CUTI JUMAAT

CUTI JUMAAT

8/26/11

TV3, Surau untuk orang Kafir, Surau Al-Musyrikin



Dari Blog Milosuam - TV3 Kantoi! Surau Al-Musyrikin tidak wujud! SEBELUM ini media propaganda, TV3 ada menyiarkan berita kononnya ada sebuah kelas tuisyen di Jalan Klang lama yang menyebarkan agama Kristian kepada pelajarnya.

Tambah melucukan bercampur hairan, TV3 mendakwa sekumpulan QARIAH SURAU AL-MUSYRIKIN (kafir) telah berhimpun di hadapan kelas tuisyen berkenaan kerana membantah tindakan kelas tuisyen itu yang didakwa kononnya menyebarkan agama Kristian kepada pelajar yang beragama Islam.

Saksikan video laporan media propaganda TV3 di http://milosuam.blogspot.com/2011/08/tv3-kantoi-surau-al-musyrikin-tidak.html#ixzz1W5ezee5M

Oleh kerana tidak berpuas hati dengan laporan pelik dan melucukan dari TV3 ini, ReJaM© telah mengambil keputusan untuk menyiasat sendiri kebenarannya.

Selepas kira-kira setengah hari mencari, ReJaM© berjaya menemukan kelas tuisyen yang dilaporkan. Kelas tuisyen itu terletak di sebuah kawasan setinggan yang didiami oleh majoriti kaum Cina dan India serta pendatang asing termasuk warga Indonesia.

Di sebelah kelas tuisyen itu, tinggal seorang warga asing yang sudah mendapat taraf penduduk tetap. Beliau mendakwa tiada satu pun surau di kawasan tersebut, kerana ia merupakan kawasan yang didiami oleh Cina dan India. Malah masjid juga terletak jauh dari penempatan itu.

Di bawah ini rakaman perbualan yang sempat dirakamkan.

Lihat dengan mata kepala anda sendiri bagaimana TV3 tanpa rasa bersalah mencipta nama surau yang tidak wujud iaitu SURAU AL-MUSYRIKIN.

Sifirnya mudah, Jalan Klang Lama terletak di bawah Parlimen Seputeh, YB Teresa Kok. Maka TV3 mahu rakyat percaya bahawa Teresa Kok cuba menyebarkan Kristian di kawasannya.

Sila gunakan akal anda sendiri, masuk akal atau tidak pelajar yang beragama Islam pergi ke kelas tuisyen di kawasan setinggan yang didiami oleh Cina, India dan warga asing untuk mempelajari agama Kristian?

Mana-mana ibu bapa beragama Islam yang menghantar anak mereka ke kelas tuisyen Kristian memang nak mampos! Kelas tuisyen itu sudah wujud di situ bertahun-tahun untuk anak orang-orang Cina dan India setempat yang beragama Kristian.

Polis tendang perut ibu tunggal dalam serbuan



Ibu tunggal mendakwa diserbu lelaki bersenjata


RANTAU PANJANG, 25 Ogos 2011 : Seorang armalah bagaikan bermimpi apabila rumahnya di sini tiba-tiba diserbu sekumpulan lelaki bersenjata kira-kira jam 8.30 pagi semalam. Pintu rumahnya ditendang kumpulan lelaki terbabit yang datang tanpa diundang. Lebih parah lagi dakwa Noraisiah Che Ghani, 40 salah seorang lelaki bertopeng lengkap bersenjata itu menendang di bahagian perutnya sehingga terduduk.

”Kesannya saya mengalami sakit di bahagian pinggang dan perut sehingga sekarang. Ketika kejadian saya sedang tidur di ruang tamu tiba-tiba terperanjat mendengar bunyi kenderaan yang kuat di halaman rumah.

“Sebaik sahaja bangun dua anggota polis bertopeng menendang pintu rumah dan tendangan terkena perut sehingga saya terduduk.

“Sampai hari ini saya tidak boleh duduk lama kerana sakit di bahagian pinggang dan perut,” ujarnya berniaga sayur di Pasar Rantau Panjang.

Armalah kepada tiga anak yang berusia antara sembilan dan setahun setengah itu pada mulanya panik tidak tahu apa punca kedatangan lelaki bertopeng lengkap bersenjata.

Ujar beliau tanpa memberitahu apa sebab kedatangan mereka terus bertindak.

”Selepas lama mengeledah kemudian salah seorang anggota polis terbabit memohon maaf di atas kesilapan mereka, lalu meninggalkan rumah saya.

”Seorang anggota polis pada awalnya mendakwa kononnya saya terlibat menyeludup senjata api,” katanya yang masih tidak dapat melupakan peristiwa berkenaan ketika ditemui di rumahnya hari ini.

Ketika kejadian turut berada di rumahnya tiga anaknya, emak yang cacat penglihatan, dua adik beradiknya.

Kumpulan bersenjata itu menyelongkar segenap ruang di dalam rumahnya hampir dua jam sebelum beredar tanpa menemui sebarang barangan disyaki.

Mencerita lanjut saat-saat mencemas itu Noraisiah memberitahu beliau kemudian ditawarkan sejumlah bayaran sebagai kos perubatan bagi menutup kes tersebut ketika datang membuat laporan polis di Balai Polis Rantau Panjang.

Menurut beliau adiknya Numi Che Ghani juga turut ditawarkan sejumlah bayaran yang sama.

Serbuan itu juga turut menjadikan adik iparnya Sopian Sautar, 31 sebagai mangsa apabila dipaksa meminum air empat botol kerana disyaki penagih dadah ketika datang menemankan Norasiah di Balai Polis.

“Pada mulanya saya enggan sebab saya berpuasa, tetapi saya dipaksa juga minum empat botol air kosong dalam botol besar selepas ujian kali pertama didapati saya negatif sebarang dadah,” ujarnya.

Menurut Norasiah selepas kejadian kira-kira jam 11 pagi beliau ke klinik berhampiran rumahnya untuk mendapatkan rawatan dan kira-kira 11 malam pula membuat laporan polis.

Sementara itu anggota Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof berharap kerajaan dan pihak polis bertanggungjawab ke atas mangsa yang ditendang sekumpulan lelaki bersenjata alasan disyaki sebagai penyeludup senjata.

“Kita minta kerajaan dan pasukan polis bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku. Mereka juga meninggalkan mangsa begitu sahaja tanpa membantunya membawa ke hospital biar pun tercedera,” katanya ketika menziarahi mangsa di rumahnya di sini.

Siti Zailah yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat turut melahirkan rasa hairan apabila salinan laporan polis yang diterima mangsa tidak sama dengan apa yang dilapor semalam.

“Dalam laporan itu, mangsa memberitahu anggota polis yang bertopeng menyerbu rumahnya dengan diacu senjata seramai hampir 20 orang, tetapi dalam laporan yang diberi kepada pengadu hanya dua orang sahaja,” katanya.


http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5114-ibu-tunggal-mendakwa-diserbu-lelaki-bersenjata

8/25/11

Ibu ditikam ketika minum di Ampang Point, makin kejam



Seorang ibu kepada tiga orang anak Wini Roswita Abdullah telah ditikam oleh seorang yang tidak kenali ketika sedang menikmati kopi di sebuah kedai di Ampang Point ketika ramai orang lalu lalang hanya kerana enggan menyerahkan beg tangannya. Semakin kejam jenayah di Malaysia ketika ini. Jenayah berlaku di mana-mana, depan mata, di hadapan orang ramai. Malaysia bukan lagi negara selamat. Pendatang asing pun semakin ramai dan mudah didaftarkan.

VICIOUS CAFE STABBING
Thursday, August 25th, 2011

Mother-of-three knifed four times by heartless handbag snatcher in full view of horrified patrons and staff

AMPANG: He came armed with a blade and evil intentions.

And when mother-of-three Wini Roswita Abdullah dared to refuse his demand to hand over her handbag, he pulled out the knife and viciously plunged it into her repeatedly in full view of the public.

­This was the terrifying scenario which faced 36-year-old Wini, who was stabbed four times by the maniac in the 10pm incident on Tuesday night.

The insurance consultant was having coffee with a female friend at the ground floor cafe in Ampang Point an hour before the attack.

Speaking to ­The Malay Mail from her bed in Ampang Puteri Hospital, Wini said she and her friend were having a conversation when they were interrupted by a stranger.

“We suddenly realised a man in his 30s, wearing a snow cap and jacket, had approached our table. In a menacing voice, he demanded I hand over my belongings,” recalled Wini.

“I was stunned. I remember asking ‘who are you, I don’t know you and why should I give you my handbag’,” she said, adding a quick glance at her friend saw her equally frozen in fear.

Wini said she instinctively reached over to shield her handbag, placed in a chair next to her, as she feared the man might grab it.

Instead, he brandished a knife from inside his jacket and plunged the blade into her back.

“I didn’t know he had a knife and I wasn’t facing him directly. As I was bent over my bag, I felt a blinding pain in my back and I just knew I had been stabbed.”

Instead of stopping, the man continued stabbing her no less than four times in full view of shocked patrons and sta‑ff, all of whom were too stunned to react.

Wini’s friend finally snapped out of her initial shock, and grabbed her own handbag and threw it at the man, who then grabbed it.

“It was only then he stopped his attack. He then snatched my handbag, which I was still gripping, and coolly left the cafe.”

A passer-by, who witnessed the attack from outside the shop, gave chase. He saw the attacker clamber onto a motorcycle parked in front of the shop, followed by two more men on another bike, believed to be accomplices.

Passer-by helps knifed victim
The witness is believed to have tried to kick one of the bikes to stop them but failed. He then returned to the cafe to bring Wini to the Ampang Puteri Hospital, located five minutes away.

"Throughout the journey, I kept telling myself not to pass out. I was conscious the whole time until I was wheeled into the emergency unit," said Wini.

Doctors later told her she was lucky the knife did not hit any vital organs. One of the four stabs hit the ribcage, which left her in excruciating pain.

Reflecting on her ordeal, she said she was still reeling from the incident.

"I am just traumatised. I feel lucky to be alive as this man obviously had no mercy at all."

Wini's husband, Suhaimi Mahmood, 44, had rushed to the hospital from home upon learning about his wife's ordeal.

"I am stunned this happened in a cafe in full view of the public. You hear about snatch thieves, but nothing like this. I hope this man will be caught soon."

The couple have a boy, 10, and two girls aged five and six.

In her bag were personal documents, cash and credit cards.

Her friend subsequently lodged a police report at the Taman Dagang police station.

Ampang Jaya police chief ACP Amiruddin Jamaluddin said no arrests have been made so far.

“We will interview the victim in a few days after she recovers to get a detailed description of the perpetrator."

He said police were unable to recover CCTV images from the outlet as it did not cover the outdoor seating area.

Images not caught on camera
THE CCTV camera at the cafe where Wini Roswita Abdullah was attacked was faulty during the incident.

A café staff who witnessed the incident revealed this to The Malay Mail.

At the time, the staff was in the midst of closing for business. They only realised something amiss when they heard customers screaming from the outdoor seating area.

“All I saw was a customer sprawled on the ground with blood everywhere and I saw two motorcycles riding off,” said one staff.

None of them managed to see the attacker's face.

