KAMI BERSAMA MU

KAMI BERSAMA MU

9/19/11

Kapal TLDM rosak, kejar kapal perang China, mana Scropene?



Satu berita yang amal memalukan. Kapal Tentera Laut Diraja Malaysia KD Pari telah rosak dan hampir tenggelam dalam kejadian mengejar kapal perang (frigate) negara China yang menceroboh perairan negara di Sabah. Mana kapal selam negara berharga hampir RM 5 billion. Dan kos untuk senggara kapal selam ini pula hampir RM500 juta yang ditambah dalam bajet 2011.

Hampir 5 peratus bajet pertahanan untuk senggara kapal selam saja. Sementara itu dilaporkan beberapa kerosakan kapal TLDM lain antaranya KD Serang mengalami lintar pintas, KD Todak kapal pemusnah periuk api dah 2 bulan tak boleh beroperasi selepas satu kemalangan.

Bukit Kepong telah menjadi sejarah dan pengajaran. Adakah kita ingin mengulangi sejarah Bukit Kepong dan Kalabakan dengan pertahanan negara yang lemah?

Navy vessel breaks down while chasing ship
NST 19 Sep 2011

KD Pari sustained a dislodged shaft while pursuing a China-flagged ship encroaching on waters off Pulau Layang Layang on Thursday.

KUALA LUMPUR: A Royal Malaysian Navy (RMN) vessel, in pursuit of a foreign ship encroaching on waters off Pulau Layang Layang on Thursday, was forced to abandon its operation after its engine room was flooded.

RMN chief Admiral Tan Sri Abdul Aziz Jaafar said the crew of the Fast Attack Craft-Gun (FAC-G) vessel KD Pari heard a 'loud bang' soon after it had departed the island westward to pursue a China-flagged vessel, believed to be a frigate, spotted at Gugusan Semarang Peninjau in the South China Sea at 2.53pm.

"Initial investigations revealed that the KD Pari sustained a dislodged shaft, which connects the propeller to the engine, and the vessel turned back to its base.

He added a second RMN ship, the new-generation patrol vessel KD Pahang was immediately summoned to pursue the China-flagged ship and managed to "shoo it away" after efforts to communicate with it failed.

Damage to KD Pari, which reportedly underwent refurbishment in 2009 to the tune of RM12 million, is believed to be in the tens of millions of ringgit.

KD Pari, pennant number 3510, was built by Hong Leong-Lurssen at its Butterworth shipyard and commissioned on March 23, 1977.

It weighs 244 tonnes, is 44.9m x 7m x 2.5m, can sail at 32 knots and is manned by 36 crew members






The RMN also confirmed that another FAC-G vessel, KD Serang, sustained a small fire from a short-circuit on Aug 31 while minesweeper KD Todak was 'grounded' after a slight mishap with a floating object two months earlier.

http://www.nst.com.my/nst/articles/13chase/Article






SCORPENE SUBMARINES

Royal Malaysian Navy Scorpene submarine title as Tunku Abdul Rahman during Trials near Lorient in march 2008. Malaysia's first Scorpene-class diesel-electric submarine named after the country's first premier "KD Tunku Abdul Rahman" inducted in Malaysia's Naval fleet at a ceremony.

Two Scorpène class submarines were ordered by the RMN on June 5, 2002 under a €1.04 billion (about RM4.78 billion) contract.

http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Malaysian_Navy

Tuesday August 2, 2011
Mindef gets RM493.3mil more, for Scorpene subs upkeep

KUALA LUMPUR: The Defence Ministry received an additional allocation of RM493.3mil this year, raising the ministry's budget to a total of RM11bil.

Its minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi said the supplementary budget was needed to maintain the country's two Scorpene submarines as well as for administrative purposes.

“The main purpose is to maintain our Scorpene submarines as that expense was not included in the budget,” he told reporters Tuesday when receiving a four-wheel drive vehicle from UNDP under a multidimensional peacekeeping training project, called the Malaysian Peacekeeping Training Project (MPTP), conducted by UNDP and Mindef in Port Dickson.

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/8/2/nation/20110802120702&sec=nation





Kapal peronda TLDM hampir tenggelam di perairan Sabah
Kosmo 19 Sep 2011

KUALA LUMPUR – Sebuah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KD Pari separa tenggelam apabila bilik jentera utamanya bocor dinaiki air setelah salah satu daripada shaft kapal tersebut tertanggal.

Kejadian itu berlaku pada pukul 2.53 petang Khamis lalu semasa kapal itu baru sahaja keluar dari Pulau Layang-Layang untuk melakukan rondaan di perairan Gugusan Semarang Peninjau di perairan Sabah.

