyol dengan teknologi tinggi. Setelah membeli kapal selam yang tak bisa menyelam, kini satelit penginderaan jauh mereka malah juling.

Seperti dikutip dari The Star, satelit penginderaan jauh RazakSAT senilai RM142 juta atau setara Rp397,6 miliar yang diluncurkan ke orbit pada 2009 gagal bekerja dengan baik.

Hasil pemeriksaan pemerintah pada 31 Desember menemukan citra yang ditangkap RazakSAT melenceng jauh. Tak main-main, melencengnya hingga 37 kilometer! Jika diandaikan, ingin mengintip Sudirman, Jakarta gambar yang didapat malah Margonda, Depok.

Padahal sebelumnya Malaysia Remote Sensing Agency (ARSM) menyatakan RazakSAT telah diperbaiki oleh Astronautic Teknologi (M) Sdn Bhd (ATSB), pengembang RazakSAT tersebut.

Sebelumnya kapal selam pertama milik Malaysia KD Tunku Abdul Rahman, buatan perusahaan Scorpene diketahui tidak berhasil menenggelamkan diri. Kapal yang dibeli dari kontraktor DCNS, Prancis, dan Navantia, Spanyol, bersama satu kapal selam lainnya yang belum datang. Keduanya dibeli seharga 3,4 miliar ringgit atau sekitar Rp 9,2 triliun.(api)

----------------------------------
what? indonesia mulakan perang ekeke makanya kalo baca berita jangan pake utusan sex dah terlalu banyak propaganda tuh ma UMNO ekekeke udah tolol dibodohkan UMNO pulak wakakak...indonesia takut ama singapore? kahkahkah ....semodern apapun militer singapore gak akan bisa menandingi pengalaman perang republik ini buat apa militer modern kalo gak punya pengalaman perang seperti malon & singaporky .faktor men behind weapon tetep berlaku yer di tiap peperangan wekekeke ...lgian yang sering ribut & khawatir perang ama negara singapore itu malaydog wekakakaka...melayu memang bangsa pecundang ...kalo malon-singapore perang indo akan sokong china singapore wakakaka

anavel gato the nightmare of solomon said... said...

Karl Heinz Indonesien
haha.adekah kamu dah lupa su30 mki kamu tdk dilengkapi peluru.lawan guna mesingan.adekah kamu dah lupe roket buatan kamu tk blh terbang dgn btl.haha kapal selam scorpene malaysia tk blh menyelam ???kau ni memang budak tk sekolah tk tau procedure keselamatan sblm kapal selam itu blh digunakan sepenuhnya.satelit buatan malaysia hanya mengalami masalah teknikal sama mcm satelit amerika dan russia.bukan sume mende perfect sepenuhnya.dah satelit kamu hebat sgt,ramai org dah beli dgn negara kamu tapi tgk smpi tk ade sape nk beli.dgn sikap bongkak kamu,tiada sape nk hormat kamu.walaupun kamu besar tapi otak kamu kecik.suka bercakap besar 24 jam.adakah kamu dah lupa yg negara kamu kalah dlm peperangan dgn malaysia satu ketika dahulu.jgn bagi alasan krn bantuan british krn british tk hantar tentera yg ramai bantu malaysia.hanya sekumpulan komando sas dan sejumlah tentera.hanya kekuatan dan kecekalan tentera malaysia ketika itu berjaya mengengkang kamu.adakah kamu lupa bahawa ketika itu allah mengurniakan kamu kekuatan tentera yg paling kuat di asia tenggara ketika itu tapi kamu kalah dengan negara kerdil yg kamu hina malaysia.igat krn sifat angkuh kamu itu akan membawa kemusnahan kpd kamu.

Karl Heinz Indonesien said...

iye ke tak boleh menyelam kerna procedure keselamatan, betul ke? ...beli dah lama baru bisa menyelam setelah diperbaiki selama 2 tahun ^_^, lama amat procedure keselamatan nya hehehe ..i tk suke bnyk membual just nak tutupi rasa malu

---------

Kuala Lumpur - Kapal selam pertama Malaysia, Scorpene, buatan Eropa yang diterima pekan lalu, mengalami problem sehingga tidak bisa berenang, kata Menteri Pertahanan Malaysia, Ahmad Zahid Hamidi, Kamis (11/2).