A manager at the outlet told this reporter the CCTV system had temporarily malfunctioned during the incident.

http://www.mmail.com.my/content/81117-vicious-cafe-stabbing

Ketua Polis N.Sembilan kena tengok Video ini

Cakap banyak tak guna. Semakin ramai merakam aksi polis menjalankan tugas ketika ini. Antaranya ialah satu aksi di Seremban Selatan baru-baru ini. Harap Ketua Polis Negeri Sembilan dan Timbalan Ketua Polis Negara dapat mengesahkan kesahihan video ini.

Klip video tersebut pada pautan berikut http://aderberani.blogspot.com/2011/08/mangkuk-punya-polis.html


Lima tentera Malaysia jadi perompak, Panglima ATM jawab




Minggu ini kita dikejutkan dengan berita seorang askar berpangkat staf sarjan telah ditembak mati oleh sepasukan anggota polis dalam satu kes cubaan rompakan di sebuah kafe siber berhampiran ibu negara. Manakala rakannya juga seorang tentera yang cedera telah ditahan. Seterusnya polis telah menahan tiga orang lagi saspek berkaitan kes tersebut yang juga merupakan anggota tentera.

Apa sudah jadi dengan Angkatan Tentera Malaysia? Panglima ATM harus membuat kenyataan mengenai isu ini. Jangan anggap kes ini terpencil hanya 0.003 peratus yang terlibat jika diambil kira jumlah anggota tetap, simpanan dan para 170,000 orang semuanya.

Jika SPR dengan kesilapan 0.0001 peratus dalam senarai daftar pemilih hendak ditubuh Suruhanjaya Penambahbaikan, takkan ATM dengan 0.003 peratus hendak disenyapkan.

Kenapa seorang anggota tentera berpangkat staf sarjan sanggup melakukan rompakan bersenjata? Adakah pistol otomatik jenis Glock yang digunakan tentera tersebut milik ATM? Jika milik ATM bagaimana ianya boleh dibawa keluar bukan waktu bertugas, bukan waktu darurat, bukan waktu operasi, oleh seorang staf sarjan bukan seorang pegawai tentera?

Kisah sebelum ini : Polis tembak mati askar dalam cubaan merompak di http://amkns.blogspot.com/2011/08/polis-tembak-mati-askar-dalam-cubaan.html

Cybercafes easy targets for robbers, say cops
Wednesday, August 24th, 2011

KUALA LUMPUR: Robberies at Internet cafés have been on the rise and police say this is mainly because of lack of security at such outlets which are also cash cows.

Brickfields police chief ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid (pic) urged cybercafe operators to invest in security or risk being robbed frequently.

"Installing closed-circuit television could act as a deterrent and the cybercafe operators should also hire security guards," he said.

"Robbers are attracted to cybercafes because there is constant cash flow and they can also easily intimidate the female staff there."

Wan Bari also urged the cybercafe operators to co-operate with the police.

"Last Wednesday at 4pm, we received a tip-off on parangwielding robbers at a cybercafe at Jalan Lazat in Sri Petaling," he said.

"When our officers arrived, the three robbers were still inside. We surrounded all the entrances and the robbers had no choice but to surrender."

During the incident, the robbers ordered the outlet assistant, a 17-year-old boy, to stuff the cash into a bag. There were some customers at the time but they could not do anything.

"After questioning the three suspects, we arrested another two suspects a few hours later, also in Sri Petaling, and seized a Proton Satria. We believe this gang was responsible for up to 20 robberies at cybercafes and other outlets in Brickfields and other areas under our jurisdiction."

All five suspects, aged between 20 to 35 years, were from Subang, and their leader and mastermind was the 35-year-old who was found to have seven previous criminal records, including for armed robbery, causing grievious hurt, snatch thefts and drugs.

"We are looking for a sixth suspect connected to this gang," said Wan Bari.

Last Sunday morning, two robbers struck at a cybercafe in Jalan Besar, Kampung Baru Sungai Buloh. Using a Glock pistol and sickle, they stormed the cashier but they were in for a shock as there were two police officers conducting a raid there.

The robbers refused to surrender and the Glock-carrying gunman fired several shots.

POLICE RETURNED FIRE, KILLING ONE SUSPECT (AN ARMY STAFF SERGEANT) AND INJURED HIS ACCOMPLICE (A RANGER). SUBSEQUENTLY, POLICE ARRESTED THREE MORE SUSPECTS WHO TURNED OUT TO BE ARMY PERSONNEL AS WELL.

http://www.mmail.com.my/content/81007-cybercafes-easy-targets-robbers-say-cops

8/24/11

Orang Melayu dah boleh buat kapal selam dan jet pejuang



Hebat kita orang Melayu ni, dah boleh buat jet pejuang generasi kelima, buat kapal selam dan macam-macam lagi. He, he, tapi rumpun Melayu di Indonesia. Rumpun Melayu di Malaysia masih lagi sibuk bermain mercun dan meriam buluh, bermegah dengan Pendekar PT91M, Scorpene, Sukhoi dan mungkin lepas ini Typhoon. Dok sebut Typhoon tak henti-henti ribut luar biasa, kilat dan petir di Malaysia sekarang ini.

INDUSTRI PERTAHANAN, ADAKAH INDONESIA MENINGGALKAN KITA?

Adakah negara jiran tetangga kita Indonesia telah jauh meninggalkan kita dalam industri pertahanan?

Dibawah ini beberapa senjata dan produk industri pertahanan di Indonesia :

Indonesia buat jet pejuang di http://amkns.blogspot.com/2010/06/indonesia-akan-buat-jet-pejuang-sendiri.html

Indonesia buat helikopter di http://amkns.blogspot.com/2010/01/malaysia-beli-30-helikopter-dari.html

Indonesia buat kapal selam tahun 2012 di http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kapal-selam-tahun-2012.html

Indonesia buat kereta perisai di http://amkns.blogspot.com/2010/06/malaysia-beli-kereta-perisai-indonesia.html

Indonesia buat senapang boleh tembus kereta kebal di http://amkns.blogspot.com/2011/08/aduh-indonesia-buat-senapang-boleh.html

Indonesia buat kenderaan tempur 4X4 pula di http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kenderaan-tempur-4x4.html

Indonesia, cipta Bot boleh Menyelam di http://amkns.blogspot.com/2011/03/hebatnya-indonesia-cipta-bot-boleh.html

Indonesia buat hoverkraf di http://amkns.blogspot.com/2010/11/indonesia-mampu-bina-landing-hovercraft.html

Indonesia buat kapal selam di http://amkns.blogspot.com/2010/09/indonesia-buat-kapal-selam-sendiri.html

Iran buat peluru berpandu musnah kapal perang



Di bulan Ramadhan 1432 H , Iran memperhebatkan industri persenjataan mereka. Tak apalah kita kat Malaysia hebat main mercun jadi le , sampai putus kepala, putus jari. Kini Iran membuat peluru berpandu yang boleh menenggelamkan kapal frigate dan kapal perang lain dari jarak 200 km.

Sebelum ini Iran buat sendiri Peluru Berpandu, Bot Penyerang Laju, Jet Pengebom Tanpa Pemandu, Peluru Berpandu Balistik, Kapal Penggempur Laju di
http://amkns.blogspot.com/2010/08/melayu-setakat-main-mercun-je-iran-buat.html

Iran buat Peluru Meriam Teknologi Canggih di http://amkns.blogspot.com/2010/08/iran-rasmi-kilang-peluru-meriam.html

Iran lancar Bot Terbang buatan sendiri di http://amkns.blogspot.com/2010/09/iran-lancar-bot-terbang-buatan-sendiri.html

Saintis Iran cipta UFO di http://amkns.blogspot.com/2011/03/iran-cipta-ufo-hebat-saintis-mereka.html


IRAN PERKENALKAN RUDAL ANTI KAPAL DAN TORPEDO BUATAN LOKAL

24 Agustus 2011, Tehran (Berita HanKam): Iran memperkenalkan tiga produk pertahanan terbaru yang dihasilkan industri pertahanan Iran di Universitas Malek Ashtar Industrial di Tehran, Selasa (22/8).

Rudal jelajah anti-kapal Qader, torpedo Valfajr dan mesin Bonyan 1 diperkenalkan pada Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad, Menteri Pertahanan Brigadir Jenderal Ahmad Vahidi serta sejumlah petinggi Angkatan Bersenjata Iran.

Rudal anti-kapal Qader.

Qader rudal anti kapal dengan jarak jangkau 200 km dikembangkan oleh para enginer dan para ahli industri pertahanan Iran.

Torpedo Valfajr dapat membawa hulu ledak 220 kg, diklaim dapat dioperasikan dibawah kondisi cuaca berbeda, perairan dalam maupun dangkal dan dilengkapi dengan sistem keamanan dan persenjataan canggih.

http://beritahankam.blogspot.com/2011/08/iran-perkenalkan-rudal-anti-kapal-dan.html

PRESIDENT AHMADINEJAD UNVEILS 3 DEFENSE PROJECTS

TEHRAN (FNA)- Three achievements in Iran's defense industries were unveiled in a ceremony here in Tehran on Tuesday attended by President Mahmoud Ahmadinejad.

During the ceremony held in Malek Ashtar Industrial University in Tehran today, President Ahmadinejad unveiled an anti-ship cruise missile, dubbed as Qader, the home-made Valfajr torpedo launcher and "Bonyan 1" sea engine.

The ceremony was also attended by Iranian Defense Minister Brigadier General Ahmad Vahidi and a number of top military figures.

Qader is an anti-ship cruise missile with a range of 200km developed by local engineers and defense industry experts.

It can be used against enemy frigates and warships as well as coast-based targets.

Valfajr torpedo system, also developed by Iranian experts, enjoys a 220kg warhead and can be used to destroy enemy's heavy vessels.

The torpedo, which can be launched by submarines, is able to operate under different weather conditions, deep or shallow waters and is equipped with advanced safety and arm system.

Tehran launched an arms development program during the 1980-88 Iraqi imposed war on Iran to compensate for a US weapons embargo. Since 1992, Iran has produced its own tanks, armored personnel carriers, missiles and fighter planes.

Yet, Iranian officials have always stressed that the country's military and arms programs serve defensive purposes and should not be perceived as a threat to any other country.

http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=9006010145

8/22/11

Gereja atau Kedai Nombor Ekor yang bahaya?



Mana yang terlalu banyak merosakkan akidah umat Islam terutama orang Melayu secara terang-terangan tepi jalan? Gereja atau Kedai Nombor Ekor? Kenapa tak buat serbuan di semua kedai nombor ekor terutama di bulan Ramadhan, bawa video kamera sekali masukkan dalam Youtube tengok betapa begitu ramai orang Melayu menjadi pengunjung tegar kedai nombor ekor.

Bacalah sendiri satu artikel bertajuk Tengok Keputusan Nombor Ekor Dulu, Baru Balik Berbuka pada pautan berikut http://kadikluang.blogspot.com/2011/08/tengok-keputusan-nombor-ekor-dulu-baru.html

Yang siar keputusan nombor ekor dalam akhbar berbahasa Melayu, bila nak bertaubat?