Bagaimanapun, kesemua sembilan pegawai dan 27 anak kapal jenis Fast Attack Craft-Gun itu terselamat.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0919&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_10.htm


Kapal peronda TLDM hampir tenggelam di perairan Sabah
Utusan 19 Sep 2011

KUALA LUMPUR 18 Sept – Sebuah kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) “KD Pari” separuh tenggelam apabila bilik jentera utamanya bocor dinaiki air setelah salah satu daripada ”shaft”nya tertanggal.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0918&pub=utusan_malaysia&sec=Terkini&pg=bt_22.htm&arc=hive

KD Pari hampir karam
Metro 19 Sep 2011

KUALA LUMPUR: Kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), KD Pari hampir karam selepas dimasuki air akibat bilik jentera utamanya mengalami kebocoran ekoran satu daripada ‘shaft’nya tertanggal.
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/KDParihampirkaram/Article/index_html

FAST ATTACK CRAFT - GUN
Name : KD PARI, No Penant : 3510
Builders : Hong Leong-Lurssen, Butterworth
Commissioned : 23 Mar 1977
Displacement, Tons : 244 full Load
Dimensions, feet(meters) : 147.3 X 23 X 8.3 (44.9 X 7 X 2.5)
Main Machinery : 3 MTU MB 16V 538TB90 diesel, 9000 hp(m) (6.6 MW) sustained, 3 shafts
Speed, Knots : 32
Range, n miles : 2000 at 14 kt.
Complement : 36 (4 Officers)
Countermeasures : ESM: Thales DR 3000,
Intercept.
Radars : Surface search: Kelvin Hughes 1007,
I-band.
Comment : Lurssen 45 type. Illuminant launchers on both gun mountings. Design of hull modification is reported to have been contracted. Form 6th Fast Attack Squadron based at Labuan.
Source : Jane’s Fighting Ships
http://navy.mil.my/index.php/mengenai-kami/armada/633-kd-pari-3510

21 comments:

Anonymous said...

Apa nak komen lagi. Bacalah berita itu dan buat pertimbangan sendiri. Kalau kita kata apa2 tentu ada pehak yang akan tersinggung nanti. It is self explanatory. Harap pengurusan dapat mengambil tindakan yang sewajarnya.

Anonymous said...

Assalamualaikum.....
Jika kita bijak menguruskan wang rakyat, rasuah dibasmi dgn sebaik yg munggkin, jauhi perkara yg menyebabkan pembaziran & ketirisan dlm pembelanjaan negara. Insyaallah ia dapat membaiki kapal-kapal tersebut. Tetapi saya tidak dpt nafikan bukan mudah bagi pemerintah..........

HAFIZAL said...

tulah ada kapal cangih2 semua tak leh pakai...agaknya kapal selam tu parking kat rumah RM kot

Anonymous said...

Apa yg perlu dibuat utk elak mende macam ni berulang? Semua ni bukan apa, petanda kelalaian mendidik jiwa utk bertakwa kepada Allah. Wahai kerajaan Malaysia, gunakan kuasa kamu dalam mendidik jiwa manusia. Kalau tak mampu, suruh org lain je la jadi pemimpin untuk kecemerlangan negara kita.

Anonymous said...

Itupun masih ada orang Malaysia yang percaya KD Pari boleh menangkap USS North Carolina macam kacang. Kemudian SU30 boleh membuli F22 Raptor macam sayur. Kadang-kadang anggota pasukan keselamatan pun percaya perkara-perkara seperti ini.

Anak Sungai Derhaka said...

Salam Bro...

Kalau nak cantik lagi artikel ni.. sila copy gambar KD Pari yang dah tenggelam tu di link ini..

http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2011/09/panas-kapal-selam-ketiga-malaysia-sudah.html

maie1958 said...

setuju bebenor,kapal selam tu hanya bolih selam kat sungai pekan aja,tempat2 lain timbul tak bolih selam sebab mak badak pegi shopping la,tak kan tak tau lagi????hehehe

Anonymous said...

orang x guna kapal selam untuk intercept or chasing kapal pencoroboh.tujuannye utk mengrahkan kapal penceroboh kembali ke posisi yg sepatutnya.

Anonymous said...

heh lon, belum tahu ya kalo kapal scorpene itu GA BISA MENYELAM?? MAKANYA JANGAN SUKA BACA MEDIA MALGAYSIAL, ISINYA CUMA NIPU DOANG, GA TAU PERKEMBANGAN DUNIA, BAGAI KATAK DALAM TEMPURUNG, LON...LON..