Kapal selam, KD Tunku Abdul Rahman, yang diterima Malaysia tahun lalu merupakan satu dari dua kapal selam yang dikerjakan secara patungan oleh kontraktor Prancis, DCNS, dan Spanyol, Navantia, senilai 3,4 miliar ringgit (961 juta dolar AS).

Nama kapal yang diambil dari nama perdana menteri pertama Malaysia itu dipuji sebagai suatu langkah maju kendati oposisi menuduh adanya korupsi dalam kesepakatan itu.

"Kapal selam itu masih bisa menyelam, namun ketika kami mendeteksi ada kerusakan, kami diimbau agar kapal itu tidak menyelam," kata Menham Ahmad Zahid Hamidi kepada wartawan.

"Bagian yang rusak itu masih memilik garansi, oleh karena itu para pemasok dan kontraktor akan memperbaikinya," kata Ahmad Zahid.

Kepala Staf Angkatan Laut Malaysia, Abdul Aziz Jaafar mengatakan problem pada sistem pendingin kapal selam itu muncul Desember lalu.

"Kami berharap kapal itu dapat menyelam kembali setelah 18 Februari. Kami akan melakukan uji coba kapal selam itu menyelam di laut tropis," kata Abdul Aziz.

Adapun kapal selam kedua, KD Tun Razak -- yang diambil dari nama perdana menteri kedua Malaysia -- diperkirakan tiba di Malaysia dari Prancis pada 31 Mei, kata Kepala Staf Angkatan Laut Malaysia.

Sesuai jadwal, sedianya kapal selam kedua itu tiba di Malaysia dari Prancis pada akhir 2009 silam.

Kedua kapal selam itu sebelumnya menimbulkan kontroversi sejak kesepakatan ditandatangani pada 2002.

Oposisi Malaysia mengklaim bahwa komisi pembuatan kapal itu sebesar 540 juta ringgit yang dibayarkan kepada orang dekat PM Najib Razak yang menjadi perantara kontrak.

PM Najib membantah adanya korupsi dalam kesepakatan pembuatan kapal selam tersebut.

Kontrak itu disepakati ketika Najib menjabat menteri pertahanan. (ant/sys)

-------

pak cik jiran memang bodoh sedap2 kene tipu prancis & spain ... alasan procedure keselamatan lebih terasa alasan yg dibuat2 saja buat tutupi rasa malu ^_^...mana ada orang beli kereta baru langsung rusak kecuali si pembeli adalah orang tolol ...

Anonymous anavel gato the nightmare of solomon said...

Karl Heinz Indonesien,saya ckp ape pon pd bro,bro pasti nk cari kesalahan kan.rasenya link ni blh buat bro faham sejelas2nya

http://militaryofmalaysia.net/2011/07/penjelasan-scorpene-tidak-boleh-selam/

Karl Heinz Indonesien said...

apaan tuh linknya g bisa gw buka dodol !!!

Anonymous said...

adoi...lawak btl la komen2 korg kt cni...hahahhah2.

Anonymous said...

KARL HEINZ INDON...rmai yg kbluran tu di indon,,bantuin..ngapa sih sibuk dgn kapal selam,,biarin aja kapal tu..ngomong2,,kamu udh mangen ngak?

Arief Nasution said...

sori bukan maksud menghina yah,,..semasa konfrontasi ATM minta bantuan bukan sama SAS BRITISH en GURKHA sahaja .tapi juga sama AUSIE en NEW ZEALAND ...lalu dibilang hanya segelintir askar BRITISH sahaja ??? wew..wew...jumlah mereka puluhan ribu untuk sokong ATM pak cik !! dan ingat yg terlibat cuma TNI AL dan TNI AU sahaja...TNI AD beda pendapat sama soekarno alm..

Arief Nasution said...

TNI Adalah askar yg mandiri,,..berjuang sendiri dalam setiap perang brow,,..ingat juga KALABAKAN RAID !! 60 org anggota KKO TNI AL bantai askar komenwel di kalabakan city, sabah , desember 1963 ,,..korang hrs berterimakasih sama askar komenwel ...kalo tidak dibantu mereka , bukan tak mungkin sabah en serawak jadi wilayah INDO sekarang ,,...nah lho ,,..!!