Polis tembak mati askar dalam cubaan merompak


Makin pelik jenayah sekarang ini. Di Sungai Buloh sepasukan polis telah menembak mati seorang askar berpangkat staf sarjan dalam satu cubaan rompakan di sebuah kafe siber. Askar tadi bersenjatakan pistol semi otomotik jenis Glock, sementara rakannya juga seorang tentera dari Renjer yang cedera telah ditahan. Minggu sudah sepasukan anggota polis telah ditahan dalam satu ke rompakan berkumpulan. Semua ini berlaku di bulan Ramadhan.

SOLDIER SHOT DEAD IN ROBBERY BID
New Straits Times 2011/08/22

PETALING JAYA: Police shot dead a soldier and wounded another when they tried to rob an illegal cyber cafe in Kampung Baru Sungai Buloh here yesterday.
The soldiers, who were armed with a Glock semi-automatic pistol and a 'kerambit', had gone into the shop, unaware that there were two policemen posing as customers inside.

Selangor police chief Datuk Tun Hisan Tun Hamzah said the two men knocked on the cafe's back door before they were let in by its operator about 6.45am.

"Soon after they entered the cyber cafe, one of the men took out a Glock pistol and ordered the operator to hand over all the money.

"The undercover police officers, who were in the middle of an operation, confronted the suspects and a shootout ensued."

He said the man with the pistol was shot dead, while his accomplice, who was wounded, ran away. The two policemen were unhurt.

"About an hour after the shootout, police received information that the second suspect had gone to Damansara Damai and he was arrested there.

"We believe that the robbers might have had another accomplice, who drove the wounded suspect in a black Naza Citra to Damansara Damai."

Meanwhile, a military spokesman confirmed that the two men were attached to the Military Police Training Centre (Pulapol) -- the dead man was a staff sergeant and his wounded accomplice was a ranger.

http://www.nst.com.my/nst/articles/14drew/Article

POLIS GAGALKAN SAMUN KAFE SIBER

KUALA LUMPUR 21 Ogos2011 - Dua lelaki yang cuba menyamun sebuah kafe siber di Kampung Baru Sungai Buloh dekat sini menerima padah apabila terserempak dengan beberapa anggota polis sedang menjalankan operasi di premis berkenaan awal pagi ini.

Akibatnya, dalam kejadian kira-kira pukul 6.45 pagi itu, seorang daripada suspek mati setelah berbalas tembakan dengan polis, manakala rakannya yang cedera dipercayai anggota keselamatan ditangkap.

Pihaknya menemui pistol dan kerambit yang digunakan dalam jenayah itu serta sedang mengesan saki-baki kumpulan penjenayah terbabit.




Anggota polis membawa mayat seorang suspek dalam kejadian samun di sebuah kafe siber di Kampung Baru Sungai Buloh, Kuala Lumpur, semalam. - Bernama

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0822&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_03.htm

LIMA ANGGOTA POLIS JADI PEROMPAK

20 Ogos 2011, KUALA LUMPUR - Lima anggota polis berpangkat konstabel mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 16 dakwaan merompak secara berkumpulan 16 warga Bangladesh pada 8 Ogos lalu.

Mohd. Afizi Mohd. Nasir, 27; Muhammad Hairey Muhammad Puzi, 21; Azrin Adha Abdullah, 25; Mohd. Faiz Muhammad, 25; dan Mohammad Firdaus Jamaludin, 20, didakwa melakukan rompakan ke atas kesemua mangsa yang berumur antara 20 dan 40 tahun di rumah No. 52, Jalan Nagasari, Dang Wangi di sini pada pukul 12.01 pagi 8 Ogos lalu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0820&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm


POLIS 'DURJANA' DALAM PROSES DITAHAN KERJA

KUALA LUMPUR 19 Ogos 2011 - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar mengesahkan memang benar ada seorang anggota trafik terlibat menerima rasuah daripada pasangan warga Singapura semasa sekatan di lebuh raya, baru-baru ini.

Beliau berkata, berdasarkan rakaman kejadian yang tersebar melalui video itu, pihaknya sudah berjaya mengenal pasti anggota berkenaan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0820&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_09.htm

8/20/11

Lima anggota polis jadi perompak

20 Ogos 2011, KUALA LUMPUR - Lima anggota polis berpangkat konstabel mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 16 dakwaan merompak secara berkumpulan 16 warga Bangladesh pada 8 Ogos lalu.

Mohd. Afizi Mohd. Nasir, 27; Muhammad Hairey Muhammad Puzi, 21; Azrin Adha Abdullah, 25; Mohd. Faiz Muhammad, 25; dan Mohammad Firdaus Jamaludin, 20, didakwa melakukan rompakan ke atas kesemua mangsa yang berumur antara 20 dan 40 tahun di rumah No. 52, Jalan Nagasari, Dang Wangi di sini pada pukul 12.01 pagi 8 Ogos lalu.

Kesemua tertuduh yang bertugas di Bahagian Tugas Am dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi didakwa merompak wang tunai dan 19 telefon bimbit yang kesemuanya berjumlah RM34,516 milik pekerja buruh binaan itu.

Pertuduhan ke atas kesemua tertuduh dibuat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan boleh disebat.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nurmardiana Mamat menawarkan jaminan sebanyak RM30,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh namun peguam Mohamad Arfizi Mohd. Ramli yang mewakili kesemua tertuduh memohon jaminan itu dikurangkan kepada RM10,000 dengan alasan kesemua mereka merupakan penanggung tunggal keluarga.

"Saya juga merayu pada bulan Ramadan yang mulia ini supaya kesemua mereka diberi peluang untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelma bersama keluarga masing-masing," katanya.

Hakim Zulhazmi Abdullah membenarkan kesemua tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 20 September ini untuk sebutan semula kes.



JALAN Nagasari, Dang Wangi, Kuala Lumpur tempat lima anggota polis merompak sekumpulan warga Bangladesh pada 8 Ogos lalu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0820&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm


POLIS 'DURJANA' DALAM PROSES DITAHAN KERJA

KUALA LUMPUR 19 Ogos 2011 - Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar mengesahkan memang benar ada seorang anggota trafik terlibat menerima rasuah daripada pasangan warga Singapura semasa sekatan di lebuh raya, baru-baru ini.

Beliau berkata, berdasarkan rakaman kejadian yang tersebar melalui video itu, pihaknya sudah berjaya mengenal pasti anggota berkenaan.

Katanya, anggota trafik yang bertugas di Pagoh, Johor itu kini sudah dikenakan tindakan dan dalam proses digantung kerja.

"Kita telah dapat kesan anggota 'durjana' ini dan akan ambil tindakan tegas terhadapnya. Dia kini dalam proses ditahan kerja," katanya di sini hari ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0820&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_09.htm

8/17/11

Mismah boleh jadi Perdana Menteri, Pemuda Umno tak kisah



Tidak mustahil orang seperti Mismah satu hari nanti boleh jadi Perdana Menteri Malaysia. Apa ke tidaknya, rakyat Malaysia sendiri, terutama orang Melayu, lebih-lebih lagi pemuda Umno tidak berminat untuk mendaftar jadi pengundi. Sedangkan Mismah dan ramai lagi seperti Mismah bersusah payah mendaftar menjadi pengundi. Lu fikirlah sendiri !

MISMAH SEDIH TIDAK DAPATKAN PENJELASAN

KUALA LUMPUR 13 Ogos 2011 - Mismah Naim yang menimbulkan kontroversi apabila didakwa memperoleh kerakyatan Malaysia dalam tempoh empat jam selepas mendapat status penduduk tetap.

Ibu empat anak berusia 47 tahun itu berkata, dia berasa sedih dan pada masa sama terkilan kerana hanya namanya yang dibangkitkan walhal ramai lagi yang dikaitkan dengan isu berkenaan.

"Saya dan suami, Mawasi Mawardi, 51, telah dua kali berurusan dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sejak 29 tahun tinggal di sini namun hanya saya diberikan status warganegara.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0814&pub=utusan_malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm&arc=hive

120,000 AHLI PEMUDA UMNO TIDAK MENDAFTAR SEBAGAI PEMILIH

GEORGETOWN 22 Mei 2011 : Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin, mengingatkan pemimpin pergerakan itu di seluruh negara supaya menggiatkan jentera pendaftaran kerana masih terdapat kira-kira 120,000 ahlinya yang tidak berdaftar sebagai pemilih.

Katanya, ahli pergerakan yang tidak berdaftar sebagai pemilih adalah dianggap melakukan "dosa politik" dan gerakan untuk mendaftar mereka sebagai pemilih harus menjadi fokus utama sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13. Beliau berkata, jika ahli pergerakan itu dengan sengaja enggan mendaftar sebagai pemilih, maka satu tindakan susulan haruslah diambil kerana ia membawa kerugian kepada parti.

http://www.bharian.com.my/articles/120_000ahliPemudaUMNOtidakmendaftarsebagaipemilih/Article/

Melayu mesti perjuang tulisan Jawi di mesin ATM



Bangsa India di Malaysia memperjuangkan tulisanTamil. Tak salah, ini negara 1Malaysia yang demokrasi dan hak kebebasan bersuara. Persatuan bank di Malaysia telah bersetuju secara prinsipal untuk menambah bahasa Tamil di mesin ATM. Orang Islam di Malaysia terutama orang Melayu yang lebih 14 juta tak nak perjuangkan ke tulisan Jawi dalam mesin ATM?

Bukankah kehebatan Kesultanan Islam Melayu Melaka bangkit dek tulisan Jawi, bukan tulisan Rumi?

Wednesday August 17, 2011
Group wants banks to use Tamil in ATMs

MAKKAL Osai has reported that the Malaysian Tamil Pavalar Council has said that the Association of Banks in Malaysia has agreed in principal to use Tamil in automated teller machines (ATMs).

Its president A.R. Subramaniam said that although many requests had been made for Tamil to be included in banking transactions in the past, no positive reply had been received from the relevant banks.

He said ATMs currently used three languages - Bahasa Malaysia, English and Mandarin.

He said that many banks were reluctant to include Tamil as they did not have Indian officers proficient in Tamil and they would have a problem in verifying particulars written in Tamil.

He said the association had agreed to look into the possibility of getting the banks to include Tamil in the daily banking operations.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F8%2F17%2Fnation%2F9311559

EMPAT BULAN GURU TAK DE GAJI, KERAJAAN BN ZALIM



Tuntutan gaji daripada PPDKMY


Saya pernah berkhidmat sebagai guru ganti KGSK di Sungai Petani, Kedah ingin mohon dijelaskan tuntutan bayaran gaji bulanan guru ganti (KGSK) yang tertangguh selama 4 bulan berturut-turut.kami para guru yang telah berkhidmat sebagai guru ganti KGSK di Sungai Petani, Kedah mengalami pelbagai masalah kewangan seperti masalah pembayaran pinjaman pelajaran, kereta, dan keperluan harian lain. meskipun telah dilaporkan kepada Pejabat Pelajaran Daerah berkenaan, namun tiada sebarang tindak balas dan dilayan hambar.