Anonymous said...

MEMALUKAN

Anonymous said...

si melon kebakar jenggot.... begonya bukan main

Anonymous said...

Thіѕ pаragгaρh pгovіԁeѕ cleаr ideа for
the new vіеωегѕ of blοggіng,
that actuallу hoω to ԁο blogging.


Herе iѕ my ωеbsite :: rocket spanish review
my web page - rocket spanish vs rosetta stone

Anonymous said...

Aku lawak lh semua yg komen kt sini bangang2x je ayat...bodoh....jaga keluarga sendiri x yah nk sibok hal kerajaan...lu org dh dpt mkn pakai n anak2x dpt sekolah pn dh bersyukur.sedar lh diri tu skit....ckp semua guna air liur memg pndai r.komen kt sini pn ayat mcm x berpelajaran ad hati nk komplen tentang kerajaan.puiiii....

iwjerfnioewar said...

macai

Anonymous said...

Goоԁ рost. I аbsоlutеly apрreciate
this wеbsitе. Cοntinuе the gooԁ woгκ!


My web site; outdoor cushions blue

Anonymous said...

Sedap molot ckp ptahanan negara lemah.. ko tau x rase duklaut nue.. nk jage ko tido..

Anonymous said...

Kpd Anon March 31....hai Marah nampak?.....Nanti kena jual cam BESI BURUK......ada lagi FAG M tu ye........ingat dah BESARA ....1st crew nya dah lama besara.....ada yg dah TAK ADA lagi.....patutnya PARI tu dah lama jadi GULAI ASAM PEDAS....hehehe..jangan sampai kena gulai dgn China sudah le......hehehe....

Anonymous said...

"hehehe..jangan sampai kena gulai dgn China sudah le"
beb kau rasa perkataan tu lawak ke. kau pandai cakap kena gulai dengan China, kalau kau tak suka duduk malaysia, kau boleh duduk China. kalau benci sangat dengan kerajaan pun tak payahlah kau lebih-lebihkan China. aku nak tanya beb, sepanjang hidup kau, berapa kali orang Cina Malaysia beli drpd kedai Melayu dan berapa kali kau pergi kedai Cina Malaysia dalam seminggu. kau jangan sibuk sangat nak jadi pengkhianat beb. kapal baru ke kapal lama ke bukan aku atau engkau yg dalam kapal tu, semua yg dalam kapal tu askar kita yg berani. aku belum tau berani nk jd askar, begitu jugak dgn engkau. jd, kalau kau suka sgt askar kita kena gulai dgn PRC, aku nasihatkan kau pegi JPN, mintak diorang tarik balik warganegara kau, lps tu kau pergi kedutaan China, kau mohon jd rakyat diorang. secara teknikalnya, bolehlah engkau lps ni gulaikan aku atau askar malaysia. beb, kau ni menjijikkan lah. aku tak pernah jumpa askar yg malu atau rendah diri sbb bertugas utk malaysia walaupun peralatan yg diorang pakai buruk nak mampus. tahniah beb, selamat menjadi pengkhianat, hinalah askar sendiri, semoga engkau gembira bersama negara barumu, PRC

Anonymous said...

Cuba kita baca di situ yang dihadapi ialah kapal frigate. Kapal peronda bukanlah tandingan kapal frigate. Frigate China mungkin beratnya sehingga 3000 tan dan dilengkapi dgn peralatan cangih. Kapal peronda hanya basic direka untuk meronda bukan utk bertempur. Kapal yang sepadan ialah KD Jebat tapi kenapa TLDM tidak menghantar KD JEBAT yg lbh cangih ini kerana mereka mungkin mendapat arahan Kuala Lumpur agar tidak mengikut rentak China yg melakukan provokasi. Bayangkan jika TLDM mengunakan persenjataan dari frigate KD JEBAT spt Exocet M40 Block II atau menghantar F-18D utk melakukan provokasi apakah kita mampu melakukan pertenglikahan secara besar2an dgn China?Jika berlaku ini akan mengundang campurtangan spt US dan UK ke rantau ini. Scorpene cuma ada 2 unit China ada berpuluh2 sub marine dan berpuluh sub marine.

Anonymous said...

Itulah pak cik, cobaan dr tentara khusus negeri Cina utk memasukan egen nya utk tinggal beberapa hari utk mempelajari sikon Pulau Layang2 dan tentara khusus cina menyabot kapal KD Pari agar tdk berolah dg dibocorkan. Salam pak cik he....he.....mana Scorpene? apa lagi perbaikan engene

Anonymous said...

Agree. Chinese in all form is SHIT. Tai babi semua Cina la