Anonymous said...

Pemimpin Mesia bijak.... bkan pmimpin biasa. Lgipon, Allah tdak skakn Islam brprang ssama Islam... InshaAllah, jika keadaan ini brlku kita brdoa & perperang dgn ap yg trmampu.... Insha Allah, Allah menolong org yg teraniaya.......

Anonymous said...

Malon tolol

Anonymous said...

Bukan kapal selam_tapi
kapal apung. Kakakaka

Anonymous said...

haku sebagai rakyat marhaen ni sememangnye terasa malu,...kita ni asyik syiokkk sundiri,gebang sinan sinun...habuk pon tarak,sume kena tipu songlap,satelit produk korea,kite citer produk tempatan,tak de R&D ada hati cakap tempatan????sudahlah cuba bijak dan jujur sikit,tak mampu sudeh..tak perlu malu la

Anonymous said...

Buang masa layan blog sampah ni...

Anonymous said...

Asalamualaikum Wr Wb

Saya sengaja Coment disini karena ingin meluruskan perihal pencipta'an alusista army INDONESIA.

saya pendesain:
SS-1(Senapan sebu -1)
dan beberapa seri SS-2.

Senapan Serbu kami sekarang menjadi mayoritas senapan pasukan khusus maupun pasukan kenegara'an namun tentara kami tidak memakai SS-1,SS-2 dan SS-3 tetap menggunakan senapan laras M16 karena kami akan buat senjata mirip M16 hanya kusus untuk TNI tidak di publikasikan, namun jika saudara kita malaysia ingin mecoba ketangguhan senjata ini mohon kirimkan sampel 1 tank paling kuat dan 1 pesawat paling cepat dan cangih. hanya untuk sampel

Anonymous said...

bijak sangat msia ni,IRV(double cabin)..untuk comando GGK pon rega RM 140.000....zahid beli RM 760.000...indon mampu???kah kah kah,makin lawak kereta tu bukan kereta kebal..tak macam kereta comando indon 4x4 comodo,design macam humvee+sherpa..garang siot,anti peluru,mana lagi bodoh?

Anonymous said...

Habis, kalau hendak beli aset pertahanan ... PEMBANGKANG selalu bantah atas alasan "BAZIR DUIT RAKYAT, RASUAH". Itu sebab aset pertahanan selalu terbantut gara-gara hendak menjaga hati PEMBANGKANG. Tapi, kalau sudah terasa yang aset pertahanan negara tak cukup, komplain lagi kata KERAJAAN tidak bersungguh-sungguh mempertahankan negara ... Mana satu ini? Nasib baik negara ini bukanya KOMUNIS, kalau KOMUNIS, jangan cakap bantah, bersuara pun dilarang ...

Anonymous said...

KPK [Komite Pemberantasan Korupsi] sudah banyak menyeret orang2 penting di posisi tinggi di Indonesia ke penjara. padahal dahulu tidak terbayang ada perwira tinggi atau pejabat tinggi negara yang bisa diseret ke penjara.

Walau saat ini korupsi di Indonesia masih terjadi dimana-mana tapi sudah jauh berkurang dan less obvious ;)

Sama seperti Indonesia, yg Malaysia perlukan adalah adanya kontrol masyarakat yang lebih besar terhadap pemerintah. Coba lihat juga Philipine, program memerangi korupsinya cukup serius dan memberi efek positive langsung terhadap kemajuan ekonomi negara itu. Sepertinya 10-20 tahun terakhir ini Malaysia melambat sementara negara2 sekitar mulai bergerak lebih cepat dan mengejar ketinggalan.

Anonymous said...

INDONESIA KINI. SILA TENGOK: http://jakartagreater.com/2013/02/menuju-the-great-indonesia-feat-new-n250-by-wh/

Anonymous said...

Siape kata Indonesia bukan bangsa Melayu?
Wahai saudara-saudara rang Malaysia..korang jangan berpikir Melayu itu Malaysia sahaja.

Picik nian kau punya pikiran.