Pernah juga jawapan yang diterima menyatakan bahawa pihak mereka tiada peruntukan dan meminta kami untuk bersabar.yang menjadi tanda tanya kepada kami ialah mengapa mengambil kami sebagai guru ganti KGSK sekiranya telah ternyata tiada peruntukan untuk membayar gaji kami. adakah kami guru KGSK ini tidak memerlukan duit untuk hidup?

kesabaran kami ada hadnya juga. bukan kerana tidak mampu bersabar lagi, namum gaji tersebut benar-benar diperlukan. Perkabaran semua pegawai kerajaan bakal menikmati bonus sebulan gaji,sedangkan kami guru KGSKhanya m,ampu berharap agar gaji kami dilunaskan segera. segelintir daripada kami telahpun berumahtangga dan mempunyai tanggungjawab besar.

Kami cuma berharap agar gaji kami dapat dijelaskan dengan kadar segera.

By: CIk Embun Ali,
Aduan Rakyat , 9 Ogos 2011

http://www.aduanrakyat.com.my/tuntutan-gaji-daripada-ppdkmy


SETENGAH TAHUN BERLALU, GURU GANTI BELUM DAPAT GAJI

SAYA ingin melahirkan rasa tidak puas hati dan sangat kecewa dengan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Gombak, Selangor dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Saya tidak tahu siapa yang harus saya persalahkan antara kedua-dua agensi ini memandangkan kedua-duanya terikat antara satu sama lain.

Saya merupakan bekas Pegawai Sambilan (Guru Ganti) di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Daerah Gombak mulai 25 Januari 2011 sehingga 24 April 2011. Ini bermakna saya telah berkhidmat di sekolah tersebut hampir tiga bulan.

Dalam tempoh itu juga, saya tidak pernah menerima satu sen gaji daripada pihak PPD walaupun sepatutnya saya boleh dibayar setiap hari memandangkan saya berjawatan sambilan bergaji hari. Surat tawaran jawatan dikeluarkan oleh pihak PPD.

Apabila kontrak saya tamat pada 24 April 2011, saya menerima panggilan daripada pihak sekolah pada 28 April 2011 menyatakan saya mungkin akan menerima gaji saya dalam masa dua minggu lagi. Tetapi tiada gaji diterima.

Setelah sebulan lebih, saya telah berhubung kembali dengan pihak sekolah untuk bertanyakan gaji saya dan pihak sekolah telah menghubungi PPD. Pihak PPD menyatakan mereka tiada peruntukan untuk membayar gaji dan sedang berusaha memohon peruntukan daripada pihak KPM.

Akhirnya setelah hampir dua bulan iaitu pada 23 Jun 2011, saya sekali lagi kembali ke sekolah untuk bertanyakan gaji saya. Malangnya jawapan yang sama saya terima daripada pihak sekolah setelah menghubungi pihak PPD.

Saya kemudian ke PPD pada 5 Julai 2011 untuk bertanyakan gaji saya. Tetapi jawapan yang diterima tetap sama seperti jawapan pihak sekolah.

Saya sangat kecewa. Cuba bayangkan, sehingga ke detik surat ini ditulis (12 Julai 2011), saya masih tidak menerima gaji saya. Ini bermaksud sudah hampir setengah tahun iaitu hampir tiga bulan selepas tamat kontrak saya masih belum menerima gaji. Kenapa begini?

YANG KECEWA
Gombak, Selangor

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0714&pub=Utusan_Malaysia&sec=\Forum&pg=fo_03.htm

Kementerian Pelajaran HANCUR, Muhyiddin tak kisah



Semakin hancur pengurusan Kementerian Pelajaran sekarang ini. Dari skim kenaikan pangkat yang tidak adil, dah boleh pula ajar balik Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris, ambil 300 guru Bahasa Inggeris dari Amerika Syarikat macam orang Malaysia ni tak pandai ajar BI, sistem SAPS yang mendera guru, 6 bulan guru ganti tak dapat gaji, sekolah bocor lebih 2 tahun belum baiki, ramai guru sakit jiwa dan macam-macam masalah.

TAK SANDANG GPK JADI GURU BESAR

17 Ogos 2011 - SAYA Guru Penolong Kanan (GPK) sekolah rendah. Mula dilantik pada 2002 dengan Gred DGA32 Hakiki. Tahun 2003/4 mengikuti kursus Pengurusan (NPQH) selama setahun di IAB. Tahun 2005 hingga 2008 mengikuti Ijazah Pengurusan Pendidikan di UPSI. Sehingga sekarang 2011 masih GPK di sekolah rendah.

Manakala seorang guru DGA29, 2/3 tahun menjawat DGA32(KUP), tidak pernah memegang jawatan GPK kini dilantik Guru Besar DGA34. Persoalannya apakah ini KPI yang betul memperkasakan pengurusan sekolah? Adakah saya akan terus menjadi GPK sampai pencen? GPK 41 (KUP), Kepong.
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TaksandangGPKjadigurubesar/Article

SYOR SEKOLAH DIBERI PILIHAN AJAR SAINS DAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS

16 Ogos 2011 - Kerajaan sedang menimbangkan cadangan untuk membenarkan sekolah memilih sama ada menggunakan bahasa Melayu atau Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ini kerana Kementerian Pelajaran tidak mahu kelonggaran itu nanti menjejaskan pelaksanaan dasar Memartabat Bahasa Melayu, Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI).
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0817&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm&arc=hive

300 GURU PAKAR BAHASA INGGERIS DIBAWA MASUK: MUHYIDDIN

6 Mei 2011 - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan akan membawa masuk kira-kira 300 penutur jati bahasa Inggeris dari Amerika Syarikat bagi membimbing para pelajar tempatan dalam mata pelajaran bahasa itu mulai tahun depan.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata pakar Bahasa Inggeris itu akan ditempatkan di sekolah-sekolah yang diletakkan dalam kategori Band 6 dan 7.
"Program itu akan mula dilaksanakan pada 2012 dengan kos hampir RM18 juta," katanya ketika berucap merasmikan Karnival Pendidikan Melaka 2011, di sini, hari ini.
http://www.bharian.com.my/articles/300gurupakarBahasaInggerisdibawamasuk_Muhyiddin/Article/

KETIDAKADILAN PEMBAHAGIAN NOTEBOOK 1MALAYSIA !
11 Ogos 2011 -Saya bagi pihak penjaga salah seorang pelajar dari Sekolah Dato’ Undang Haji Adnan, 71350 Kota, Negeri Sembilan ingin mengadu tentang ketidakadilan pihak sekolah dalam membahagikan notebook 1Malaysia kepada pelajarnya.

Saya berkata demikian adalah kerana ada pelajar yang berasal dari keluarga yang berkemampuan menerima telah bantuan tersebut. Penjaga kepada pelajar tersebut merupakan seorang guru manakala ibunya masih bekerja.
http://www.aduanrakyat.com.my/ketidakadilan-pembahagian-notebook-1malaysia

TIADA LAGI ELAUN PERPINDAHAN BAGI CIKGU !

10 Ogos 2011 - Banyak pendedahan pembaziran wang negara telah didedahkan. Dari ketirisan dalam perbagai sektor dan perbagai peringkat hinggalah kepada pembaziran Keluarga Perdana Menteri Malaysia itu sendiri.

Terbaru kelompok guru ini telah didera dengan 'dihilangkan' elaun perpindahan buat mereka.

Bayangkanlah guru-guru ini yang semenjak habis pengajian terus dengan rela dicampakkan ke pendalaman sejauh Borneo tetapi setelah ada yang lebih 12 tahun di sana dan apabila bertukar ke Semenanjung tidak diberi sebarang elaun untuk pindah.

Sumber : http://chegubard.blogspot.com/2011/08/tiada-lagi-elaun-perpindahan-bagi-cikgu.html

SISTEM KOMPUTER KEMENTERIAN PELAJARAN MENDERA GURU

5 Ogos 2011 - Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) meminta Unit Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Kementerian Pelajaran melakukan penambahbaikan segera terhadap Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) yang didakwanya bermasalah.

"MEREKA (GURU-GURU) BUKAN TIDAK SANGGUP MEMATUHI TUGAS MEREKA, NAMUN SISTEM BERKENAAN MEMANG BERMASALAH SEHINGGA MENYEBABKAN MEREKA TERPAKSA MENUNGGU BERJAM-JAM UNTUK KEY-IN DATA PEPERIKSAAN SETERUSNYA MENYEBABKAN MEREKA TERTEKAN.
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/8/5/mstar_berita/20110805133144&sec=mstar_berita

SISTEM SAPS BANYAK MASALAH

6 Ogos 2011 - SAYA bersetuju dengan komen oleh ‘Norhisham Mohamad, Alor Setar’ mengenai Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) seperti disiarkan dalam ruangan ini pada 30 Julai lalu, bertajuk ‘kewujudan SAPS bebankan guru’.

Kami baru diperkenalkan dengan sistem ini pada 25 Julai lalu. Sudahlah kami hanya diberikan modul saja tanpa diajarkan sistem ini sepenuhnya. Sistem ini hanya boleh dibuka bila tidak ramai orang dalam talian iaitu, biasanya selepas jam 3 pagi.

Kami terpaksa menunggu sehingga pagi semata-mata untuk mengisi markah ujian 1, peperiksaan pertengahan tahun, menentukan nilai letak kerja (TOV) dan jangkaan hasil sasaran akhiran (ETR) setiap pelajar. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SistemSAPSbanyakmasalah/Article

EMPAT BULAN GURU TAK DE GAJI, KERAJAAN BN

9 Ogos 2011 - Saya pernah berkhidmat sebagai guru ganti KGSK di Sungai Petani, Kedah ingin mohon dijelaskan tuntutan bayaran gaji bulanan guru ganti (KGSK) yang tertangguh selama 4 bulan berturut-turut.kami para guru yang telah berkhidmat sebagai guru ganti KGSK di Sungai Petani, Kedah mengalami pelbagai masalah kewangan seperti masalah pembayaran pinjaman pelajaran, kereta, dan keperluan harian lain.
http://www.aduanrakyat.com.my/tuntutan-gaji-daripada-ppdkmy


SETENGAH TAHUN BERLALU, GURU GANTI BELUM DAPAT GAJI

SAYA ingin melahirkan rasa tidak puas hati dan sangat kecewa dengan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Gombak, Selangor dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM). Saya tidak tahu siapa yang harus saya persalahkan antara kedua-dua agensi ini memandangkan kedua-duanya terikat antara satu sama lain.

Saya merupakan bekas Pegawai Sambilan (Guru Ganti) di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di Daerah Gombak mulai 25 Januari 2011 sehingga 24 April 2011. Ini bermakna saya telah berkhidmat di sekolah tersebut hampir tiga bulan.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0714&pub=Utusan_Malaysia&sec=\Forum&pg=fo_03.htm

TERENGGANU KAYA, NOTEBOOK PERCUMA TAPI SEKOLAH BOCOR

15 Ogos 2011 - Tingkat atas salah satu blok bangunan Sekolah Kebangsaan (SK) Gong Kapas di sini yang terpaksa dikosongkan akibat kerosakan bumbungnya LEBIH DUA TAHUN LALU sehingga kini masih belum dibaiki. Malah dengan keadaannya yang terbiar begitu sahaja SEMENTARA MENUNGGU KELULUSAN DAN PERUNTUKAN, keadaannya semakin buruk apabila banyak atap pecah dan air hujan bertakung.

Berikutan masalah itu, LEBIH 100 MURID TAHUN DUA, TIGA DAN J-QAF TERPAKSA DITEMPATKAN KE KELAS LAIN TERMASUK DI BENGKEL KEMAHIRAN HIDUP (KH) serta muzik di sekolah yang pernah merangkul anugerah Sekolah Cemerlang Peringkat Kebangsaan 2009 itu.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0816&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_03.htm

RAMAI GURU SAKIT JIWA

Profesion perguruan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan mental.

BEBANAN kerja sebagai guru semakin kompleks kerana selain mengajar, mereka juga terpaksa menyediakan soalan-soalan peperiksaan dari semasa ke semasa, mengisi buku kedatangan, buku disiplin dan ringkasan mengajar, borang kesihatan dan rekod kemajuan murid, kelab dan persatuan, serta mengendalikan persiapan hari sukan.

Justeru, guru-guru dikatakan terdedah kepada risiko tinggi untuk mengalami tekanan sehingga boleh membawa kepada penyakit mental yang serius seperti bipolar, kebimbangan melampau dan kemurungan.

MENURUT Pakar Perunding Kanan Psikiatri, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Nor Zuraida Zainal, setiap tahun dianggarkan 22,000 pesakit mendapatkan rawatan di klinik dan wad psikiatri hospital berkenaan. Kira-kira 10 peratus daripada mereka terdiri daripada golongan guru.
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0322&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm

8/16/11

Terengganu kekurangan doktor, ramai bayi mati

16 Ogos 2011 -Nisbah seorang doktor bagi setiap 2,145 pesakit di Terengganu menjadi antara faktor kadar kematian bayi yang baru lahir meningkat sejak setahun lalu, kata Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said.

Beliau berkata kajian menunjukkan kadar kematian bagi bayi yang baru lahir di Terengganu kini mencatatkan sebanyak 9.2 peratus bagi setiap 1,000 kelahiran dalam jangka waktu setahun.

"Angka tersebut telah meletakkan negeri Terengganu di kedudukan yang kedua tercorot dalam negara selepas Sabah dalam kadar kematian bayi selepas lahir hidup," katanya selepas menyampaikan sumbangan kepada 120 pesakit di Hospital Daerah Besut di sini.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna Negeri, Dr A Rahman Mokhtar, Penasihat Agama kepada Perdana Menteri yang juga Anggota Parlimen Besut, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin dan wakil-wakil rakyat daerah Besut.

Menurutnya, ini menunjukkan bahawa taraf kesihatan bayi di Terengganu masih rendah berbanding dengan taraf negara yang merekodkan hanya 6.3 peratus kematian daripada 1,000 kelahiran bayi hidup.

Ahmad berharap kerajaan pusat membantu Terengganu menambah bilangan doktor pakar dan pegawai perubatan berpengalaman sebagaimana Kuala Lumpur, Selangor, Johor atau Pulau Pinang.

Beliau turut meminta kerajaan pusat mempertimbangkan permohonan kerajaan negeri bagi mendapatkan sebuah hospital pakar dan sebuah hospital latihan khusus untuk pengajaran dalam bidang perubatan.

Beliau berkata, hospital latihan itu selaras dengan usaha mewujudkan kampus perubatan di Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA) di Kuala Terengganu sejak tiga tahun yang lalu. - BERNAMA

http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/8/16/mstar_berita/20110816123344&sec=mstar_berita

Dah 8 bulan elaun JKKK di Terengganu tertunggak

16 Ogos 2011 - Kerajaan negeri akan membayar elaun pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) yang tertunggak selama lapan bulan sebelum Hari Raya Aidilfitri ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata pembayaran akan dibayar secepat mungkin kepada semua pengerusi JKKK di seluruh negeri.

“Kerajaan akan bayar semua elaun berkenaan walaupun jumlahnya banyak kerana ia tertunggak sejak awal tahun ini lagi,” katanya ketika menyampaikan surat pelantikan kepada Pengerusi JKKK Daerah Besut di sini semalam.

Ahmad ketika menjelaskan perkara itu berkata, bayaran tunggakan itu akan dibayar kepada penyandang jawatan pengerusi yang dikekalkan berkuatkuasa Januari lalu manakala mereka yang baru dilantik, bayaran akan bermula pada Jun lepas.

Seramai 2,500 Pengerusi JKKK Terengganu yang sebelum ini menerima elaun RM450 sebulan akan diberikan bayaran elaun baru sebanyak RM800 sebulan bermula Januari tahun ini. – BERNAMA

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=608393

Terengganu kaya, Notebook percuma tapi sekolah bocor

KUALA TERENGGANU 15 Ogos 2011 - Tingkat atas salah satu blok bangunan Sekolah Kebangsaan (SK) Gong Kapas di sini yang terpaksa dikosongkan akibat kerosakan bumbungnya LEBIH DUA TAHUN LALU sehingga kini masih belum dibaiki. Malah dengan keadaannya yang terbiar begitu sahaja SEMENTARA MENUNGGU KELULUSAN DAN PERUNTUKAN, keadaannya semakin buruk apabila banyak atap pecah dan air hujan bertakung.

Blok lama itu yang tingkat atasnya menempatkan empat buah kelas untuk murid tahun dua, tiga dan kelas Jawi, al-Quran, Bahasa Arab dan Fardu Ain (j-Qaf).

Aras bawah yang dijadikan dewan untuk majlis perjumpaan serta penyampaian hadiah selain mesyuarat Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) turut berdepan risiko apabila air hujan dari bumbung bocor telah meresap ke lantai konkrit dan pernah berlaku litar pintas.

Berikutan masalah itu, LEBIH 100 MURID TAHUN DUA, TIGA DAN J-QAF TERPAKSA DITEMPATKAN KE KELAS LAIN TERMASUK DI BENGKEL KEMAHIRAN HIDUP (KH) serta muzik di sekolah yang pernah merangkul anugerah Sekolah Cemerlang Peringkat Kebangsaan 2009 itu.

Utusan Malaysia difahamkan, pihak sekolah telah memaklumkan masalah tersebut kepada Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu (JPNT) pada 2009 sebelum pihak jabatan menghantar surat kepada Kementerian Pelajaran pada tahun yang sama.

Bagaimanapun, permohonan daripada JPNT agar masalah itu segera diperbaiki tidak mendapat maklum balas positif daripada Kementerian Pelajaran sehingga sekarang.

Seorang ahli jawatankuasa PIBG sekolah berkenaan, Abdullah Muda, 56, berkata, masalah bumbung rosak itu bukan sahaja mengancam keselamatan pelajar malah turut menjejaskan sesi pembelajaran mereka.

Katanya, lebih 100 murid terlibat terpaksa menumpang di bengkel kemahiran hidup (KH) dan muzik yang tidak kondusif sejak dua tahun lalu.

"Biarlah masalah itu ditangani segera, jangan biar ia berlaku baru kita nak bertindak. Kalau masalah ini dibaiki pada awal lagi (2009) ia tak mungkin seteruk sekarang," ujarnya.

Beliau turut mencadangkan supaya sebuah blok baru di sekolah itu yang kini diserahkan kepada sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) beroperasi di situ dijadikan sebagai kelas tetap untuk murid-murid terbabit.

"Bayangkan, murid-murid ini terpaksa berpindah randah dari bengkel KH ke kelas lain sekiranya ada murid lain yang akan menggunakan bengkel ini," jelasnya.




Abdullah Muda menunjukkan serpihan bumbung yang tertanggal dan jatuh ke dalam bilik darjah di sebuah bangunan SK Gong Kapas yang tidak dibaiki sejak 2009.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0816&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_03.htm

8/14/11

Jom Sertai Kelab Protes Barang Naik

Bosan dengan harga barang semakin naik saban hari? Bil elektrik naik, bil air naik, gas naik, minyak naik, gula naik, semua naik? Tak ada yang turun, semua naik. Yang turun cuma hujan. Kalau boleh dinaikkan hujan, mereka akan naikkan juga hujan.

Jom sertai Kelab Protes Barang Naik dan klik LIKE di https://www.facebook.com/pages/Kelab-Protes-Barang-Naik-Protes-BN/130492440376510



8/13/11

Aduh, Indonesia buat senapang boleh tembus kereta kebal



Indonesia sedang membangunkan jet pejuang generasi baru mereka sendiri. Kehebatan industri pertahanan Indonesia tidak dapat dinafikan lagi. Kini Indonesia mampu mengeluarkan senapang yang boleh tembus kereta kebal yang mempunyai dinding setebal 3 sentimeter atau lebih 1 inci.

Tak apalah, Malaysia tak lama lagi nak beli jet canggih Typhoon berharga RM 3 billion sebuah, yang Britain beli pada harga RM 700 juta saja. Itu pun kerajaan Britain tak mampu nak beli alat ganti jet Typhoon, mereka leraikan beberapa jet Typhoon untuk dijadikan alat ganti.

Kisah tentera udara Britain leraikan jet Typhoon untuk dapatkan alat ganti di http://amkns.blogspot.com/2011/08/gila-malaysia-nak-ganti-jet-mig-dengan.html

Kisah kehebatan industri pertahanan Indonesia yang mengeluarkan kapal selam, bot selam, jet pejuang generasi baru, hoverkraf, kereta perisai, kapal terbang, helikopter, kapal peronda, senapang tempur , roket sendiri, kenderaan tempur 4X4 pada pautan berikut http://amkns.blogspot.com/2011/08/indonesia-buat-kenderaan-tempur-4x4.html

Tank Baja Bisa Ditembus Senapan Buatan Indonesia
Sabtu, 6 Agustus 2011

JAKARTA - PT Pindad (Persero), punya tiga produk Senapan Penembak Runduk (SPR) atau senapan sniper anti material tank yang berkualitas dunia. Senapan ini bisa menembus baja yang tebalnya 3 sentimeter dari jarak 900 meter.

SPR produksi PT Pindad ada tiga varian, SPR 1, SPR 2 dan SPR 3.
SPR 1 di desain menggunakan munisi kaliber 7,62 mm dengan jarak efektif 900 m.

SPR 2 dengan sistem bolt action dan menggunakan munisi berkaliber 12,7 mm, pada jarak efektif 500 meter mampu menembus berbagai jenis material bahkan baja dengan ketebalan 2 sentimeter mampu di robeknya.

SPR 3 dengan kemampuan yang relatif sama dengan pendahulunya namun lebih kuat dan dapat merobek baja dengan ketebalan 3 sentimeter.

Dari hitungan, produksi SPR-2 harga lebih murah dan fungsi sama hebatnya, apalagi jika dibandingkan Black Arrow M93 yang harganya di atas Rp 1 miliar per pucuk.

Senapan penembak jitu antimaterial, di pasaran harganya rata-rata sangat mahal, sehingga negara-negara pembeli dan dari non- produsen yang keuangannya cekak, biasanya terbatas memiliki. (Berbagai Sumber)

http://kalteng.tribunnews.com/2011/08/06/tank-baja-bisa-ditembus-senapan-buatan-indonesia

8/12/11

Kerajaan BN Pahang lama tak baiki jalan yang rosak teruk



TOLONG BAIKI JALAN BUKIT IBAM ! SAYA salah seorang pengguna laluan Jalan Bukit Ibam menuju ke Muadzam Shah, Rompin. Apa yang ingin saya mahu kongsi menerusi ruangan Rakan Pahang adalah jalan tersebut rosak teruk sejak beberapa tahun lalu dan tidak dibaiki sejak sekian lama.