Seluruh Indonesia adalah bagian dari rumpun Melayu..

jadi korang tak perlu lah iri dengan keberhasilan Indonesia. itu pon jika kalian mampu bijaksana...akuilah kehebatan negara lain dan lakukan evaluasi diri sendiri besar-besaran

xynick said...

Salam pembaca semua...tak perlu la kite menghina antara 1 sama lain...malaysia n indonesia..nak komen pun x salah..tp jgn mencaci..guna bahasa yg sopan..untuk ruangan blog ketenteraan bagus untuk pengetahuan kita semua....bnyak pngatahuan yg blh kite pelajar n share kt sini..tapi bila komen menghina mnyebabkn kita x selesa...sy tau ramai pembaca yg positif dari indonesia dan malaysia..harap kita sama2 dapat membangun industri pertahan yg membangga orang islam...selamat maju jaya malaysia@ indonesia...

Anonymous said...

Fuck all off you...bullshit

Anonymous said...

salam indo malay!.. aku dri indo merasa malu lihat coment2 saudara saya dari indonesia yg agag kasar gtu!.. bersifatlah seperti padi>> semakin berisi semakin merundup''..

apasih yg perlu di banggakan di dunia ini?, toh kita semua akan meninggalkan dunia ini, kalau anda tak mau meninggalkan dunia ini maka dunialah akan meninggalkan anda!,, maka marilah semua muslim saling mengingatkan n memperbaiki diri masing2.. thanks.

Anonymous said...

beberapa product pertahanan indonesia!..


design bot yg boleh menyelam dan halimun tu,
http://2.bp.blogspot.com/-B0ZyecQqxag/UQkn_DrCtUI/AAAAAAAAA6k/zlhiVdgGyhA/s400/titahitam+3+copy.jpg

jep tempur.
http://i136.photobucket.com/albums/q189/darkpole/P2Commando2.jpg

ss2 v5.
http://media.viva.co.id/thumbs2/2012/11/07/178853_pameran-indo-defence-2012_663_382.jpg

garda 4x4.
http://4.bp.blogspot.com/-Y-jn4_kr7kQ/T6vwS3w0U2I/AAAAAAAAJoE/qKuAnhmxUXU/s400/Komodo+2_Audrey.jpg

panser amphibi.
http://3.bp.blogspot.com/-r-1AnYt5VxM/TxbDhcN9PSI/AAAAAAAAGgo/HlxV4Qs35G4/s1600/5l5htc88.jpg

amunisi.
http://koran-jakarta.com/images/berita/102691.jpg

UAV.
http://2.bp.blogspot.com/-4c2ulsNKYkM/UIft6dF2QEI/AAAAAAAASfk/mPJU1r7EF2g/s1600/UAV%20Wulung_Media%20Indonesia.jpg

HELYCOPTER n bell.
http://3.bp.blogspot.com/-JZrQBKfpBJ4/UCSMO45lM8I/AAAAAAAALrQ/6dJgK40AotY/s400/1.jpg

bot baru yg boleh nyelam.
http://3.bp.blogspot.com/-BXeC4nIGhbg/UQkoQOiBIoI/AAAAAAAAA6s/-SRPvkmBSaI/s1600/ganendra+3+copy.jpg

roket pt lapan.
http://2.bp.blogspot.com/_EAQcpRlmUTM/TNufALpIegI/AAAAAAAABIQ/xxtU1N28Lrs/s1600/lapan%2Bsupatman.jpg

Helikopter EC-725 Cougar.
http://4.bp.blogspot.com/_En-sxfOkXP8/S8xhrTmE73I/AAAAAAAAFZQ/N6SkAjmCKz4/s400/EC-725_MP.jpg

product PT PAL.
http://2.bp.blogspot.com/_4Ulhsnr0_Co/SSnffjYEhVI/AAAAAAAAANg/ya3qoh4ZjcQ/s400/2008-11-23_195643.png

PT PAL.
http://4.bp.blogspot.com/_vuH3DvLw1eI/TGpEUhwVo9I/AAAAAAAAAJ8/S45q3X2Fknw/s1600/23u4tbc.jpg

PT PAL.
http://1.bp.blogspot.com/-K8m6XQum4-E/UN5jaVUAiDI/AAAAAAAATlI/4YwpptN_wF4/s1600/PAL-KRC.jpg

KCR PT PAL.
http://4.bp.blogspot.com/-SYj90GaE9Ek/T7z5bS_KvbI/AAAAAAAAKGE/ZRzTydiz7TI/s1600/kcr60c+(incoherrent).jpg

roket PT LAPAN.
http://farm3.staticflickr.com/2105/2097405344_81eb9f83f1.jpg

CN 235.
http://3.bp.blogspot.com/_xrVvrSsx71w/TTGsLk9l4qI/AAAAAAAAAAg/R2klbQ2FuFA/s1600/800px-CN-235-11.jpg

PENGEMBANGAN SATELIT.
http://portal.ristek.go.id/uploads/news_721.jpg

UAV.
http://i1245.photobucket.com/albums/gg593/rozinrinda/uav-sriti_defense-studies.jpg

ROBOT PENJINAK BOM.
http://indonesiaproud.files.wordpress.com/2010/02/robot-penjinak-bom.jpg


ROBOT PENJINAK BOM.
http://us.images.detik.com/content/2013/01/29/10/164555_robotbom.jpg

bom.
http://1.bp.blogspot.com/-snstk0hO2GM/TfdgqVXWeDI/AAAAAAAAJlA/p1kFaYRu0cQ/s400/Bom%2BTNI_Defense%2BStudies.JPG

gatling gun/penembak otomatic.
http://4.bp.blogspot.com/-e9Bz_IWuDDI/UUnR-NWMV0I/AAAAAAAAYRk/Z8rC89n_aaw/s400/Gatling_Defense+Studies.JPG

penjinak bom juga.
http://www.rakyatmerdeka.co.id/images/foto/normal/494105-12262411082009b@FOTO-Dalam-6.jpg

slt latih dooorrr.
http://i536.photobucket.com/albums/ff329/masmass/Image14.jpg

SPR.
http://3.bp.blogspot.com/-8Y-OkpIhldY/UXd_4JlE5YI/AAAAAAAAb3I/UHcmc8mFNmA/s640/spr2-pindad.jpg

SS2 V5, DALAM PAMERAN!.
http://3.bp.blogspot.com/-IwfjcOrczxY/UJ3p4t7dd2I/AAAAAAAAPbs/2i8_6IJdpPs/s1600/SS2-V5_Pindad.jpg

BOM YG DITAKUTI MAKCIK2.
http://suarasumsel.com/foto_berita/76GAS%20ELPIJI.jpg

http://suaramerdeka.com/foto_aktual/9c6b644cf0dae2a5d4fd649432f249a8.jpg

KERETA ELECKTRIK.
http://img15.imageshack.us/img15/8417/pievv.jpg

DLL.. CAPEK DEH..

reka lubis said...

semuanya sama saja.....
indonesia malaysia masing masing negara yg belum mandiri 100%
kita belum mampu....
indonesia buat Tank pesawat kapal terbang,..
itu hanya hasil dari lisensi semata..
malaysia pun sama........
akan lebih baik lagi..kalau indonesia malaysia bersatu.. padu...
misalnya...
panser anoa bermesinkan PRoton malaysia...
malaysia beli anoa indonesia
indonesia beli mesin proton dari malaysia untuk diaflikasikan ke panser anoa betul z

reka lubis said...

semuanya sama saja.....
indonesia malaysia masing masing negara yg belum mandiri 100%
kita belum mampu....
indonesia buat Tank pesawat kapal terbang,..
itu hanya hasil dari lisensi semata..
malaysia pun sama........
akan lebih baik lagi..kalau indonesia malaysia bersatu.. padu...
misalnya...
panser anoa bermesinkan PRoton malaysia...
malaysia beli anoa indonesia
indonesia beli mesin proton dari malaysia untuk diaflikasikan ke panser anoa betul z

Anonymous said...

aku mengaku indon lebih kuat dari malaysia dari segi kelengkapan...tapi ngapain indo suka memperkecilkan mesia???indo kene bencana mesia tolong...mesia kene bencana xde pun sapa tolong...tolongla kt satu bangsa bersatu la....kafir lahanat suka tgk kt gaduh..aku kwn ngn org indo di malaysia ok je....tapi ngapain org indo di indonesia tak sama ngn org indo di mesia yamg baik2????fikirkanlah wahai saudara muslim aku di indo

Anonymous said...

tgk rakyat mesia pernah bakar bendera indo???xpernah kan...kalo ada tolong nyatakan...mesia negara kaya...indon pn kaya...cuma rakyat ramai xdpt nk bahagi kekayaan negara dengan adil...rakyat mesia kerdil je banding ngn indo...dari segi jumlah mesia udah kalah...tak payahla nk gaduh tunjuk kuat...aku benci org mesia atau indo yang memperkecilkan antara satu sama lain....