Terdapat beberapa kes kemalangan hingga meragut nyawa di jalan itu akibat struktur jalan yang rosak teruk.

Ingatkan keadaan itu hanya disedari oleh saya tetapi orang ramai yang melalui jalan tersebut turut meluahkan rasa kecewa mengenainya.

Kalangan yang saya temui memberitahu, jalan tersebut merupakan jalan utama ke Bukit Ibam dan telah berlaku banyak kes kemalangan di situ.

Terdapat kira-kira 3,000 pengguna jalan raya melalui kawasan itu setiap hari termasuk penduduk di Kampung Ibam, Kampung Aur dan kawasan penempatan Orang Asli berdekatan.

Oleh itu, saya berharap masalah ini ditangani segera kerana orang ramai sudah tentu mempertaruhkan nyawa mereka setiap kali melalui jalan berlubang di kanan dan kiri jalan.

Pihak berwajib seharusnya mengambil pendekatan proaktif dengan membaiki atau menurap semula jalan itu.

Saranan ini dibuat kerana jalan tersebut merupakan nadi perhubungan utama penduduk Bukit Ibam ke bandar Muadzam Shah.

MOHAMED SAMIN SALIMULLAH,
Muadzam Shah, Rompin
12 Ogos 2011
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0812&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_01.htm


PEKERJA ISLAM DI PAHANG TERTINDAS, KERAJAAN BN TAK PEDULI !

Aduan Rakyat Online
9 Ogos 2010

Salam. Pihak syarikat perlombongan bijih besi di KM2 Bukit Ibam seperti mencabar kami dengan menjalankan operasi hingga lewat malam tanpa peduli waktu-waktu umat Islam berbuka serta solat.

Yang pasti tokey nya pasti KAFIR, tapi pihak pengguasa tempatan pasti beragama Islam (mungkin) pun sama tidak pedulikan kemulian bulan Ramadhan.

Pencemaran BUNYI begitu menusuk telinga hinggakan laungan Azan dari masjid tenggelam.

Jalan UTAMA kami pun hancur akibat lori2 besi yang membawa keluar hasil seperti samseng jalanan.

Syarikat perlombongan ini begitu kurang ajar dan kami mungkin akan mengambil tindakan sendiri jika tiada pihak yang cuba mengambil tindakan segera.

Perkara ini terlalu lama berlarutan walau beberapa kali kami menegur.

Harap maklum pihak PTG Rompin,PTG Negeri,JPJ,PDRM, SPRM Pahang dan Pejabat SUK Phg, jangan sampai kami ambil tindakan sendiri.

By: kiramin

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/lombong-besi-cemar-ramadhan

Penyelewengan agihan komputer 1Malaysia di N.Sembilan



KETIDAKADILAN PEMBAHAGIAN NOTEBOOK 1MALAYSIA ! Saya bagi pihak penjaga salah seorang pelajar dari Sekolah Dato’ Undang Haji Adnan, 71350 Kota, Negeri Sembilan ingin mengadu tentang ketidakadilan pihak sekolah dalam membahagikan notebook 1Malaysia kepada pelajarnya.

Untuk makluman pihak tuan, guru-guru telah memilih senarai pelajar yang layak menerima notebook secara rawak. Pihak sekolah tidak mengkaji latar belakang pelajar dengan lebih teperinci.

Saya berkata demikian adalah kerana ada pelajar yang berasal dari keluarga yang berkemampuan menerima telah bantuan tersebut. Penjaga kepada pelajar tersebut merupakan seorang guru manakala ibunya masih bekerja.

Selain itu, ada juga pelajar yang mempunyai penjaga yang berpendapatan melebihi kelayakan yang sepatutnya telah mendapat bantuan ini.

Saya bagi pihak yang prihatin ingin memaklumkan bahawa lebih ramai lagi pelajar di sekolah ini yang layak menerima bantuan notebook antaranya keluarga pelajar yang menerima bantuan PPRT tetapi malangnya mereka tdak diberi perhatian olah pihak sekolah.

Jadi, dimanakah hilangnya keprihatinan guru-guru terhadap anak murid yang susah tetapi mempunyai masa hadapan yang cerah jika pada waktu ini mereka diabaikan?

Diharap dengan aduan ini,pihak yang bertanggungjawab dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera kerana kita semua maklum bahawa sumbangan notebook 1Malaysia ini adalah berterusan dan tidak mahu perkara yang sama berulang lagi. Sekian..

By: ahmad diah - Aduan Rakyat, 11 Ogos 2011
http://www.aduanrakyat.com.my/ketidakadilan-pembahagian-notebook-1malaysia

PEMBAHAGIAN NETBOOK OLEH KERAJAAN
Aduan Rakyat, 11 Ogos 2011

Merujuk kepada pembahagian netbook oleh kerajaan bermula 2010 lagi. Pihak kerajaan perlu membuat semakan. Jangan hanya merasa seronok dapat menunjukkan kebaikan melalui dada akhbar sahaja. Kerajaan yang prihatin.

Macam biasa bagi mereka yang dapat tersenyum lebar tetapi apa perasaan bagi yang tak dapat seperti saya.

Asas pemilihan tidak berapa jelas, keluarga miskin sahaja atau ada faktor lain. Sebagaimana yang diadukan ada juga dikalangan penerima dari keluarga yang agak berada. Keluarga yang tak dapat tetapi merasakan mereka layak juga tentu rasa terkilan. Terus tertanam rasa tidak hormat kepada kerajaan.

Miskin juga satu faktor relatif.

Umpamanya pendapatan keluarga RM1,500 dianggap miskin dan layak. Pendapatan RM3,500 tidak layak. Cuba bandingkan siapa lebih miskin. Keluaga A (pendapatan RM1,500) dengan 2 orang anak (sek menengah dan rendah), Keluarga B(pendapatan RM3,500) dengan 8 orang anak ( 3 sek rendah, 3 sek menengah dan 2 IPT).

Perbelanjaan keluarga A lebih besar dalam segala hal contohnya rumah sewa. Keluarga A boleh sewa rumah 2 bilik @ RM450. Tetapi keluarga B terpaksa sewa rumah paling kurang 3 bilik @ RM650.

Untuk perbelanjaan lain, bolehlah congak sendiri. Secara perkapita pun keluarga A @ RM375 berbanding B @ RM350. Jadi jelas disini keluarga B lebih miskin. Jadi saya meminta pihak kerajaan memandang balik .

Disamping pendapatan keluarga, tengok juga jumlah tanggungan. Contohnya saya yang berpendapatan RM3,500 mempunyai 8 anak dan hidup dibandar terasa begitu perit. Jadi kalau dapat netbook free tu rasa legalah sikit.

By: Mohd Norman
http://www.aduanrakyat.com.my/pembahagian-netbook-oleh-kerajaan

PEMBAHAGIAN MINI LAPTOP YANG TIDAK ADIL
Aduan Rakyat, 8 Ogos 2011

Saya terpanggil untuk membuat aduan di ruangan ini mengenai pembahagian mini LAPTOP 1MALAYSIA YANG HANYA DI BERIKAN KEPADA ORANG YANG BERADA ,IBUBAPA YANG BERKERJA DI KERAJAAN SEPERTI GURU DAN SEDARA MARA SI PEMBERI?

Kenapa hal begini berlaku sedangkan ramai lagi remaja sekolah yang miskin ank yatim dan piatu tidak di berikan? Adakah ini arahan dari pihak kerajaan atau pihak tersebut yang mengadakan arahan?

Saya rasa amat terkilan kerana kebanyakan yang mendapat bantuan adalah anak-anak guru dan golongan yang berada.

Saya berharap hal ini dapat di selesaikan secepat mungkin. Terima kasih.

By: hamba allah
http://www.aduanrakyat.com.my/pembahagian-mini-laptop-yang-tidak-adil

8/11/11

Komen guru guru N.Sembilan mengenai SAPS



Berikut sebahagian komen guru-guru di di laman web Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan mengenai Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) yang banyak menyusahkan para guru hingga ada yang duduk kafe siber sampai jam 4 pagi. Tak tahulah Menteri Pelajaran atau Pengarah Pelajaran tahu wujud laman web Jabatan Pelajaran tersebut.

MAKLUM BALAS PENGGUNAAN SISTEM ANALISIS PEPERIKSAAN SEKOLAH (SAPS)

Sebarang pandangan/ cadangan berkaitan SAPS boleh diajukan melalui laman sesawang ini dengan mengklik pautan Komen anda di bawah.

-1 #20 Sengal

1. Perlu tingkatkan kelajuan semasa mengakses ke server atau database. Ikut pengalaman semua moe punya database LEMBAB.

2. Sebelum nak run sesuatu program tu buang la data yang tak pakai.. banyak nama cikgu dan murid dari negeri perak..


-1 #16 azlan 2011-07-06 04:37

Guru bukan bekerja 24 jam mengadap komputer.

Data-data yang berlambak perlu dihantar perlu di isi di dalam program khas, perlu juga di email, perlu juga di cetak secara hard copy, perlu juga di save di dalam disket dan dihantar sekali. Sekarang perlu juga diisi pula secara online. Satu lagi kerja bertambah.Tidakkah ini menyusahkan guru.

Mohon apa-apa tindakan atau dasar yang dibuat perlukah mengambil kira beban guru2 di sekolah.

Contohnya guru perlu mengisi di dalam SAPHC sekarang perlu sekali lagi mengisi di dalam SAPS. Itu belum dikira perlu mengisi di dalam SAPHC khas untuk murid STF dan SBT.

Kerja yang sepatutnya memudahkan dengan adanya sistem online menyusahkan kerana terpaksa mengisi banyak kali kerana sistem yang belum stabil dan selalu "hang" dah log out sendiri.

Saya meminta jasa baik pihak jabatan mahupun ppd jangan membebankan guru yang sedia banyak kerja-kerja hakiki yang perlu di siapkan dengan tugas2 mengisi data yang menyusahkan.

Pastikan SAPS betul2 stabil sebelum mengarahkan guru2 mengisi atau meggunakannya. Beban guru bertambah. Satu perkara perlu diisi terlalu banyak kali.

3 #7 aishah 2011-06-30 02:03
1. kerap keluar sistem setiap kali pengguna menukar menu

2. kerap berlaku markah tidak disimpan.

3. kadang2 ada satu senarai markah 'hidden' dalam ruang markah. Markah2 perlu di hapuskan dulu, disimpan & barulah boleh masukkan markah baru.

4. jum markah pelajar tidak sama dengan jumlah pelajar w/pun telah dimasukkan dengan betul. Cth pelajar 5 org; ttp paparan menunjukkan jum pel 5; jum markah

5. Perlu peruntukkan 2 ID untuk SUP Dalaman.

6. perlu masukkan menu utk analisis MP bagi ting & perincian bg setiap kelas dlm satu paparan.

7. Ada kemudahan utk eksport slip keputusan ke Word bertujuan supaya guru2 kelas dpt menulis komen bagi setiap pelajar & dpt simpan dlm bentuk softcopy.

8. masalah dlm mendaftar MP. Guru MP mendaftar utk tassawur islam tetapi paparan yang kluar adalah tafsir ilmi.

9. adakan kemudahan bagi SU Peperiksaan menghantar maklumat kpd semua guru kelas & mp & ruang bagi guru-guru menghantar pertanyaan kpd SU Pep.

Sumber : http://spmict.jpnns.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=149:maklumbalas-penggunaan-saps&catid=3:hebahan-dan-laporan&Itemid=50#comments

Gila, Malaysia nak ganti jet MIG dengan Typhoon, LEMBU



Memang kerja gila kalau betullah Malaysia nak ganti jet pejuang MIG-29N dengan jet Typhoon. Sedangkan Tentera Udara Britain (RAF) sekarang ini menghadapi masalah untuk cari alat ganti jet Typhoon yang mereka gunakan untuk menyerang Libya. Apa RAF buat ialah mereka leraikan jet-jet pejuang ini untuk dijadikan alat ganti.

Bekas panglima Tentera Udara Britain menggelarkan Typhoon ini sebagai LEMBU kerana ianya jet yang terlampau mahal dan amat tidak sesuai digunakan di ruang udara luar Britain. Harga sebuah jet Typhoon mencecah RM 700 juta.

MALAYSIA BOLEH !

Adakah kes pembelian jet pejuang Skyhawk TUDM yang banyak tersadai di padang pasir Amerika Syarikat akan berulang?

RAF STRIPS JETS FOR SPARE PARTS: TYPHOONS TORN UP FOR LIBYA AIR FLEET

The RAF is tearing apart state-of-the-art fighter jets for spare parts to keep warplanes flying over Libya. Three Typhoons, costing £125million each, are being cannibalised at RAF Coningsby in Lincolnshire to cover a desperate shortage of parts. This means three jets had to be grounded in March so RAF technicians could raid them to keep the maximum number of Typhoons in the air.

Commander Nigel ‘Sharkey’ Ward, decorated for flying Harrier jump jets during the Falklands war, said: ‘The Typhoon is an astronomically expensive aircraft that is ill-suited to any role outside UK airspace. ‘It is essentially a very expensive RAF sacred cow.’
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2003979/RAF-strips-jets-spare-parts-Typhoons-torn-Libya-air-fleet.html

KERAJAAN PERTIMBANG GANTI MIG-29N DENGAN EUROFIGHTER TYPHOON
Isnin Julai 25, 2011

KOTA TINGGI: Kerajaan sedang menimbang untuk menggantikan sepenuhnya pesawat MiG-29N milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dengan pesawat tempur pelbagai guna (MRCA) Eurofighter Typhoon buatan empat buah syarikat aeroangkasa Eropah.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata TUDM pada ketika ini memiliki 10 buah MiG-29N yang dibeli pada 1990-an dan khidmat jet pejuang buatan Rusia itu perlu ditukarkan.

Beliau berkata kementeriannya sedang membuat uji nilai jet pejuang Eurofighter Typhoon yang mempunyai kelajuan 2 Mach, merangkumi kemampuan sistem teknikal dan persenjataannya yang canggih.

"Memang diakui Eurofighter Typhoon, sebuah pesawat tempur yang terbaik namun harganya yang mahal membuatkan kita perlu membuat uji nilai secara terperinci. Bagaimanapun ia bergantung kepada kemampuan kewangan negara," katanya kepada pemberita selepas majlis penutup Karnival Jom Masuk UMNO anjuran Biro Keahlian dan Daftar Pemilih UMNO Tenggara di sini Ahad.

Pada ketika ini, pesawat Typhoon yang berukuran panjang 15.96 meter dan berkemampuan untuk terbang melebihi 60,000 kaki digunakan oleh Tentera Udara Diraja British, Itali, Austria, Sepanyol dan Jerman.

Pesawat yang berkemampuan membawa pelbagai jenis peluru berpandu udara ke udara atau udara ke darat dibina secara kerjasama oleh BAE Systems (Britain), EADS-Military Aircraft (Jerman), Alenia Finnmeccanica (Itali) dan EADS-CASA (Sepanyol).

Menteri Pertahanan itu juga berkata, cadangan pembelian tersebut juga tertakluk kepada tawaran timbal balik yang diberikan oleh syarikat pengeluar seperti pemindahan teknologi dan tempoh bayaran.

"Kita tengok jika dapat tawaran terbaik dari mana-mana negara atau syarikat pengeluar yang boleh beri harga yang munasabah maka kita akan pertimbangkan untuk pembelian MRCA tersebut. Itupun setelah mendapat pengesahan daripada Unit Perancang Ekonomi dan Kementerian Kewangan," katanya lagi.

Beliau berkata pihaknya turut membuat uji nilai terhadap jenis pesawat MRCA lain yang berada di pasaran termasuk Sukhoi SU-35 buatan Rusia, FA-18 Super Hornet dari Amerika Syarikat dan JAS Gripen buatan Sweden.

Ditanya tentang kenyataan negatif segelintir penulis blog pembangkang mengenai pembelian jet pejuang tersebut, beliau berkata, ia bertujuan merendah-rendahkan kemampuan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).- BERNAMA

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/7/25/mstar_berita/20110725091727&sec=mstar_berita

Nasib para guru yang semakin malang, terima kasih Umno



Tiada lagi elaun perpindahan bagi Cikgu ! oleh Chegubard.

10 Ogos 2011 - Banyak pendedahan pembaziran wang negara telah didedahkan. Dari ketirisan dalam perbagai sektor dan perbagai peringkat hinggalah kepada pembaziran Keluarga Perdana Menteri Malaysia itu sendiri.

Namun rakyat dibawah terus diarah berjimat.

Terbaru che'GuBard mendapat email dari teman-teman yang pernah sama sepengajian yang masih berkhidmat sebagai pendidik. Mereka mengeluh kerana mereka menerima perbagai tekanan.

Sudahlah perbagai peruntukan untuk sekolah dipotong.

Ketika dikhabarkan RM111 juta diperuntukan untuk program PERMATA milik Imelda Rosmah tetapi sekolah bantuan penuh kerajaan yang sepatutnya menjadi tempat utama pendidikan rakyat telah dipotong perbagai peruntukan dan diarahkan berjimat.

Terbaru kelompok guru ini telah didera dengan 'dihilangkan' elaun perpindahan buat mereka.

Bayangkanlah guru-guru ini yang semenjak habis pengajian terus dengan rela dicampakkan ke pendalaman sejauh Borneo tetapi setelah ada yang lebih 12 tahun di sana dan apabila bertukar ke Semenanjung tidak diberi sebarang elaun untuk pindah.

Ada yang sudah bekeluarga dengan anak yang ramai, sudah punya kenderaan dan berapakah perbelanjaan untuk memindahkan keluarga besar ini ke Semenanjung ?

Menurut teman - teman yang menyatakan keluhan mereka mahu semua faham selalunya kalau pun diberi elaun perpindahan ini mereka masih perlu menambah dengan duit sendiri.

Elaun perpindahan ini sebenarnya pun tidak pun cukup tetapi bererti besar dalam membantu perpindahan khususnya bagi mereka yang telah lama di pendalaman Sabah dan Sarawak.

Regim ini semakin tidak berpijak di bumi nyata. Rakyat terus disuruh berjimat tetapi mereka diatas terus bermewah. Ketika Imelda Rosmah bermewah rakyat terhimpit semakin payah.

Kepada teman-teman yang masih berkhidmat sebagai guru. Regim ini terlalu yakin semua guru takut dengan perubahan ayuh bersama kayuh perubahan demi negara.

Kuasa ditangan anda. Daftarkan diri sebagai pemilih dan lalukan perubahan dengan berani demi diri kita dan masa depan negara.

Sumber : http://chegubard.blogspot.com/2011/08/tiada-lagi-elaun-perpindahan-bagi-cikgu.html

Kementerian Pelajaran dah jadi kementerian rojak dan caca merba agaknya. Guru-guru hanya boleh meluahkan perasaan mereka melalui surat dan forum di akhbar saja. Apakah Menteri, Pengarah Pelajaran dan Pegawai Pelajaran dah jadi PBB (Pekak, Bisu dan Buta)? Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) tak selesai kini masalah pengangguran di kalangan Graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan.

Antara luahan guru - guru di media setelah Kementerian gagal mendengar :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0808&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_05.htm

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SistemSAPSbanyakmasalah/Article

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F8%2F4%2Fnation%2F9224912

8/10/11

Sistem komputer Kementerian Pelajaran mendera guru



Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) meminta Unit Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Kementerian Pelajaran melakukan penambahbaikan segera terhadap Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) yang didakwanya bermasalah.

Setiausaha Agung NUTP Loke Yim Phing berkata kesatuan menerima banyak rungutan dan aduan daripada guru-guru di seluruh negara mengenai SAPS, yang diperkenalkan Julai lepas untuk menyelaras kemasukan data peperiksaan ke dalam satu sistem berpusat sahaja.

"MEREKA (GURU-GURU) BUKAN TIDAK SANGGUP MEMATUHI TUGAS MEREKA, NAMUN SISTEM BERKENAAN MEMANG BERMASALAH SEHINGGA MENYEBABKAN MEREKA TERPAKSA MENUNGGU BERJAM-JAM UNTUK KEY-IN DATA PEPERIKSAAN SETERUSNYA MENYEBABKAN MEREKA TERTEKAN.

"Oleh itu, kita berharap supaya sistem berkenaan dapat diperbaiki dengan segera," katanya kepada pemberita di Wisma NUTP di sini Jumaat.

Sistem SAPS dibangunkan oleh Kementerian Pelajaran secara talian bertujuan mengumpul, menyimpan dan menganalisis data peperiksaan dalaman setiap sekolah diseluruh negara.

Sistem berkenaan, yang boleh dicapai semua pihak termasuk Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Daerah dan Pejabat Pelajaran Daerah, sepatutnyamemudahkan guru memasukkan dan mengemas kini maklumat kelas, maklumat matapelajaran dan data pelajar di bawah jagaannya selain memasukkan markah setiap mata pelajaran mengikut peperiksaan yang ditetapkan.

LOKE MELAHIRKAN KEBIMBANGAN BAHAWA PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (P&P) DI DALAM KELAS AKAN TERJEJAS KERANA GURU TERLALU SIBUK UNTUK MEMASUKKAN DATA PEPERIKSAAN KE DALAM SISTEM BERKENAAN.

"SEHINGGAKAN ADA GURU YANG SANGGUP MENINGGALKAN PROSES P&P DI KELAS SEMATA-MATA MAHU KEY-IN DATA PEPERIKSAAN KETIKA SISTEM BERKENAAN BERADA DALAM KEADAAN BAIK," KATANYA.