Anonymous said...

naseb baik mesia ngn indo udah ada perjanjian antara satu sama lain...kalo ikut pandangan org dalam blog n da lama kt berperang...bodoh betul...2 komen diatas saya yang tulis...tolongla kita berDAMAI OK

Anonymous said...

Masalah malaysia sekarang ada jangkauan tembakan roket cina dg menggelar garnizun maritim, jadi jangan macam2 membantai komunis dlm perang serawak dan cina sdh siap akan melindas peta yg dibuat negara Malaysia. Salam NKRI................

Anonymous said...

sebagaiorang indonesia.buat rakan dan saudara di indonesia atau di tempat yg lain.bukan mau merendahkan bangsa sendiri..namun marilah kita sama2 jaga sikap dan juga omongan.bukan semua saudara dari malaysia yg melecehkan indonesia,mungkin kita sama-sama perlu keluar negara walau bukan untuk bekerja.melainkan untuk belajar budaya orang luar.sye dah 15 tahun campur ngan member berbangsa melayu,dari polis,army,dan orang biasa namun tidak pernah ada masalah.tidak saling caci maki.dan sebagainya.dan bukankah lebih baik kita jaga peradabakan dan sikap sopan masing2..apalah yg kita dapat dari percakaran kita setiap hari..??

Anonymous said...

sebagaiorang indonesia.buat rakan dan saudara di indonesia atau di tempat yg lain.bukan mau merendahkan bangsa sendiri..namun marilah kita sama2 jaga sikap dan juga omongan.bukan semua saudara dari malaysia yg melecehkan indonesia,mungkin kita sama-sama perlu keluar negara walau bukan untuk bekerja.melainkan untuk belajar budaya orang luar.sye dah 15 tahun campur ngan member berbangsa melayu,dari polis,army,dan orang biasa namun tidak pernah ada masalah.tidak saling caci maki.dan sebagainya.dan bukankah lebih baik kita jaga peradabakan dan sikap sopan masing2..apalah yg kita dapat dari percakaran kita setiap hari..??

Anonymous said...

setiap negara ada kekurangan serta kelebihannya.jadi marilah sama2 benahi kekurangan dan pertahankanlah kelebihan itu.agar kedua negara dan bangsa serumpun ini sama2 berjaya.karena bila sama2 berjaya.BANGSA MELAYU punyai tempat serta nama tersendiri di mata dunia.janganlah melayu hilang,karena penyebabnya adalah bangsa melayu sendiri yg berfikiran cetek,tapi masih mempertahankan sikap egonya..tanyalah pada diri sendiri,kalau benar kita ini lebih bijaksana,lebih,pandai,lebih bisa,apa yg telah kita sendiri lakukan.dan apa yg telah kita punya.

Ir Kasturi said...

hahaha... indonesia semakin di depan
malaysia harus menyusul..

Anonymous said...

http://3.bp.blogspot.com/-_Lhv2WAjQnI/UYVVI89KpfI/AAAAAAAACwE/adGLoP6Qyss/s1600/batteringramkopassus.png

komodo..

Ariel Sahelmi Baraqbah said...

Jujur,ketika saya melihat negara lain melecehkan negara Indonesia rasa amarah gak bisa tebendung.
Namun kalo kita melihat malaysia dan sesama muslim saya berfikir kembali "Mereka juga saudara kita" Oknum lah yg seharusnya di incar bukan keseluruhan atas nama negara..pernahkah klian melihat ketika melihat anak-anak balita malaysia dan indonesia bermain bersama dan berfikir..mereka yang membawa kedamaian dimuka bumi bukan generasi kita sekarang ini.