Beliau mencadangkan agar unit berkenaan melanjutkan tarikh akhir kemasukan data peperiksaan ke dalam sistem berkenaan dari 15 Ogos ini kepada akhir bulan ini. - BERNAMA

Ogos , 2011

http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/8/5/mstar_berita/20110805133144&sec=mstar_berita

UPSI gagal bela graduan Melayu, sibuk isu UNISEL



Kesian graduan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang pinjam PTPTN. Dapat ijazah perguruan tapi tiada peluang kerja jadi guru. Kena cari kerja bukan bidang perguruan. Kalau nak jadi guru juga kena buka sekolah sendiri agaknya. Sibuk dengan kes di UNISEL rupa-rupanya anak-anak Melayu graduan UPSI teraniaya.

Kepada sesiapa yang berhajat untuk masuk UPSI dengan pinjaman PTPTN atau dengan biasiswa selain Kementerian Pelajaran, baik tak payah.

MALANG NASIB GRADUAN UPSI

Saya adalah bekas pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim. Perak. Pada 26 hingga 30 Julai 2011, UPSI telah mengadakan Istiadat Konvokesyen ke-13 dan saya adalah salah seorang pelajar yang menerima ijazah pada hari itu.

Malangnya, kegembiraan saya dan kebanyakan rakan lain pada hari itu tidak seberapa kerana UPSI tidak telus dengan kami, ibu bapa kami dan juga masyarakat luar. Sepanjang istiadat berlangsung, kesemua ucapan yang diberikan oleh pihak pengurusan UPSI membayangkan seolah-olah kesemua kami akan keluar dan menjadi guru seperti kebiasaannya.

Hakikatnya, hanya pelajar-pelajar di bawah tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) sahaja yang akan ditawarkan jawatan guru. Kami yang selebihnya dikategorikan sebagai graduan UPSI Pasaran Terbuka. Dengan lain perkataan, kami tidak akan ditawarkan secara terus menjadi guru tetapi perlu mencari pekerjaan lain di luar sana selain guru.

Rata-rata kami belajar dengan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasioanl (PTPTN) dan bukannya tajaan KPM. Setelah bertahun-tahun belajar dan ribuan wang dihabiskan untuk belajar di UPSI sebagai bakal guru, kami disuruh mencari pekerjaan lain.

Tambah buruk lagi UPSI sendiri ingin lepas tangan dan menyembunyikan hal ini daripada ibu bapa yang hadir pada istiadat konvokesyen yang lalu. Perbuatan sebegini, sungguh tidak bertanggungjawab. Ternyata UPSI seperti bermain wayang dan membuat kami serta masyarakat percaya bahawa setiap pelajar mereka adalah bakal guru.

Perasmian Muzium Pendidikan Nasional di dalam kampus UPSI baru-baru ini juga adalah helah UPSI untuk membuat masyarakat terus percaya bahawa UPSI masih merupakan tempat latihan bakal guru sedangkan sebenarnya pelajarnya disuruh mencari pekerjaan lain di pasaran terbuka.

Jika dilihat dari sudut utama pameran ketika pelancaran, ia tidak langsung berfokus kepada tokoh-tokoh guru dan pendidik nasional. Perasmian Muzium Pendidikan Nasional UPSI sekadar gimik supaya orang awam menyangka bahawa UPSI masih lagi melatih bakal guru.

Kenyataannya, UPSI gagal membuat sebarang perjanjian muktamad dengan Kementerian Pelajaran Malaysia bagi menjamin tempat kesemua graduannya sebagai bakal guru. Wajarkah kami yang belajar dengan sukatan pelajaran menjadi seorang bakal guru di UPSI disuruh mencari kerja lain sedangkan wang kami telah habis dibelanjakan untuk UPSI? Masanya sudah tiba untuk masyarakat perlu sedar bahawa UPSI tidak lagi seperti dahulu.

Setidak-tidaknya, kami mengharapkan ada sedikit rasa tanggung-jawab di pihak UPSI khususnya Naib Canselor UPSI, menjelaskan hal ini kepada ibu-bapa kami ketika berucap dalam istiadat konvokesyen yang lalu.

Kecewa rasanya bila beliau juga berucap seolah-olah kami sudah dijamin untuk mendapat jawatan guru. Tidakkah ibu-bapa kami perlu tahu akan hal ini setelah mereka juga membelanjakan banyak wang kepada UPSI? Kebanyakan mereka adalah orang kampung yang masih percaya bahawa bila anak mereka masuk UPSI, pasti akan jadi guru.

Kesal rasanya menjadi graduan UPSI. Lebih baik jika kami belajar di universiti lain yang sememangnya khusus untuk pasaran terbuka dengan peluang mendapat pekerjaan bukan guru yang lebih cerah.

Jika masih berminat untuk jadi guru, graduan universiti lain masih boleh memohon Diploma Perguruan Lepasan Ijazah (DPLI) tajaan KPM dengan masa depan lebih terjamin. Takkan UPSI mahu kami graduan UPSI mengikuti kursus DPLI juga semata-mata untuk dapat jawatan guru? Apa faedahnya kami belajar di UPSI jika itu yang perlu kami lakukan nanti?

Apapun, kami sudah tamat belajar di UPSI tanpa sebarang jaminan untuk jadi guru. Nasi sudah jadi bubur. Kami sudah tidak dapat menebus kembali wang dan masa pengajian kami yang telah hilang. Untuk mencari kerja lain dengan hanya kemahiran menjadi guru yang kami ada, bukan satu perkara mudah.

Kepada semua pelajar UPSI amnya dah Majlis Perwakilan Pelajar UPSI khususnya, harap bangun daripada mimpi anda.

Kepada bakal lepasan sekolah yang berminat untuk jadi guru, ingatlah bahawa UPSI tidak lagi menjanjikan sebarang jawatan guru untuk graduannya seperti dulu. Anda adalah bakal graduan untuk pasaran terbuka. Jangan keliru UPSI dengan Institut Pendidikan Guru (IPG).

Untuk UPSI pula, gugurkan saja perkataan "Pendidikan" pada namanya supaya masyarakat sedia maklum bahawa graduan UPSI adalah graduan pasaran terbuka seperti lain-lain universiti. Itu lebih bagus daripada terus mengelirukan masyarakat.

GRADUAN KECEWA
Tajung Malim, Perak

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0810&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

Remaja 14 tahun koma dibaling topi keledar oleh polis



ALOR SETAR, 10 Ogos 2011. Seorang remaja lelaki berusia 14 tahun dari Felcra Lubuk Sireh, Padang Besar, Perlis, koma sejak empat hari lalu selepas terjatuh daripada motosikal, didakwa berpunca akibat dibaling dengan topi keledar oleh anggota polis yang cuba menahannya pada malam minggu lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.40 malam itu, Mohd Solihin Che Kassim sedang menunggang motosikal bersama rakannya di perkampungan itu apabila dua anggota polis yang melakukan rondaan cuba menahannya tetapi mangsa dikatakan tidak berhenti.

Tindakan remaja itu menyebabkan seorang daripada anggota polis terbabit membaling topi keledar ke arah motosikal mangsa yang menunggang tanpa memakai topi keledar, menyebabkan dia terjatuh. Bapa mangsa, Che Kassim Darus, 47, berkata ketika kejadian dia sedang solat terawih di surau kampung itu apabila diberitahu anaknya cedera kerana terjatuh motosikal dan bergegas ke lokasi kejadian.

Katanya, sebaik tiba di situ, dia mendapati Mohd Solihin yang juga anak kedua daripada sembilan beradik dan tidak lagi bersekolah terbaring tidak sedarkan diri dalam keadaan berlumuran darah serta belakang kepalanya bengkak.

Beliau berkata, rakan anaknya memberitahu dua anggota polis yang melakukan rondaan di situ membaling topi keledar ke arah motosikal Mohd Solihin, menyebabkan dia hilang kawalan lalu terbabas dan terjatuh.

“Saya kesal dengan kejadian ini dan jika anak saya melakukan kesalahan, polis boleh mengambil tindakan lain dan bukan membahayakan nyawanya.

“Kami sekeluarga sedih kerana dia masih koma, sedangkan tidak lama lagi Aidilfitri akan menjelma,” katanya ketika ditemui di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini, semalam.

Berikutan kejadian itu, Che Kassim membuat dua laporan di Balai Polis Kaki Bukit dan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Padang Besar.

Beliau turut menafikan anaknya berlumba haram atau lari daripada sekatan polis ketika kejadian itu.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Remajakomadibalingtopikeledar/Article

Pekerja Islam di Pahang tertindas, kerajaan tak peduli



Aduan Rakyat Online - 9 Ogos 2010 : Salam. Pihak syarikat perlombongan bijih besi di KM2 Bukit Ibam seperti mencabar kami dengan menjalankan operasi hingga lewat malam tanpa peduli waktu-waktu umat Islam berbuka serta solat.

Yang pasti tokey nya pasti KAFIR, tapi pihak pengguasa tempatan pasti beragama Islam (mungkin) pun sama tidak pedulikan kemulian bulan Ramadhan.

Pencemaran BUNYI begitu menusuk telinga hinggakan laungan Azan dari masjid tenggelam.

Jalan UTAMA kami pun hancur akibat lori2 besi yang membawa keluar hasil seperti samseng jalanan.

Syarikat perlombongan ini begitu kurang ajar dan kami mungkin akan mengambil tindakan sendiri jika tiada pihak yang cuba mengambil tindakan segera.

Perkara ini terlalu lama berlarutan walau beberapa kali kami menegur.

Harap maklum pihak PTG Rompin,PTG Negeri,JPJ,PDRM, SPRM Pahang dan Pejabat SUK Phg, jangan sampai kami ambil tindakan sendiri.

By: kiramin

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/lombong-besi-cemar-ramadhan

Bank Negara Guna Konsultan Israel, pekerja tertekan



Aduan Rakyat Online - 9 Ogos 2010 : Salam sejahtera, Kami kakitangan Bank Negara (BNM) ingin membuat aduan bahawasanya pihak pengurusan BNM telah menggunakan perkhidmatan penasihat syarikat USA yang menggunakan kepakaran Israel dalam bidang pengurusan-pengurusan sumber manusia.

Kami percaya khidmat syarikat yahudi Israel tersebut, iaitu Hay Group telah digunakan secara muslihat tanpa pengetahuan Perdana Menteri Malaysia, Dato Sri Najib Tun Abd Razak.

Syarikat Hay Group telah memecah-belahkan kakitangan BNM dengan mewujudkan kasta atau martabat manusia dengan menamakan sistem pekerja sebagai ‘strategik’ dan ‘operation’.

Seterusnya mereka telah memberi imbuhan gaji yang terlampau tinggi terhadap golongan yang mereka namakan strategik tanpa justifikasi yang munasabah.

Sedangkan perkara ini tidak dilakukan dalam jabatan-jabatan kerajaan lain (juga badan-badan berkanun lain).

Lebih teruk dari itu, kami percaya bayaran imbuhan yang dibayar kepada Hay Group adalah sangat tinggi sehinggakan pihak Jabatan Audit Dalam pernah menimbulkan kes ini.

Malangnya bagaikan ada suatu ‘tangan ghaib’ yang telah menutup kes ini untuk disembunyikan.

Hay Group telah meletakkan seorang stafnya sebagai pengarah di BNM untuk terus melakukan huru-hara. Penganiayaan demi penganiayaan dibuat kepada kakitangan BNM.

By: G

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/bank-negara-guna-konsultan-israel